آخرین مقالات

چرا برای موفقیت استارت‌آپ، به یک شبکه‌سازی قوی نیاز داریم؟

چرا برای موفقیت استارت‌آپ، به یک شبکه‌سازی قوی نیاز داریم؟

مقدمه

راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید، آن هم در حوزه فناوری‌های پیشرفته، همیشه کاری دشوار است. با وجود تمامی چالش‌ها و موانع پیش رو، باز هم کارهای زیادی وجود دارد که می‌توان برای افزایش شانس موفقیت انجام داد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، شبکه‌سازی مناسب است. کافی است دستی بر آتش کارآفرینی استارت‌آپی داشته باشید تا بدانید، یکی از مؤلفه‌های اصلی موفقیت پایدار در فضای کسب‌وکار، داشتن یک شبکه گسترده از افراد، شرکت‌ها و سایر بازیگران اکوسیستم کارآفرینی است. در عین حال، عدم تجربه قبلی در این زمینه، کار شبکه‌سازی را بسیار دشوار می‌کند.

بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا، اولین موفقیت خود را از طریق ارتباطات شبکه‌ای و مراجعات متعدد به افراد مناسب (در زمان و مکان مناسب) ایجاد کرده‌اند. شبکه‌سازی مستمر، یکی از مؤلفه‌های اصلی موفقیت استارت‌آپ شما خواهد بود، به این معنی که باید تلاش خود را بر پرورش یک گروه پشتیبان، شامل همتایان، افراد دارای حوزه مشترک و جامعه تجاری پیرامون خود متمرکز کنید. به یاد داشته باشید، اگر چه ممکن است بتوانید اولین عناصر یک کسب‌وکار را بدون داشتن شبکه قوی ایجاد کنید، اما یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای ایجاد یک کسب‌وکار موفق و پایدار، داشتن یک شبکه گسترده، منسجم و جامع است. شما به‌عنوان یک کارآفرین، هنر شبکه‌سازی را با تمرین و مشارکت فعال در شبکه‌های کارآفرینی پیرامون خود به دست آورده و با توسعه این شبکه ارتباطی، مجموعه‌ای متنوع از مزایا و منافع به سمت کسب‌وکار شما سرازیر خواهد شد.

در این نوشتار، یازده دلیل عمده برای شبکه‌سازی از سوی کارآفرینان و بنیان‌گذاران استارت‌آپی بیان خواهد شد.

 

1. یافتن کسب‌وکارها و مراجع جدید

شبکه‌سازی را می‌توان در محدوده وسیعی از شرایط زمانی و مکانی انجام داد. همیشه فرصت‌هایی برای شبکه‌سازی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. مثلاً ممکن است در یک جلسه کاری یا یک رویداد استارت‌آپی شرکت کنید و با افراد جدیدی آشنا شده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. بسیاری از استارت‌آپ‌ها، از ترس این‌که استراتژی کسب‌وکارشان آشکار شود، ترجیح می‌دهند تا به خود متکی شده و دیگران را از چرخه تعاملات کاری (توسعه ایده و تلاش برای تجاری‌سازی آن) حذف کنند. مطمئناً احتیاط نسبی در فضای رقابتی کسب‌وکار بسیار عاقلانه است؛ اما در سوی دیگر ماجرا، تعامل با رقبا، شرکا و سایر فعالان مرتبط با کسب‌وکار، راهکاری عالی برای کاهش بخشی از ریسک‌ها و مخاطرات رشد استارت‌آپ خواهد بود.

این موضوع را همانند یک مسیر بازاریابی محصول در نظر بگیرید. همان‌طور که تلاش‌های بازاریابی می‌تواند شما را به افراد و شرکت‌های جدیدی متصل کند که شاید در آینده مشتری شما شوند، تعاملات ناشی از شبکه پیرامون استارت‌آپ هم روزی ممکن است برای رفع یک چالش یا بهره‌برداری از یک فرصت نوظهور راهگشا باشد. تنها تفاوت بین این دو مورد، گستردگی بسیار زیاد شبکه‌سازی و اثرات آن بر کسب‌وکار است؛ به‌طوری که به جز یافتن مشتریان جدید، مجموعه‌ای از مزایا در حوزه‌های مختلف، اعم از تکمیل تیم کاری، رفع مشکلات مالی و ... را موجب می‌شود. همچنین، در نظر داشته باشید که اگر حین شبکه‌سازی و در ایجاد ارتباطات جدید موفقیتی کسب کنید، احتمالاً تعداد مراجعات شما به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و این امر، شانس موفقیت استارت‌آپ شما را تقویت می‌کند.

