آخرین مقالات

گفتگو با کارآفرینی با شعاری عجیب: «تنها فرمول موفقیت: کسب‌وکار مساوی زندگی»

گفتگو با کارآفرینی با شعاری عجیب: «تنها فرمول موفقیت: کسب‌وکار مساوی زندگی»

 

مقدمه

آژاکس سیستم (Ajax Systems)، یک شرکت فعال در حوزه اینترنت اشیاء است که بر توسعه سیستم‌های امنیتی مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته متمرکز است. این شرکت، به دلیل فناوری‌های نوآورانه و طراحی‌های بسیار زیبای خود، به «اپل سیستم‌های امنیتی» معروف بوده و در حال حاضر، قابلیت تولید 33 دستگاه برای محافظت از اماکن در برابر سرقت، آتش‌سوزی و سیل را دارا می‌باشد.

الكساندر كونوتوپسكی (Aleksandr Konotopskyi)، مدیرعامل و بنیان‌گذار آژاکس سیستم، این شرکت را در سال 2011 میلادی بنیان نهاد. آژاکس هم‌اکنون بیش از 900000 کاربر در 120 کشور جهان داشته و به‌عنوان یک سیستم امنیتی بی‌سیم کارآمد، برنده جایزه نوآوری در اروپا شده است. افزایش دو برابری کارکنان طی سال‌های 2019 تا 2020 میلادی و رسیدن به رکورد 1600 کارمند، حاکی از موفقیت قابل توجه این شرکت در تیم‌سازی است. از سوی دیگر، این شرکت در سال 2019، 8.4 میلیون یورو از «Horizon Capital» جذب نموده که مجموع جذب سرمایه آن را از ابتدای فعالیت، به 11 میلیون یورو رسانده است. مجموعه این موفقیت‌ها، نام آژاکس سیستم را در رده سوم بهترین استارت‌آپ‌های اوکراین از نگاه مجله فوربس قرار داده که نشان از پتانسیل‌های چشمگیر این فناور پیشگام در توسعه و تجاری‌سازی سیستم‌های امنیتی پیشرفته دارد.

در این مصاحبه، كونوتوپسكی در مورد چگونگی تأسیس این شرکت در سال 2011 میلادی و مسیر ده ساله برای توسعه قابلیت‌های فناورانه آن صحبت می‌کند. جالب است بدانید که ایده اولیه تأسیس آژاکس سیستم، تا حد زیادی تحت تأثیر سفر كاری کونوتوپسکی به چین شکل گرفته است. وی در آنجا افرادی را دید كه فناوری‌های سطح بالا و پیشرفته ایجاد می‌کنند و به همین واسطه، به فکر افتاد که شاید بتوان چیزهایی با همان سطح عملکردی را در کیف تولید نمود. نتیجه اولیه این اقدام، توسعه یک سیستم امنیتی بی‌سیم و هوشمند بود.

 

شما سفر کارآفرینی خود را در 21 سالگی آغاز کردید. چه چیزی باعث شد وارد این حوزه شوید؟ آیا همیشه یک خالق و ابداع‌کننده بوده‌اید؟

من در انستیتو پلی‌تکنیک کیف (Kyiv Polytechnic Institute) تحصیل می‌کردم و آرزویم این بود که یک مهندس خوب شوم و بتوانم در آلمان کاری پیدا کنم. من واقعاً روی مهندسی متمرکز بودم. اما در سال دوم دانشگاه، پدرم فوت کرد و اولویت‌هایم تغییر کرد. من به وضوح فهمیدم که اگر می‌خواهم به چیزی در این زندگی برسم، باید فوراً کار سخت را شروع کنم. بنابراین، بعد از کلاس‌هایم به کار کردن پرداختم. طی دو سال بعدی، من مشاغل مختلفی را امتحان کردم، از تخلیه واگن‌های باری گرفته تا کار به‌عنوان روزنامه‌نگار فنی و بازرگانی، ناظر کمپین‌های بازاریابی و برنامه‌ریزی رادیو. با این حال، در تمام آن مدت، داشتن یک کسب‌وکار برای من بسیار جذاب به نظر می‌رسید. به همین دلیل، هنگامی که دوستم به من پیشنهاد پیوستن به کسب‌وکار او و فروش برخی سیستم‌های هشدار از طریق اینترنت را داد، کارم در «Telco» را رها کردم و به کارآفرینی روی آوردم.

