آخرین مقالات

چطور درخواست ثبت اختراع بهتری داشته باشیم؟

چطور درخواست ثبت اختراع بهتری داشته باشیم؟

مقدمه

اگر به دنبال آن هستید که از ایده‌های خودتان درآمد کسب کنید، باید عمل‌گرا باشید. در اولین گام باید متوجه این واقعیت باشید که احتمالات علیه شما هستند و برای اینکه در ازای خلاقیت خود موفق به دریافت پول شوید، باید بجنگید. در اینجا یک سؤال مهم پیش می‌آید: آیا این عادلانه است که برای دریافت پول در ازای ایده‌هایم نیاز به جنگیدن داشته باشم؟ پاسخ این است که این تجارت است و ربطی به انصاف ندارد. اگر به دنبال منصفانه بودن چیزها هستید، جای اشتباهی را برای جستجو انتخاب کرده‌اید!

یکی از سؤالات مهمی که برای کارآفرینان پیش می‌آید، این است که چگونه می‌توانم از سوء استفاده دیگران از ایده‌هایم جلوگیری کنم؟ واقعیت امروز این است که اگر یک محصول عالی داشته باشید، تقلید از آن اتفاق می‌افتد و توقف کپی‌برداری‌ها کار بسیار دشواری است. بسیاری از مردم این را دلسرد کننده می‌دانند، اما این واقعیتی است که اگر در دنیای کارآفرینی و استارت‌آپی قدم می‌گذارید بایستی برای آن آماده بوده و ترفندهای لازم را به خوبی بشناسید.

درک سنتی این است که داشتن یک گواهی ثبت اختراع، از اختراع شما در برابر دزدیده شدن محافظت نموده و به شما اجازه می‌دهد تا دیگران را از بکارگیری آن بدون دریافت مجوز منع کنید. اما واقعیت کمی پیچیده‌تر است. شکایت از ناقضان حقوق ثبت اختراع، راهکار اصلی سیستم‌های مالکیت فکری برای جلوگیری از سوء استفاده از دیگران است. اما نکته مهم اینجاست که شکایت برای نقض حق ثبت اختراع، مدل تجاری قابل اعتمادی برای مخترعان فردی و استارت‌آپ‌ها به شمار نمی‌رود. آن‌ها باید به دنبال راهکاری کاراتر و سریع‌تر بوده و از ورود به منازعاتی که آن‌ها را از مسیر اصلیشان منحرف می‌کند، خودداری نمایند.

یک استراتژی بهتر برای مخترعان و استارت‌آپ‌ها، استفاده از درخواست‌های ثبت اختراع برای ایجاد مالکیت بر اختراعات خود و تشویق دیکر شرکت‌ها برای همکاری با آن‌ها است. به منظور در اختیار داشتن اختراعی قوی که دیگران را ترغیب به همکاری و اخذ مجوز بهره‌برداری از آن نماید، شما نیاز به یک درخواست ثبت اختراع قدرتمند دارید. کلید دریافت دستمزد به عنوان مخترع، این است که یاد بگیرید چگونه با سایه‌های خاکستری سیستم ثبت اختراع بازی نموده و از آن‌ها بهترین بهره‌برداری لازم را در راستای منافع خودتان داشته باشید. دلیل وجود این مناطق خاکستری، عدم قطعیت‌های مربوط به ثبت اختراع است. به طور خلاصه، شما برای دریافت دستمزد در ازای خلاقیت خود، باید آماده باشید، بیشتر از رقبایتان بدانید، بیشتر از آن‌ها کار کنید، آن‌ها را ارزیابی کنید و از عدم اطمینان مناطق خاکستری بهره ببرید.

 در اختیار داشتن یک دارایی و از بین بردن ریسک سوء استفاده از آن، چیزی است که به شرکای شما اعتماد به نفس داده تا با شما به جلو حرکت کنند. مجوز دادن به یک ایده ساده کار دشواری نیست. زمانی که ایده شما پتانسیل بالایی دارد و با شرکت‌های بزرگی سروکار دارید، باید همیشه یک قدم جلوتر باشید. در این نوشتار، چند نکته مهم در خصوص نحوه آماده‌سازی درخواست‌های ثبت اختراع ارائه شده که می‌تواند در راستای تبدیل پتنت شما به یک راه درآمدزایی بسیار مؤثر باشد.

