آخرین اخبار

انتقال هدفمند دارو و تصویربرداری بهتر به کمک نانوذرات کربن

انتقال هدفمند دارو و تصویربرداری بهتر به کمک نانوذرات کربن

استارت‌آپ سی‌دات‌ نانوتک (C-Dots Nanotech) به دنبال استفاده از نانوذرات کربنی برای کاربردهای انتقال هدفمند دارو و همچنین تصویربرداری زیستی بهتر می‌باشد.

عبور از سد خونی مغزی یک چالش آشنا در کاربردهای درمانی است که به طور فزاینده‌ای به‌عنوان یک چالش برای برنامه‌های تصویربرداری نیز شناخته می‌شود. برای اینکه در آینده برنامه‌های کاربردی درمانی و تصویربرداری بهتر بتوانند بر این چالش غلبه کنند، باید فناوری‌های جدید و توانمندی توسعه یابند. یکی از این فناوری‌های امیدوارکننده، فناوری نانو ذرات کربن است. نانوذرات کربنی که ساختار هسته-پوسته و قطر کمتر از 10 نانومتر دارند، چندین ویژگی مفید از جمله فوتولومینسانس قابل تنظیم، عملکردهای سطحی مختلف، پراکندگی بالای آب و زیست‌سازگاری از خود نشان می‌دهند. سی‌دات نانوتک نیز به پشتوانه همین ویژگی‌های منحصربه‌فرد، در حال بهبود انتقال دارو و تصویربرداری زیستی است.

الیف سون (Elif S. Seven)، محقق ارشد و مدیر تولید این استارت‌آپ می‌گوید: «ما انواع خاصی از نانوذرات کربن به نام نقاط کربنی (C-Dots) داریم که نورون‌ها را هدف قرار می‌دهند. نقاط کربنی سد خونی مغزی عبور کرده و در نورون‌ها تجمع می‌یابند و کاربردهای تصویربرداری را ممکن می‌سازند. ما می‌توانیم مولکول‌های کوچک را به روشی غیر ویروسی به نورون‌ها برسانیم. این ماده می‌تواند به ویژه در ارائه داروهای سرطان مفید باشد. ما می‌توانیم پلتفرم تحویل دارو را با اتصال لیگاندهای هدف به نقاط کربنی همراه با داروهای شیمی‌درمانی برای هدف‌گیری دقیق سفارشی کنیم. ما نشان داده‌ایم که وقتی از این روش استفاده شود، یک اثر ضد سرطانی هم‌افزایی روی رده‌های سلولی گلیوبلاستوم وجود دارد. ما همچنین با محققان خارجی برای توسعه نقاط کربنی برای سایر سرطان‌ها همکاری می‌کنیم.»

در حالی که فناوری سی‌دات نانوتک امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما کار این شرکت هنوز در مرحله پیش‌بالینی است. علیرغم اینکه نانو نقطه‌های کربنی حدود دو دهه پیش به‌عنوان محصولی از سنتز نانولوله‌های کربنی کشف شد، اما این ماده در دنیای بیودارویی کمتر شناخته شده‌اند.

نانو نقطه‌های کربنی اغلب با نقاط کوانتومی اشتباه گرفته می‌شوند. نانو نقطه‌های کربنی، نانوذرات کروی با قطر کمتر از 10 نانومتر هستندو برخلاف نقاط کوانتومی، حاوی فلزات سمی مانند کادمیوم نیستند. نانو نقطه‌های کربنی پایداری و سمیت پایینی از خود نشان داده و در عین حال بسیار زیست‌سازگار و با نورتابی بالا می‌باشند.

 نقاط کربنی ویژگی‌های هدف‌گیری متفاوتی دارند که می‌تواند تحویل دارو را افزایش دهد. ترکیب گروه‌های عملکردی سطح بر اساس پیش‌سازهایشان متفاوت بوده و به‌عنوان مثال، نقاط کربنی ساخته شده از اسید فولیک، گیرنده اسید فولیک را هدف قرار می‌دهند و نقاط کربنی ساخته شده از گلوکز با استفاده از پروتئین‌های ناقل گلوکز وارد سلول‌ها می‌شوند. در واقع آن‌ها گاهی اوقات خواص پیش‌سازهای خود را می‌گیرند و به همین دلیل است که می‌توانند سلول‌های خاصی را هدف قرار دهند.

سطوح بالای زیست‌سازگاری و توانایی این نقاط کربن برای رفتن به جاهایی که سایر روش‌ها به راحتی نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند، کاربردهای بالقوه آن‌ها را گسترش می‌دهد. نقاط کربنی علاوه بر پتانسیل هدف قرار دادن سرطان‌های مغز و بیماری‌های عصبی، ممکن است بتوانند برای سرطان پانکراس و بیماری‌های پوستی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

سی‌دات نانوتک در سال 2019 میلادی و به عنوان شرکت خواهر سی‌دات (C-Dots) راه‌اندازی شد. سون در خصوص آینده شرکت می‌گوید: «ما معتقدیم که نقاط کربنی منحصر‌به‌فرد هستند. وقتی چند سال پیش شرکت را راه‌اندازی کردیم، شرکت‌های زیادی در این حوزه وجود نداشتند؛ بنابراین ما احتمالاً در بازار اولین هستیم. ما مشتاق دنبال کردن برنامه‌های کاربردی در دو زمینه هیجان‌انگیز هستیم که یکی از آن‌ها عصب‌شناسی است که بیماری‌های عصبی و انکولوژی بخشی از آن است. مورد دوم سوخت جت است. برنامه‌هایی که کارایی سوخت را بهبود ببخشند، می‌توانند مؤثر بوده و نسبتاً سریع درآمدزایی نمایند.»

در حال حاضر سی‌دات با شرکای دانشگاهی در دانشگاه فلوریدا، دانشگاه میامی و دانشگاه آیووا همکاری‌های متعددی داشته و همچنین علاقه‌مند به همکاری با شرکت‌های دیگر است.

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.