 

2. ایجاد فرصت‌های مشارکت

یکی دیگر از مزایای شبکه‌سازی، ایجاد فرصت‌های جدید برای همکاری است. هنگامی که شروع به ایجاد شبکه‌های کوچک برای تعامل بیشتر با سایر متخصصان می‌کنید، بسته به نوع مخاطبانی که با آن‌ها ارتباط برقرار کرده‌اید، فرصت‌های زیادی برای ایجاد همکاری پدید می‌آید. این مشارکت‌ها، ممکن است از نظر فنی مفید بوده و یک مشکل پیش روی شما در توسعه فنی محصول را از بین ببرند. علاوه بر این، یک فرصت همکاری، معمولاً از نظر اقتصادی برای استارت‌آپ شما مفید خواهد بود.

این همکاری فناورانه، منابع مالی و فنی بیشتر، دسترسی به متخصصین صنعت و حتی برخی فرصت‌های تجاری‌سازی را به همراه خواهد داشت. البته مهم این است که در هنگام به وجود آمدن این مشارکت‌ها، تصمیم‌گیری هوشمندانه‌ای داشته باشید. به عبارت دیگر، امکان بله گفتن به هر فرصتی وجود دارد، اما هنر شما، شناسایی بهترین و مناسب‌ترین فرصت‌های همکاری است تا ضعف‌های کسب‌وکار رفع شده و نقاط قوت هم تقویت شوند.

 

3. دسترسی به منتورها و پشتیبان‌ها

یک مؤلفه اصلی شبکه‌سازی استارت‌آپی، یافتن پشتیبان مناسب از طریق فرآیند منتورینگ است که شاید بهترین مصداق آن، ارتباط با سرمایه‌گذاران جدید خواهد بود. منتورهای استارت‌آپی، معمولاً برای موفقیت کسب‌وکارهای نوپا ضروری هستند، زیرا به شما امکان می‌دهند تا از اشتباهات پرهزینه پرهیز نموده و در عین حال، درک بهتری از واقعیات کسب‌وکار و گزینه‌های پیش رو بدست آورید.

این مربیان، عمدتاً دارای تجارب ارزشمندی در صنعت بوده که خود می‌تواند عاملی برای گسترش هر چه بیشتر شبکه‌های پیرامون شما باشد. آن‌ها می‌توانند نفرات کلیدی صنعت، سرمایه‌گذاران، شرکای تجاری و ... را به شما معرفی کنند.

 

4. استفاده حداکثری از سرمایه‌گذاران

از آنجا که شبکه‌سازی با سایر متخصصان صنعت، کسب‌وکار شما را در معرض دید مخاطبین بیشتری قرار می‌دهد، احتمال همکاری با آن‌ها و سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ قوت می‌گیرد. هر چه شبکه‌سازی قوی‌تری انجام دهید، آگاهی از نام تجاری و برند کسب‌وکار شما افزایش می‌یابد. رهبران صنعت درخواهند یافت که شما بر روی چه ایده‌ای کار می‌کنید و اگر به نتیجه برسد، چه تغییرات بزرگی در ساختار کسب‌وکار رخ می‌دهد. نتیجه بدیهی این فرآیند، جذابیت بیشتر برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در تجاری‌سازی ایده خواهد بود.

به خاطر داشته باشید که از جمله متداول‌ترین دلایل شکست یک استارت‌آپ، کمبود نقدینگی برای پیشبرد امور است. اگر در مراحل ابتدایی راه‌اندازی شرکت بتوانید سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنید، احتمال موفقیت را دو چندان کرده‌اید و این کار، منوط به یک شبکه‌سازی قوی و هوشمندانه است.