 

1. مشکلی که اختراع شما حل می‌کند و اینکه چگونه اختراع شما راه‌حلی برای آن است را به گونه‌ای توضیح دهید که مردم بتوانند آن را درک کنند.

خود را به جای خواننده قرار دهید. انسان‌ها اطلاعات را به صورت داستان پردازش می‌کنند. بنابراین لازم است که در درخواست ثبت اختراع خود، داستان‌سرای خوبی باشید. راه حل (اختراع خود) را به قدری ساده توضیح دهید که هر کسی آن را می‌خواند، آن را بفهمد. صاحبان مجوز و سرمایه‌گذاران بالقوه و همچنین هیئت داوران و ارزیابان ثبت اختراع از این موضوع قدردانی خواهند کرد. حتی ارزیابان ثبت اختراع این را ابراز می‌دارند که وقتی واقعاً مشکل را درک می‌کنند، با آن هم‌ذات‌پنداری بهتری برقرار می‌کنند و این چیزی است که در طول پانل افتتاحیه مجمع جهانی مالکیت فکری 2022 در بانکوک تایلند، کارشناسان حقوق ثبت اختراع بارها بر آن تأکید داشتند.

جرالد روزن (Gerald Rosen) که یک قاضی فدرال بازنشسته و مسئول پرونده‌های ثبت اختراع متعددی در آمریکا بوده، بر نیاز به ایجاد یک روایت ساده و واضح تأکید می‌کند. او در این خصوص می‌گوید: «بیشتر قضات کلی‌گرا هستند.»

توصیه پاتریک کوین (Patrick Coyne)، رئیس انجمن حقوق مالکیت فکری آمریکا، این است که از نوشتن سندی که برای افراد عادی غیرقابل درک است، خودداری کنید. رابرت استول (Robert Stoll)، کمیسر سابق اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده نیز، گفتن داستانی و با استفاده از چارچوب حل مشکل را توصیه کرده است.

به خاطر داشته باشید که اگرچه انجام این کار بسیار ساده است، اما اکثر پتنت‌ها چنین رویه‌ای را دنبال نمی‌کنند.

 

2. نحوه ساخت اختراع خود را با استفاده از کارآمدترین ابزارها و مواد ذکر کنید!

تا آنجا که می‌توانید در مورد ساخت اختراع خود بیاموزید. استخدام فردی با تجربه مهندسی مرتبط را در برنامه خودتان بگنجانید تا مطمئن شوید که روش‌ها و مواد مناسب را ذکر می‌کنید. به دنبال کارمندان سابق شرکت‌هایی باشید که در این تکنیک‌های تولیدی تخصص دارند. البته حواستان باشد که هرگز برای ارائه این نوع اطلاعات به سراغ کسی نروید که با وی در حال مذاکره به هر دلیلی از جمله اخذ یا واگذاری مجوز بهره‌برداری هستید.

داشتن دانش در مورد تولید، به شرکای بالقوه شما این اطمینان را می‌دهد که شما می‌دانید در مورد چه چیزی در حال صحبت هستید. این دانش، بخشی از حدس و گمان‌ها را حذف نموده و شما را در جایگاه قوی‌تری قرار می‌دهد.

وقتی به دنیای ثبت اختراع برای محافظت از دارایی فکری خود وارد می‌شوید، باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که این یک وضعیت یکباره نیست و کار شما با خلق یک ایده و ثبت آن به پایان نمی‌رسد. حواستان باشد که نوآوری هرگز متوقف نمی‌شود. شما برای جلوگیری از ادعای مالکیت سایر روش‌های تولیدی توسط دیگران، باید به ثبت درخواست‌های ثبت اختراع در مورد تکنیک‌های جدید تولید ادامه دهید. شما نباید صرفاً به دنبال آن باشید که مالک "محصول" اختراع شده باشید، بلکه باید تلاش کنید تا بهترین راه‌های تولید آن را هم در اختیار خودتان داشته باشید.