نکته جالب اینجا است که در آن زمان، ما دو کسب‌وکار راه‌اندازی کردیم (فروشگاه آنلاین سیستم‌های هشدار و استودیوی طراحی سه‌بعدی). من قصد داشتم تا نیمی از سال را با سیستم‌های هشدار سپری کنم و بعداً به سراغ طراحی سه‌بعدی بروم. از آن زمان، تقریباً 13 سال گذشته و من هنوز در بخش هشدارها هستم! من عادت داشتم که هر نیم سال یا نهایتاً یک سال، شغلم را تغییر بدهم. اما پس از راه‌اندازی کسب‌وکار سیستم‌های امنیتی، 13 سال را تقریباً بدون هیچ تغییر جدیدی گذرانده‌ام. فهمیدم که این کسب‌وکار، دقیقاً همان چیزی است که عاشق آن هستم. من علاقه‌ام را در اینجا پیدا کردم.

فروشگاه اینترنتی که با دوستم راه‌اندازی کردیم، «Secur» نام داشت. این وب‌سایت، توزیع‌کننده برجسته تجهیزات امنیتی اوکراینی است که امروز هم با برندهای برتر این صنعت کار می‌کند. با این حال، در آن زمان ما فقط با محصولات چینی سروکار داشتیم که اغلب از نظر کیفی با مشکلاتی مواجه بودند. من یک همکار مستعد داشتم و تصمیم گرفتیم که سیستم هشدار خودمان را تولید کنیم. این ایده، مربوط به دقیقاً 10 سال پیش است، زمانی که آژاکس متولد شد.

 

آیا توصیه‌ای به مؤسسین و کارآفرینان تازه‌کار دارید؟

بر روی حداقل محصول پذیرفتنی (MVP) تمرکز کنید، سعی نکنید سفینه‌های فضایی بسازید. ایده مهم نیست، همه چیز در اجرا نهفته است. در استارت‌آپ‌ها، زمان بیش از حدی را به کارهایی همچون مسابقات سرمایه‌گذاری، کنفرانس‌های مختلف و ... اختصاص ندهید و در عوض، زمان بیشتری را با مشتریان و تیم خود سپری کنید.

سخت کار کنید و همیشه به خود اعتقاد داشته باشید. ساده به نظر می‌رسد، اما بسیاری از مردم جهان نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

 

آیا شما شعاری یا گفته‌ای دارید که به شما الهام ببخشد؟

«استیو جابز»، مدیرعامل مشهور اپل می‌گوید: «طراحی فقط این نیست که چگونه به نظر می‌رسد و چه حسی ایجاد می‌کند؛ طراحی یعنی چطور کار می‌کند.»

 

اگر به 10 سال پیش بر می‌گشتید، چه توصیه‌ای به خودتان می‌کردید؟

خود را باور کنید و سریع‌تر حرکت کنید. تردیدها فقط سرعت شما را کم می‌کند.

 

فکر می‌کنید تحول بزرگ دیجیتالی بعدی طی 3 تا 5 سال آینده چه خواهد بود؟

هوش مصنوعی دیوانه‌کننده است. این فناوری، عمیق‌تر و عمیق‌تر به زندگی روزمره ما نفوذ خواهد کرد. ما از جنبه‌های مختلف به مرحله بعدی فناوری می‌رویم: اتوماسیون تجاری، اتوماسیون خانگی، دوست‌یابی، ساخت، تدارکات و ...

 

به کسی که اکنون مدرسه و دانشگاه را ترک می‌کند و می‌خواهد کار خود را شروع کند، چه می‌گویید؟

داوود همیشه جالوت را شکست می‌دهد، بنابراین باهوش و سریع باشید و از پسرهای بزرگ نترسید. دقیقاً مشابه این جمله معروف که «آماتورها کشتی را و حرفه‌ای‌ها تایتانیک را ساختند».

 

در مورد حفظ تعادل بین زندگی و کار، چه توصیه‌ای به کارآفرینان دارید؟

من معتقدم که تعادل بین کار و زندگی، یک افسانه است. از دیدگاه من، تنها فرمول موفقیت عبارت است از: «کسب‌وکار = زندگی». این یعنی کار بیست و چهار ساعته، هفت روز هفته، همه روزهای سال (24/7/365) که تنها راه موفقیت در یک دنیای رقابتی مدرن است.