 

5. دریافت بازخورد و شکل‌گیری ایده‌های جدید

نفس ایجاد یک شبکه ارتباطی کافی نیست؛ مهم این است که این شبکه بر پایه به اشتراک گذاشتن اطلاعات و دریافت بازخورد بنا شود. برای مثال، اگر به مانع جدیدی رسیدید و فکر می‌کنید از پس آن بر نمی‌آیید، با متخصصین فنی که می‌شناسید و ممکن است چگونگی عبور از این مانع را بدانند، مشورت کنید. همچنین شما می‌توانید در مورد موضوعاتی که مربوط به صنعت و حوزه فعالیت شما است، بحث و گفتگو کنید. این تبادل‌نظر، می‌تواند درک شما از رقبا و مشتریان را افزایش داده و حتی کمک کند تا با روندهای نوظهور صنعت سازگار شوید.

نکته کلیدی دیگر، متقابل بودن این به اشتراک‌گذاری اطلاعات و ارائه بازخوردها است. شما هم می‌بایست ایده‌ها و نظرات خود را در مورد سایر کسب‌وکارهای مرتبط ارائه دهید. این فرآیند، کمک می‌کند تا ایده‌های جدید ناشی از هم‌افزایی فناورانه شکل گرفته و صنعت به جلو حرکت کند.

 

6. افزایش دسترسی به منابع کسب‌وکار

به احتمال زیاد، دشوارترین جنبه شروع و رشد یک کسب‌وکار جدید، یافتن منابعی است که برای انجام آن نیاز دارید. این منابع، می‌تواند شامل همه چیز باشد: از منابع مالی گرفته تا تجهیزات حرفه‌ای و حتی ابزارها و تکنیک‌های مدیریتی. در حالی که مطمئناً دستیابی به منابعی شخصی و در دسترس می‌تواند به سرعت رخ دهد، اما ایجاد یک شبکه قوی، به این معنا است که دسترسی بیشتری به سایر منابع خواهید داشت.

شبکه ارتباطی شما، کمک می‌کند تا به منابع مالی جدیدی دست پیدا کنید، از ابزارها و تجهیزات تجاری جدیدی استفاده کنید که در حالت عادی امکان پرداخت هزینه بهره‌برداری از آن‌ها را نداشتید و حتی به مشتریان جدید (به‌عنوان جریان نقدینگی جدید) متصل شوید.

 

7. توسعه و تقویت تیم کاری

یک کارآفرین تازه‌کار یا چند بنیان‌گذار استارت‌آپی، باید درک کنند که همه چیز به همین ابتدای کار و تیم کوچک چند نفره آن‌ها ختم نمی‌شود. شما برای ادامه کار، به یک تیم بزرگ‌تر احتیاج دارید و همین تیم‌سازی و توسعه تیم کاری، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های استارت‌آپ‌ها است. این در حالی است که اگر شبکه قدرتمندی در اختیار داشته باشید، جذب نیرو و تیم‌سازی بسیار آسان خواهد بود.

یک نکته مهم در بحث تیم‌سازی، جذب نیروهای ماهر و دانشی در قالب استعدادهای شغلی است که امروزه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع سازمانی و ابزاری برای رسیدن به مزیت رقابتی پایدار شناخته می‌شود. اگرچه مطمئناً می‌توانید برای یافتن افراد مناسب، آگهی استخدام منتشر کنید و با بررسی رزومه‌های شغلی، نفرات مدنظرتان را جذب کنید، اما افرادی که از طریق شبکه ارتباطی خود به دست می‌آورید، از سوی افراد معتمد و با لحاظ تمامی ویژگی‌ها و خواسته‌های شما معرفی می‌شوند. علاوه بر این، بسیاری از استعدادهای شغلی را نمی‌توان توسط یک آگهی شغلی ساده به خود جلب نمود. برای این کار، نیاز به متخصصین صنعت و افراد حرفه‌ای است. اگر بهترین‌ها را برای تیم خود می‌خواهید، شبکه‌سازی یک فرصت بهینه برای جذب بهترین‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

8. تسریع یادگیری

هنگامی که شما یک کسب‌وکار را اداره می‌کنید، ممکن است در مسیری قرار بگیرید که تنها بر دانش و تجربه قبلی خود تکیه کنید. این جزئی‌نگری و محدود شدن نگاه شما، می‌تواند بسیاری از فرصت‌ها را بر باد دهد. این در حالی است که ایجاد یک شبکه حرفه‌ای در صنعت، به شما کمک می‌کند تا دامنه فعالیت‌های خود را گسترش دهید. این استراتژی همه‌جانبه نگری، دوام و پایداری کسب‌وکار شما را تضمین خواهد کرد.

