آخرین اخبار

استفاده از حسگرهای گرافنی برای تشخیص سریع ویروس‌ها

استفاده از حسگرهای گرافنی برای تشخیص سریع ویروس‌ها

شرکت نانویی آیدنتیفای‌سنسور (IdentifySensors Biologics) خبر از انجام موفقیت‌آمیز آزمایش‌های بالینی برای تأیید یک روش تشخیص کووید-19 داده که می‌تواند چهار برابر حساس‌تر از روش‌ معروف «PCR» عمل نماید. این حسگرها که بر پایه بزاق کار می‌کنند، مبتنی بر گرافن توسعه یافته‌اند.

این پلتفرم، به کمک حسگرهای گرافنی از نمونه‌های بزاق برای شناسایی سریع و دقیق ویروس سارس-کووید-19 استفاده نموده و نتایج آن به صورت دیجیتالی و بر روی تلفن‌های همراه قابل رصد است. این تست در صورت تجاری شدن، هم برای استفاده در مطب پزشکان و هم برای بکارگیری شخصی در منازل مناسب می‌باشد.

دکتر گرگ هامر (Greg Hummer)، یکی از هم‌بنیانگذاران و مدیرعامل آیدنتیفای‌سنسور که در اواخر سال 2020 میلادی تأسیس شده، در مصاحبه‌ای ابراز داشته: «ما پلتفرم فناوری حسگر به نام Check4 را در همکاری با دانشگاه پوردو توسعه داده‌ایم. اگرچه پلتفرم آزمایشی در حال حاضر از بزاق به عنوان نمونه اولیه استفاده می‌کند، اما این شرکت قصد دارد تا آزمایش‌هایی را هم بر پایه خون و سایر مایعات بدن توسعه دهد. هدف این شرکت در ابتدا توسعه حسگرهای زیستی برای تشخیص پاتوژن‌های قابل انتقال از غذا، مانند اشریشیا کلی (Escherichia coli) بود که می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند سالمونلا (salmonella) و شیگلا (shigella) شود. با این حال، با شروع همه‌گیری کووید-19، ما دیدیم که نیاز به یک آزمایش مولکولی سریع، دیجیتال و الکترونیکی وجود دارد و به همین دلیل، به سمت استفاده از همان حسگر برای شناسایی عوامل بیماری‌زا در انسان و حیوانات حرکت کردیم.»

در مطالعات اعتبارسنجی اولیه، حسگرها در دسته‌های 20 تایی ساخته و مطابق با استانداردهای مجوز استفاده اضطراری (EUA) سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آزمایش شدند. برای این منظور، نمونه‌های بزاق از بیماران مبتلا به کووید جمع‌آوری شده و غلظت ویروسی آن‌ها با استفاده از روش «RT-PCR» اندازه‌گیری شد. سپس نمونه‌ها تا حد اولیه تشخیص 200 کپی در میلی‌لیتر رقیق شدند و با استفاده از «Check4» مجددا آزمایش تکرار شد. بنابر ادعای شرکت، تقریباً 98 درصد از آزمایش‌ها نتایج سریع و دقیقی را از نمونه‌های تأیید شده نشان داده‌اند.

گفتنی است که این روش جدید تشخیصی، بخشی از ژنوم خاص پاتوژن‌ها، ویروس‌ها یا باکتری‌ها را تشخیص داده و برخلاف «PCR» نیازی به معرف، آنزیم یا تقویت ندارد. پلتفرم «Check4» به یک سیستم بلوتوث‌خوان و همچنین یک کارتریج تست یکبار مصرف مجهز بوده که به خواننده متصل می‌شود. بنابر اعلام هامر: «در حال حاضر کارتریج می‌تواند تا چهار سنسور مختلف داشته باشد و این بدین معنی است که ما می‌توانیم چهار پاتوژن مختلف را همزمان یا جداگانه شناسایی کنیم. این پلتفرم تمام گونه‌های نگران‌کننده سارس-کووید-2 را در نمونه‌های بالینی شناسایی نموده و به دلیل محدودیت پایین این پلتفرم، کلیه افراد مبتلا که علامت‌دار یا بدون علامت هستند، قابل شناسایی خواهد بود.»

این شرکت پیش بینی کرده که تولید خود را اواسط تا اواخر سال 2023 میلادی آغاز نماید. البته شرکت در صدد آن است که به کمک این فناوری، توسعه سریع آزمایش‌های دیگر را برای تشخیص سایر بیماری‌ها و باکتری‌ها فراهم نماید. برای مثال، آن‌ها قصد دارند که تشخیص ویروس‌های «RSV»، آنفولانزای «A» و آنفولانزای «B» را هم ممکن نمایند. همچنین آزمایش‌های بیشتری برای بیماری‌های لایم (LymeHIV، هپاتیت «A/B/C»، زیکا، تب دنگی، سپسیس، تب زرد و «MRSA» نیز در حال توسعه است.

 

مرجع: «LabPulse»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.