 

بزرگ‌ترین شکست‌های شما چیست و از آن‌ها چه آموخته‌اید؟

انتخاب یکی از شکست‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین کمی دشوار است. من یک قهرمان در شکست‌ها هستم! البته یکی از موارد را به یاد می‌آورم. در سال 2011 میلادی، ما عجله داشتیم که ویژگی جدیدی را برای مشتریان عرضه کنیم و شکست خوردیم. به دلیل خرابی نرم‌افزار، باتری ردیاب‌های ما به سرعت تخلیه می‌شد. ما این اشکال را پیدا کردیم و جایگزین مناسب را برای مشتریان ارسال کردیم، اما به دلیل عجله قبلی و حادثه پیش آمده، برخی از آن‌ها حاضر به همکاری مجدد با ما نشدند.

این یک درس دردناک بود. در آن روز، یکی از اصول اصلی آژاکس سیستم متولد شد: «ما هرگز خرابکاری نخواهیم کرد». من این را کاملاً واضح فهمیدم و تصمیم گرفتم که نمی‌خواهم یک محصول ناکارآمد به بازار عرضه کنم.

 

شما در کیف مستقر هستید. نظر شما در مورد ایجاد یک شرکت فناور در این محیط چیست؟

کیف به دلیل حضور افراد خلاق بی‌شمار، اعم از مهندسین، توسعه‌دهندگان، طراحان، متخصصان بازاریابی و ...، بسیار مستعد کارآفرینی است. از طرف دیگر، مکان مناسبی برای داشتن یک کارخانه است، زیرا هزینه کار نسبتاً مناسب بوده و شما می‌توانید تعداد زیادی از متخصصین تولید را در اینجا پیدا کنید. علاوه بر این، شما در اروپا هستید. اگر از من بپرسید که آیا از فرصتی برای تغییر محل کار استفاده می‌کنم، جوابم منفی است. کیف یکی از دلایلی است که کسب‌وکار ما به بالاترین سطح فعلی خود رسیده است.

 

چه چیزی آژاکس سیستم را از رقبای خود متمایز می‌کند؟

تجربه کاربری؛ شما می‌توانید آژاکس و سیستم رقیب را در کنار هم قرار دهید و بلافاصله مشخص خواهد شد که چه تفاوت‌هایی در یک نگاه وجود دارد. ما به همه چیز، از کیفیت سخت‌افزار و طراحی گرفته تا بهترین شیوه‌های نرم‌افزاری ممکن و فناوری‌های عمیق جدید اهمیت می‌دهیم. اگر بخواهم پاسخی کوتاه و شفاف بدهم، باید به شاخص «NPS» (امتیاز مرتبط با میزان وفاداری و رضایت مشتری) اشاره کنم: «87.5 درصد».

صحبت از بازار امنیت حرفه‌ای است. می‌توانم بدون هیچ هیجان کاذبی بگویم که آژاکس سیستم، توانسته یک انقلاب در این حوزه ایجاد کند. ما استانداردهای جدیدی به بازار ارائه کرده‌ایم: سیستم هشدار حرفه‌ای مخصوص موبایل که می‌تواند فقط با استفاده از یک تلفن هوشمند، کاملاً تنظیم شده و در نتیجه، روند نصب را به‌طور چشمگیری ساده و تسریع نماید.

طراحی زیبای دستگاه‌های آژاکس هم در این موفقیت نقشی حیاتی دارد. ما با الهام از فلسفه اپل، هدف خود را ایجاد یک راه‌حل معتبر می‌دانیم که در تزئین هر محیط داخلی اثربخش باشد.

و در نهایت، نوآوری هم ما را از دیگران متمایز می‌کند. برای مثال، «Ajax Hub» که مغز سیستم است، مبتنی بر سیستم‌عامل «OS Malevich» (یک سیستم‌عامل کاملاً انحصاری) طراحی شده که خراب نمی‌شود، ویروسی نمی‌شود و در مقایسه با سایر راه‌حل‌های پرکاربرد، امنیت بالاتری را برای ما فراهم می‌کند. به‌عنوان مثالی دیگر، «Jeweller» که دانش اصلی ما در فناوری رادیو است، به ما امکان می‌دهد تا ضمن حفظ بازده انرژی، به بهترین محدوده ارتباطی در بازار دست یابیم. (باتری ردیاب‌های آژاکس تقریباً 5 تا 7 سال عمر می‌کنند.)

