آخرین اخبار

بکارگیری یک لایه نازک طلا برای جلوگیری از بخار گرفتن شیشه عینک

بکارگیری یک لایه نازک طلا برای جلوگیری از بخار گرفتن شیشه عینک

یک لایه نازک طلا می‌تواند از بخار گرفتن شیشه‌ها جلوگیری کند. محققان «ETH» زوریخ یک نانو پوشش طلا برای شیشه‌های عینک توسعه داده‌اند که به کمک آن شیشه با جذب مقدار زیادی اشعه مادون قرمز گرم شده و در نتیجه، در شرایط مرطوب نیز از بخار گرفتن مصون می‌ماند.

بسیاری از افرادی که مجبور به استفاده دائمی از عینک هستند، با مسئله بخارآلود شدن شیشه عینک زیاد روبرو شده و این امر در برخی شرایط به یک چالش جدی و گاهاً خسته‌کننده برای آن‌ها تبدیل می‌شود. کافی است این مسئله را از کسانی که در دوران همه‌گیری اخیر از ماسک استفاده می‌کردند، سؤال کنید! اما فناوری جدید می‌تواند بصورت کلی این مشکل را مرتفع نماید.

نانو پوشش طلای توسعه یافته توسط محققان «ETH»، شیشه را با جذب مقادیر زیادی اشعه مادون قرمز تا 46 فارنهایت گرم نموده و در نتیجه عینک را حتی در شرایط رطوبت شدید نیز عاری از بخار نگه می‌دارد. به کمک این روش، بر خلاف روش‌های مرسوم که صرفاً آب را با استفاده از مولکول‌های آبدوست به اطراف پراکنده می‌کنند، حتی از شروع تراکم نیز جلوگیری به عمل می‌آید.

روکش 10 نانومتری طلا بین لایه‌های اکسید تیتانیوم قرار گرفته که نه تنها اثر گرمایش را از طریق شکست تقویت می‌کنند، بلکه از طلا در برابر سایش نیز محافظت می‌نمایند. طراحی به گونه‌ای است که منجر به گرم شدن بیش از حد در هوای گرم نیز نشده و از رسیدن تشعشعات به طرف دیگر جلوگیری می‌کند.

گفتنی است که این پوشش، با استفاده از تکنیک‌های رایج در ساخت، مانند رسوب از فاز بخار ساخته شده و در نتیجه شرکت‌ها مجبور به انجام اصلاحات اساسی در خطوط تولید خود نمی‌باشند. همچنین نکته حائز اهمیت دیگر این است که اگرچه طلا یک ماده گران قیمت است، اما از آنجا که مقدار مورد نیاز آن بسیار ناچیز است (حدود 12 برابر نازکتر از یک ورق طلای معمولی)، در نتیجه افزایش قیمت آنچنان قابل توجه نخواهد بود. با این وجود، تیم تحقیق قصد جایگزینی طلا با دیگر فلزات را داشته و در این خصوص مطالعات خود را آغاز نموده است.

نکته مهم دیگر این است که احتمالاً این فناوری محدود به عینک‌ها نخواهد بود. گروه تحقیقاتی استفاده از این لایه برای کاهش بخار بر روی شیشه جلو خودروها، آینه‌ها، پنجره‌ها و بسیاری از سطوح شفاف دیگر را نیز ممکن دانسته‌اند. اگرچه محققین برای این دستاورد اقدام به ثبت اختراع نموده‌اند، اما هنوز هیچ شرکتی برای پذیرش و تجاری‌سازی این اختراع پا به میان نگذاشته است.

 

مرجع: «Yahoo»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.