آخرین اخبار

نقش‌آفرینی شرکت‌های نانویی در توسعه تراشه‌های پیشرفته

نقش‌آفرینی شرکت‌های نانویی در توسعه تراشه‌های پیشرفته

شرکت ژاپنی راپیدوس (Rapidus) که در زمینه تولید نیمه‌هادی‌ها فعالیت دارد، از آغاز یک همکاری فناورانه با شرکت بلژیکی «Imec» برای توسعه تراشه‌های پیشرفته کامپیوتری و حضور فعال در میان رقابت‌های داغ جهانی در این حوزه خبر داده است. هدف از این همکاری فناورانه که مبتنی بر تحقیق‌وتوسعه مشترک است، ایجاد همکاری‌های بین‌المللی پایدار و بلندمدت در طراحی و ساخت تراشه‌های نسل بعدی است.

نکته جالب اینجا است اگرچه راپیدوس یک شرکت تازهکار است، اما این شرکت پشتوانهای قوی داشته و خود توسط هشت شرکت بزرگ ژاپنی تأسیس شده است. دو شرکت یاد شده راپیدوس و «Imec»، یادداشت همکاری خود را در وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در توکیو به امضا رسانیدند. لوک ون دن هوو (Luc Van den hove)، مدیرعامل «Imec» پس از مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری ابراز داشت: «ژاپن دارای دارایی‌های بسیار منحصر‌به‌فردی در زنجیره ارزش نیمه‌هادی‌ها، مانند توسعه مواد و همچنین توسعه و ساخت تجهیزات است. ما مشتاقانه منتظر موفقیت‌های آتی این مشارکت هستیم.»

آستویوشی کویک (Atsuyoshi Koike)، رئیس راپیدوس نیز پس از این مراسم تاکید کرد که هدف شرکت آن‌ها ایجاد تراشه‌های پیشرفته‌ای است که می‌تواند به شکل‌گیری دنیای بهتر کمک کند. وی همچنین ابراز داشت: «ما آموخته‌ایم که چنین دستاوردی توسط یک کشور به تنهایی قابل دستیابی نیست. هدف ما پیشرفت از طریق همکاری‌های بین‌المللی و ترکیب نقاط قوت هر یک از طرفین برای رسیدن به این هدف است.»

راپیدوس که امسال با سرمایه گذاری شرکت‌هایی مانند تویوتا و گروه سونی شکل گرفت، قصد دارد تولید داخلی تراشه‌های کامپیوتری 2 نانومتری را در سال 2027 آغاز کند. دولت ژاپن به عنوان بخشی از استراتژی نیمه‌هادی خود، 70 میلیارد ین (510 میلیون دلار) یارانه به راپیدوس ارائه خواهد کرد. گفتنی است که این شرکت ژاپنی با «IBM» نیز توافق‌هایی انجام داده تا در یک همکاری تنگاتنگ برای توسعه تراشه‌های پیشرفته اقدام نمایند. این توافق، در راستای افزایش رقابت‌های فناورانه بین شرکت‌های آمریکایی و چینی می‌باشد.

لازم به ذکر است، «Imec» به دلیل توسعه یک سیستم لیتوگرافی برای الگوبرداری از بهترین جزئیات بر روی پیشرفته‌ترین تراشه‌ها شناخته شده که یک فناوری ضروری در تولید نیمه‌هادی‌های پیشرفته می‌باشد. یاسوتوشی نیشیمورا (Yasutoshi Nishimura)، وزیر صنعت ژاپن، در رویداد امضای این تفاهم‌نامه ابراز داشت: «ژاپن قصد دارد تا همکاری‌های خود با بلژیک را در زمینه لیتوگرافی فرابنفش و پرورش استعدادها در صنعت نیمه‌هادی افزایش داده تا پایه‌ای برای طراحی و ساخت تراشه‌های نسل بعدی در نیمه دوم دهه پیش رو ایجاد کند.»

 

مرجع: «JapanTimes»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.