آخرین مقالات

چگونه یک فناوری را از آزمایشگاهی روانه بازار کنیم؟!

چگونه یک فناوری را از آزمایشگاهی روانه بازار کنیم؟!

 

جهش یا پرش فناوری

جهش یا پرش فناوری یا «Leap»، اصطلاحی است که انتقال فناوری از آزمایشگاه به بازار را توصیف می‌کند. به طور کلی، شرکت‌ها توسط دو مانع اصلی محدود می‌شوند: پول و زمان. هم جهش زودتر از موقع و هم صبر کردن بیش از حد، هر دو می‌توانند شما را با این دو مانع بزرگ روبرو نموده و کارتان را قبل از اینکه بتوانید به آنچه باید و شاید برسید، تمام کند.

از یک طرف، انجام جهشی زود هنگام، از آنجا که ممکن است هنوز محصول یا تیم اصلی استارت‌آپ شما آمادگی لازم را نداشته و نیازمند بازنگری باشند، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، شما می‌توانید برای توسعه یک محصول بیش از اندازه صبر نموده و همین کافی است تا رقبایتان در همین بازه‌ای که شما با صبرتان زمان را هدر می‌داده‌اید، بتوانند نسبت به شما برتری پیدا کنند.

هدف اصلی، رسیدن به نقطه‌ای شیرین بین این دو انتخاب منفی است: تعادلی بین انتظار طولانی و عدم انتظار کافی.

در این نوشتار کوتاه به دنبال طرح این موضوع بوده و می‌خواهیم به سؤالات ساده‌ زیر که مرتبط با خروج فناوری از آزمایشگاه و ورود آن به بازار است، پاسخ دهیم:

  • چه زمانی باید جهش کرد؟
  • نقش کاربر و مشتری برای جهش کردن چیست؟
  • الزامات یک جهش چیست؟
  • گردش کار برای جهش کردن چگونه است؟
  • بهبودهای آتی در مسیر رشد چه جایگاهی دارند؟

درک هر یک از این بخش‌ها برای خروج فناوری شما از آزمایشگاه ضروری بوده و می‌تواند برای طی کردن این مسیر به شما کمک زیادی نماید.

 

چه زمانی باید جهش کرد؟

بسیاری از شرکت‌ها به این مسئله واقف هستند که چه زمانی باید برای ورود به بازار اقدام کنند تا بتواند یک فرایند عملیاتی پایدار داشته و آنچه برای آن زحمت‌های زیادی کشیده‌اند را به خوبی حفظ و عرضه نمایند. اما برای افرادی که تازه در این مسیر قدم گذاشته‌ و کار خود را از زمان دانشجویی و آزمایشگاه‌های دانشگاه شروع کرده‌اند، دانستن اینکه چه زمانی باید از آزمایشگاه جهش کنند تا بتوانند به آن هدف غایی خودشان  دست یابند، کار بسیار سختی است.

اولین جنبه‌ای از کار که باید در نظر بگیرید، این است که چقدر طول می‌کشد تا فناوری اصلی خود را توسعه دهید؟ سپس باید بدانید که چگونه اقدامات نظارتی می‌تواند بر جدول زمانی شما تأثیر بگذارد. آیا نیاز به ارسال درخواست برای ثبت مالکیت فکری  (IP) خود دارید؟ آیا قبل از ورود فناوری خاص خودتان به بازار، نیازمند رعایت سایر الزامات نظارتی و قانونی هستید؟ اگر چنین است، می‌توانید مدت زمان انجام این کارها را به جدول زمانی خود اضافه کنید.

یکی دیگر از موانع مهم، اجرای عملیات آزمایشگاهی در دنیایی واقعی‌تر و خارج از آزمایشگاه است. مثلاً اگر در حوزه پزشکی و سلامت کار می‌کنید، انجام آزمایشات بالینی خود یک فرایند طولانی و الزامی برای ورود محصول شما به بازار خواهد بود. انجام آزمایشات بالینی، نه تنها زمان زیادی را می‌طلبد، بلکه راه‌اندازی و برنامه‌ریزی آن‌ها نیز زمان‌بر است. پس این بازه‌های زمانی را هم باید به مدت زمانی که قبل از رفتن به بازار باید منتظر بمانید، اضافه کنید.