این یک استراتژی مشترک برای صاحبان پتنت است. کوین نونان (Kevin Noonan)، وکیل ثبت اختراع و زیست‌شناس مولکولی، اخیراً در یک پست در وبلاگ خود اظهار داشته که شرکت‌های داروسازی برای حفظ انحصار اختراعات خود، فرآیندهای تولید را هم ثبت می‌کنند. او در این خصوص می‌گوید: «به دلیل پیچیدگی تولید تجاری این داروها، همه آن‌ها از آن روش‌هایی محافظت می‌کنند که بدون آن‌ها داروها قابلیت تولید ندارند و هر شرکتی تلاش می‌کند تا پول، زمان و انرژی خود را برای توسعه آن سرمایه‌گذاری نماید. چنین پتنت‌هایی که از نحوه ساخت داروها محافظت می‌کنند، ارزشی کمتر از خود پتنتی که دارو را معرفی می‌کند، ندارند.»

 

3. سعی کنید اختراعتان را از خودتان بدزدید!

چگونه شخصی اختراع شما را مهندسی معکوس می‌کند؟ به عبارت دیگر، چگونه شخصی می‌خواهد در مورد ادعاهای موجود در پتنت شما طراحی جدیدی ارائه نموده تا نتایج مشابهی را ایجاد کند؟ هدف شما دریافت پول برای نوآوری است، نه فقط داشتن یک اختراع و پتنت! گنجاندن راه‌حل‌های مختلف در درخواست ثبت اختراع، دیگران را از این فکر که می‌توانند شما را دور بزنند، دور می‌کند. ارائه این راهکارها در درخواست ثبت اختراع، یک پیام روشن برای آن‌ها خواهد داشت: «آن‌ها به شما نیاز خواهند داشت.»

ترکیب روش‌های تولید، مواد، راه‌حل‌ها و متغیرهای مختلف، تعیین اینکه آیا ادعاهای موجود در درخواست شما هرگز عملیاتی می‌شوند یا خیر و کدام یک از این ادعاها نکته اصلی اختراع شما است را برای دیگران دشوار می‌نماید. این منطقه خاکستری است.

وقتی وکلای مالکیت فکری این نوع جزئیات را بررسی می‌کنند، مطمئناً نمی‌دانند چه چیزی قرار است ارائه شود. وقتی افراد تولیدکننده همه متغیرهایی را که شما وارد کرده‌اید مطالعه می‌کنند، تشخیص اینکه کدام روش بهترین است برایشان دشوار خواهد بود. آن‌ها به اندازه کافی درباره مالکیت فکری نمی‌دانند تا از این موضوع مطمئن شوند.

شما یک منطقه خاکستری ایجاد کرده‌اید، زیرا مشخص نیست که مالک چه چیزی هستید و در نهایت چه چیزی ارائه می‌شود. این استراتژی به شما کمک می‌کند تا دیواری از مالکیت فکری بسازید و در دفاع از مالکیت خود بر فناوری در دادگاه‌های احتمالی، قدرت مانور بیشتری داشته باشید.

 

4. نقشه‌ها و ترسیمات زیادی در درخواست خود قرار دهید!

وقتی نقشه‌هایی از همه متغیرهای مختلف و راه‌حل‌های متنوعی که کشف کرده‌اید را اضافه می‌کنید، برای دیگران تصمیم‌گیری واضح درباره اینکه کدام یک از ادعاهای موجود در درخواست شما آیتم اصلی مد نظرتان بوده است، واقعاً طاقت‌فرسا خواهد بود و در نتیجه آن‌ها نتیجه می‌گیرند که کار کردن با شما ساده‌تر خواهد بود.

 

در انتها این نکته مهم را در نظر داشته باشید که اساساً درخواست شما زمانی به ابزاری برای فروش تبدیل می‌شود که بر بحث‌ها غلبه کند. بزرگترین بحث از نظر یک دریافت‌کننده بالقوه مجوز این است که چرا باید به شما پول بدهد؟ باید در خاطر داشته باشید که فرصت تجاری زمانی ایجاد می‌شود که یک پتنت آماده معامله را با تقاضای بازار ترکیب کنید. شما می‌توانید با نشان دادن اختراع خود به مشتریان صاحب مجوز بالقوه، تقاضای بازار را ایجاد کنید. این می‌تواند یک خرده فروشی بوده یا واقعاً حجم زیادی سفارش را برای شما به دنبال داشته باشد.

 

مرجع: «Forbes»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.