 

آژاکس در سال 2011 تأسیس شد. مهم‌ترین نقطه عطف شما در این یک دهه چه بوده است؟

همان‌طور که در حال رشد بسیار سریع هستیم، تقریباً هر سه ماه یک‌بار شرکت را تغییر می‌دهیم. افراد جدید، فرآیندهای جدید و البته چالش‌های جدید. مهم‌ترین نقطه عطف، نقطه عطف فعلی است، اینجا و الآن. برای مثال، در حال حاضر آژاکس سیستم واقعاً چندملیتی شده است. همان‌طور که سعی می‌کنیم از تبدیل شدن به یک شرکت خسته‌کننده خودداری کنیم، هدف امروز ما بهبود سیستم مدیریت و پیش رفتن سریع به مراحل دیگر است. ما تقریباً هر روز فرآیندهای داخلی را بازسازی می‌کنیم.

 

چگونه بودجه آژاکس را تا این مرحله تأمین کردید؟ آیا قصد دارید در آینده سرمایه بیشتری به دست آورید؟

ما عمدتاً از سود عملیاتی خود تأمین می‌شویم. ما در سال 2015، یک بودجه یک میلیون دلاری از صندوق «SMRK VC» جذب کردیم. از آن زمان، ما هیچ دور دیگری از جذب سرمایه نداشتیم. البته در سال 2018، «Horizon Capital» سهام «SMRK» را به قیمت 10 میلیون دلار خریداری کرد، اما این یک معامله نقدی بود. ما در مورد عرضه سهام اولیه (IPO) هم فکر می‌کنیم، اما تا آن زمان، قصد نداریم سرمایه‌گذار دیگری جذب کنیم.

 

برنامه‌های شما برای گسترش بیشتر در حوزه بین‌المللی چیست؟

اخیراً ما به‌طور فعالانه در حال توسعه فعالیت‌های بین‌المللی خود هستیم. ما شعبه‌هایی در دبی و آفریقای جنوبی داریم و همچنین قصد داریم که در سال جاری، موارد جدیدی برای آمریکای شمالی و جنوبی، استرالیا و آسیا راه‌اندازی کنیم.

 

اندازه تیم شما بین سال‌های 2019 تا 2020، تقریباً دو برابر شده و از 812 به 1600 نفر رسیده است. چگونه با این سرعت رشد کردید؟ چالش‌ها و شگفتی‌هایی که با آن‌ها روبرو شده‌اید، چیست؟ چه نکاتی برای ساختن و توسعه یک تیم قدرتمند دارید؟

رشد سریع، یک چالش خوب و هیجان‌انگیز است. من آن را نوعی دارو می‌دانم. کاری که مردم معمولاً در یک سال انجام می‌دهند، لازم است در یک ماه انجام دهید. من واقعاً این سرعت را دوست دارم. چالش‌ها در همه جا وجود دارد: سطح جدید مدیریت، تعداد زیادی از افراد جدید، بسیاری از فرآیندهای جدید، عدم ارتباط و بسیاری موارد دیگر. اینجا نکاتی وجود دارد که باید به آن‌ها دقت کنید:

  • افراد از فرآیندها مهم‌تر هستند.
  • بهترین تیم‌سازی این نیست که با هم وقت بگذرانید و چایی بخورید. تیم زمانی ایجاد می‌شود که چیزی را با هم خلق می‌کنید.
  • وقت بیشتری را در بطن کار بگذرانید، کمتر در اتاق جلسات باشید.
  • شرکت را از شر تولیدات تخیلی و ایده‌های انتزاعی پاک کنید. سعی کنید چیزهای واقعی بسازید.
  • به افراد قدرت تصمیم‌گیری بدهید و برای پرداخت هزینه ناشی از اشتباهات آن‌ها آماده باشید.

 

تنوع در تیم - بله یا خیر؟ چرا؟

تنوع کاملاً ضروری است. افراد مختلف، کارها را متفاوت انجام می‌دهند و شما هرگز نمی‌دانید که در نهایت بهترین راه کدام است. به همین دلیل، ما تصمیم گرفتیم تا آژاکس را چندملیتی بسازیم و اکنون به‌طور فعال، از افرادی از نقاط مختلف جهان استفاده می‌کنیم. ما به آن‌ها قدرت تصمیم‌گیری می‌دهیم و اجازه می‌دهیم تا شرکت را تغییر دهند. ملت‌های مختلف، نگاه‌ها و رویکردهای متنوعی دارند و من واقعاً خوشحالم که همه با هم، این محیط جدید را می‌سازیم.

 

مرجع: «EU-Startups»

 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.