اگر متوجه شدید که چند ماهی از جدول زمان‌بندی خودتان برای ورود به بازار خارج شده‌اید، ممکن است نیاز داشته باشید که یک قدم عقب بایستید و نگاهی کلی به رویکرد خودتان و آنچه تا کنون انجام داده‌اید بیاندازید. برای مثال اگر مهلت شما برای ورود به بازار 6 ماه است و فکر می‌کنید به 7 ماه دیگر برای توسعه فناوری اصلی خود نیاز دارید، از خودتان بپرسید که آیا این 7 ماه واقعاً ضروری است یا خیر؟ آیا می‌توان برخی پروژه‌ها را به جای اینکه در امتداد هم انجام دهیم، در کنار هم و بصورت همزمان پیش ببریم؟

 

نقش کاربر و مشتری برای جهش کردن چیست؟

ایجاد محصولات برای بازار مصرف، به این معنی است که مصرف‌کننده باید خواهان محصول شما باشد تا بتوانید آن را به فروش برسانید. اگر آن‌ها محصولتان را نخواهند، فروش آن سخت‌تر شده و مسیر پیچیده‌ای در پیش رو خواهید داشت. درک فعالیت‌های رفتاری و ترجیحی مشتریان برای پی بردن به اینکه چگونه شرکت شما می‌تواند به بازار برسد، یک مسئله بسیار ضروری است. اگر محصول شما مورد نیاز مصرف‌کنندگان نیست، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که به جای عجله برای وارد کردن آن به بازاری که خواهانش نیست، زمان بیشتری را در آزمایشگاه برای توسعه روش‌های جدید صرف کنید.

البته باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که برخی بهبودها یا تغییرات محصول را می‌توان پس از جهش اولیه به بازار ایجاد نموده و حتی می‌توان آن‌ها را به عنوان یک نسخه به روزرسانی شده یا جدیدتر از محصول پیاده‌سازی نمود. در خصوص اینکه آیا باید برای حل مشکلی خاص به بازار ورود کرد یا خیر، می‌توان به صورت موردی تصمیم گرفت. البته این را فراموش نکنید که طی نمودن موفقیت‌آمیز این مسیر، مستلزم ارتباط مداوم با تیم مهندسی است.

 

الزامات یک جهش چیست؟

الزامات محصول، از طریق مصاحبه با مشتریان بالقوه، متخصصان صنعت و کارکنان خود شما به دست می‌آید. این را می‌توان به عنوان یک نوع مناسب از تطابق محصول-راه حل در نظر گرفت.

معمولاً الزامات را می‌توان در یک سند یک صفحه‌ای خلاصه نمود؛ مجموعه‌ای از مواردی که مشخص می‌کنند محصول شما برای موفقیت در بازار به چه چیزهایی نیاز دارد. به طور معمول، در ادامه این سند مهم به بخش مهندسی مجموعه منتقل می‌شود، جایی که آن‌ها باید تک‌تک این الزامات را در محصول نهایی بگنجانند.

اطمینان از دقیق بودن این سند تک صفحه‌ای از الزامات محصول شما، بسیار ضروری است؛ زیرا هرگونه اشتباهی در آیتم‌های قید شده در این سند، می‌تواند منجر به اشتباهات بخش مهندسی شما شده و برای شمایی که در جایگاه یک استارت‌آپ قرار دارید، هم محدودیت زمان و هم محدودیت منابع مالی را پیش رویتان بگستراند.

 

گردش کار برای جهش کردن چگونه است؟

گردش کار، شامل تعریف فرآیندهایی است که به منظور آماده شدن محصول برای بازار به آن‌ها نیاز دارید. قبل از شروع توسعه محصول خود، باید این چند سوال را از خودتان بپرسید:

  • آیا هیچ حوزه‌ای در طراحی محصول من وجود دارد که بتوانم در آن امتیاز بدهم؟
  • آیا قسمتی از محصول من وجود دارد که قابل تغییر نباشد؟
  • چگونه می‌توانم فرآیند مهندسی خود را برای ارائه نتایج مؤثر و کارآمد ساده‌تر کنم؟

درک اینکه چگونه تیم توسعه محصول و تیم مهندسی شما برای رساندن به موقع محصول به بازار می‌توانند اقدام کنند، مسئله بسیار مهمی است. هدر دادن زمان و پول برای بخش‌های غیر ضروری محصول، می‌تواند در درازمدت مشکلاتی را برای شرکت شما ایجاد نماید که خروج از آن‌ها به این سادگی‌ها نخواهد بود.

