آخرین اخبار

تخصیص بودجه 2.78 میلیون دلاری برای تجاری‌سازی سلول‌‌های خورشیدی

تخصیص بودجه 2.78 میلیون دلاری برای تجاری‌سازی سلول‌‌های خورشیدی

استارت‌آپ سان‌درایو (SunDrive) که در حوزه توسعه و عرضه سلول‌های خورشیدی فعالیت دارد، در راستای انجام یک پروژه تحقیقاتی، وارد همکاری با دانشگاه سیدنی شده است. برای این پروژه، بودجه 2.78 میلیون دلاری اختصاص یافته است.

یکی از استاد دانشگاه سیدنی که در حال توسعه یک فناوری پیشرفته خورشیدی است، این بودجه 2.78 میلیون دلاری تحقیقاتی را از آژانس انرژی‌های تجدیدپذیر استرالیا (ARENA) دریافت کرده، تا این ایده را در مشارکت با استارت‌آپ سان‌درایو تجاری نماید. پروفسور هو بایلی (Ho-Bailli)، رئیس مرکز نانوی دانشگاه سیدنی و از اعضای هیئت علمی دانشکده فیزیک این دانشگاه، در همکاری با استارت‌آپ سان‌درایو و پیوستن به تیم این شرکت نوپا، در صدد تجاری‌سازی فناوری خورشیدی پیشرفته با استفاده از سلول‌های پروسکایت-سیلیکون می‌باشد.

سیلیکون ماده‌ای نیمه هادی است که در حال حاضر برای سلول‌های خورشیدی به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود، ساختارهای کریستالی پروسکایت‌ها که از ترکیبات معدنی ساخته‌ می‌شوند، به‌عنوان جایگزینی امیدوارکننده برای این ماده ظاهر شده‌ و در حال حاضر کارایی نزدیک به سلول‌های خورشیدی سیلیکونی از خود نشان داده‌اند. پروژه تحقیقاتی جدید که به رهبری پروفسور هو بایلی انجام خواهد شد، قابلیت استفاده تجاری از سلول‌های خورشیدی پروسکایت-سیلیکون را بهبود می‌بخشد.

این پروژه به جای استفاده از سیلیکون به تنهایی، بر روی اعمال پروسکایت بر روی سیلیکون برای تشکیل یک سلول خورشیدی تمرکز دارد. دکتر بایلی ابراز داشته که ایده این تلفیق، در راستای تبدیل انرژی بیشتر از خورشید به انرژی الکتریکی است. او در این خصوص می‌گوید: «در حال حاضر بازدهی بدست آمده در آزمایشگاه از استفاده ترکیبی پروسکایت- سیلیکون، بیش از 30 درصد بوده است و این در حالی که بالاترین راندمان برای سلول‌های سیلیکونی در آزمایشگاه زیر 27 درصد و برای سلول‌های تجاری در حدود 23 درصد تجاری است. جای کار زیادی برای بهبود سلول‌های سیلیکونی وجود ندارد زیرا حد تئوری آن تنها 30 درصد است، اما این استفاده تلفیقی می‌تواند تا 40 درصد هم پاسخگو باشد. برای اینکه این سلول‌ها را به گزینه اصلی تجاری تبدیل کنیم، نیازمند بهبود دوام آن‌ها بویژه تحت تنش‌های حرارتی و نوری هستیم. ما همچنین باید فرآیندهای تولید مرتبط با صنعت را توسعه دهیم که مقرون‌به‌صرفه باشند. برای طراحی این سلول‌های آینده نیاز به کار بیشتری بر روی این مفهوم می‌باشد.»

گفتنی است، سان‌درایو که در سال 2015 میلادی تأسیس شده، در اکتبر سال گذشته میلادی موفق به تأمین مالی 21 میلیون دلاری در قالب سری «B» جذب سرمایه شد. این شرکت توسط وینس آلن (Vince Allen) و دیوید هو (David Hu) و پس از آن تأسیس شد که آلن در حین دوره دکتری خود ایده استفاده از مس به عنوان جایگزینی ارزان‌تر برای نقره را در پنل‌های خورشیدی مطرح نمود. لازم به ذکر است که سلول‌های جدید می‌توانند تا 30 درصد ارزان‌تر از پانل‌های فعلی باشند.

  

مرجع: «Startup Daily»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.