بر این اساس، متخصصینی که با آن‌ها ملاقات می‌کنید، به دلیل تماس مداوم با دیگر استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای مشابه، فرآیند یادگیری شما را تسریع نموده و حتی می‌توانند به خلق ایده‌های جدید یا اصلاح ایده فعلی بینجامند. برای مثال، شاید استارت‌آپ دیگری که با آن رابطه برقرار کرده‌اید، مفهوم مشابهی را در گذشته ایجاد کرده و در نهایت با شکست مواجه شده است. شما می‌توانید از اشتباهاتی که آن‌ها مرتکب شده‌اند، درس بگیرید یا کار بر روی ایده را به کلی متوقف کرده یا آن را با تجدیدنظر و تغییرات بنیادین به پیش ببرید.

 

9. افزایش اعتماد به نفس در کسب‌وکار

یک دلیل دیگر برای شبکه‌سازی، اثرات آن بر تقویت اعتماد به نفس در کسب‌وکار است. شما به‌طور مداوم، خود و شرکتتان را در معرض دید دیگران قرار می‌دهید و همین امر، به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفستان را بالاتر ببرید. هنگامی که محصول یا خدمت (ایده اصلی کسب‌وکار) در معرض دید متخصصین، شرکا و حتی رقبا قرار می‌گیرد، هر بازخورد مثبت ناچیز هم، می‌تواند افتخار شما را نسبت به چیزی که خلق کرده‌اید برانگیخته و انگیزه و اعتماد به نفس شما برای طی نمودن مسیر توسعه آن را دوچندان کند. این اعتماد به نفس کسب‌وکار، برای توسعه قابلیت‌های شما و تجاری‌سازی نهایی محصول بسیار مهم است. اگر به خود یا موفقیت کسب‌وکارتان باور نداشته باشید، ارائه دلیل به مشتریان هم بسیار دشوار خواهد بود.

 

10. افزایش مهارت‌های ارتباطی

اگر قبلاً هیچ تجربه‌ای در راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید نداشته‌اید، عملاً با صحبت کردن در مقابل جمعیت و در معرض توجه قرار گرفتن مشکل خواهید داشت. حتی در موارد جزئی‌تر، نمی‌دانید که چگونه سر صحبت را با یک فرد جدید (اعم از سرمایه‌گذار، یک متخصص در صنعت و یا یک رهبر کسب‌وکار) باز کنید. شبکه‌سازی، راهی بسیار خوب برای ارتقاء مهارت‌های ارتباطی افراد است. این مهارت‌ها، کاملاً افزایشی و اکتسابی بوده و هر بار که تجربه‌ای جدید به دست می‌آورید، کارتان برای ادامه راحت‌تر خواهد بود.

علاوه بر این، شبکه‌سازی با سایر افراد حرفه‌ای، به شما این قابلیت را می‌دهد که چگونگی یک ارائه بی‌نقص به دیگران را یاد بگیرید. حتماً موافقید که این ارائه‌های کاملاً پیش‌بینی نشده و اتفاقی، تا چه حد مهم هستند، چرا که ممکن است یک سرمایه‌گذار جدید یا یک قرارداد کاری بزرگ برایتان به ارمغان آورد.

 

11. کمک به دیگران برای موفقیت

در نهایت، شبکه‌سازی فقط برای شما و کسب‌وکارتان مهم نیست. هنگامی که یک شبکه بزرگ برای موفقیت مستمر شما ایجاد شود، در واقع توسط جمعی از افراد مثبت، موفق و پشتیبان احاطه شده‌اید که شما هم برای آن‌ها همین نقش را ایفا می‌کنید. این رویکرد، به معنای ایجاد یک محیط استارت‌آپی هم‌افزا است که تمامی این ارتباطات و پشتیبانی‌ها به شکوفایی کل اکوسیستم می‌انجامد.

هر کسب‌وکار نوپایی که با آن ارتباط برقرار می‌کنید، مشکلات خاص خود را خواهد داشت و کمک به آن‌ها در حل این مشکلات، به معنای درک بهتر از چگونگی مواجهه در یک موقعیت مشابه در آینده خواهد بود.

 

مرجع: «University Lab Partners»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.