این ایده همچنین با سند الزامات شما مرتبط است. اگر «نیازها» و «خواسته‌های» خود را به طور جداگانه ترسیم کنید، می‌تواند به شما در ساده‌سازی فرآیند مهندسی و تولید کمک کند.

 

بهبودهای آتی در مسیر رشد چه جایگاهی دارد؟

بهبود آتی، یک فرآیند بسیار توصیه شده است که باید هنگام تلاش برای عرضه فناوری خود به بازار به آن توجه جدی داشته باشید. چنین رویکردی مستلزم آن است که آینده را تجزیه و تحلیل کنید و محصول خود را در درازمدت کمتر در معرض استرس قرار دهید. شامل باید این سؤال را در موارد متعدد از خودتان بپرسید: «اگر اینطور شود چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر این کار را بکنم چه رخ می‌دهد؟» باید به پیامدهای احتمالی محصول خود در آینده و اینکه مراحل دوم، سوم و حتی چهارم محصول خاص شما می‌تواند چطور باشد، نگاه کنید.

بهبودهای آتی و تثبیت خود در آینده بازار، نیازمند زمان و تحقیق بیشتری است. اما این بدان معنا نیست که ارزش آن را ندارد. معمولاً اینکه از قبل برای عوامل استرس‌زای آینده برنامه‌ریزی کنید و حتی یک ماه به تاریخ تحویل مورد انتظارتان در بازار اضافه کنید، کارآمدتر از این است که مجبور به بازنگری کامل خط تولیدت شوید.

 

نکاتی کلیدی برای یک جهش موفق

در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که باید از این مقاله دریافت کنید:

  • تعادل خوبی بین جهش خیلی سریع و انتظار طولانی برای معرفی محصول به بازار ایجاد کنید؛
  • شناخت کاربران، به تأیید اینکه فناوری اصلی شما برای بازار آماده است یا خیر، کمک زیادی می‌کند؛
  • در نظر گرفتن الزامات هوشمندانه برای محصول، باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه شما می‌شود؛
  • شکستن فرآیند، به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که تیم توسعه شما انتظاراتتان را درک کرده و آیا در راستای طراحی آن‌ها حرکت می‌کند یا در مسیری به اشتباه در حال حرکت است؛
  • مهم است که از قبل فکر همه چیز را کرده باشید و کارتان را زودتر انجام دهید.

در ادامه برخی از سؤالات متداولی که در خصوص جهش برای افراد مشتاق در حوزه کارآفرینی ایجاد می‌شود، به همراه پاسخ‌هایی مختصر اما مفید برای آن‌ها ارائه شده است.

اگر طراحی محصول شما با آنچه از مصاحبه‌های با کاربران جمع‌آوری کرده‌اید سازگار نباشد، چه می‌کنید؟ اولین قدم این است که بیشتر در مطالعه مشتریان خود غوطه‌ور شوید و در مورد اینکه چرا آن‌ها این احساس را دارند بیشتر بدانید. همچنین باید ببینید که آیا الزامات مشتریان واقعاً برای سود و رشد شما حیاتی است یا خیر؟

چگونه محدودیت‌های بودجه را در مورد تغییر حدود کاری یا تغییر جهت کاری مدیریت می‌کنید؟ مهمترین کاری که برای رسیدگی به این موضوع باید انجام دهید، این است که مستقیماً با تیم مهندسی خود ارتباط برقرار کنید. شما باید به دنبال بدترین و بهترین سناریوها باشید و اینکه آیا بهترین حالت می‌تواند در بودجه پیشنهادی شما قرار بگیرد یا خیر؟

وقتی متوجه شدید که ممکن است نیاز به تجدید نظر در استراتژی محصول فعلی خود داشته باشید، چه کاری باید انجام دهید؟ اولین کاری که باید انجام دهید این است که کمی مکث و تأمل کنید. یک لحظه وقت گذاشتن برای برنامه‌ریزی گام‌های بعدی به جای گذاشتن مداوم چسب زخم روی یک مشکل رو به رشد، به شما این امکان را می‌دهد که مشکل اساسی را سریع‌تر برطرف کنید.

 

مرجع: «University Lab Partners»

 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.