آخرین مقالات

مصاحبه با یک سرمایه‌گذار و مربی استارت‌آپی در حوزه فناوری‌های پیشرفته

مصاحبه با یک سرمایه‌گذار و مربی استارت‌آپی در حوزه فناوری‌های پیشرفته

 

مقدمه

آشیش آگاروال (Ashish Aggarwal یک سرمایه‌گذار و مربی استارت‌آپی در حوزه فناوری‌های پیشرفته است که علاقه‌مندی قابل توجهی به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های رباتیک، محصولات سخت‌افزاری مصرفی، راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی دارد. او تاکنون با چندین کارآفرین موفق کار کرده و مسئولیت چندین تملک استراتژیک شرکتی را بر عهده داشته است.

آشیش که بیش از 10 سال، مشاور و مربی استارت‌آپ‌ها بوده و هم‌اکنون یک مربی استارت‌آپی در شتاب‌دهنده «Google Launchpad Accelerator» می‌باشد، در این مصاحبه از تجارب کارآفرینی و چالش‌ها و موفقیت‌های آن گفته و توصیه‌هایی کاربردی برای کارآفرینان حوزه فناوری به اشتراک می‌گذارد.

 

برای یک کارآفرین نسل اولی حوزه فناوری، مربیان تا چه حد مهم می‌باشند؟

من معتقدم که مربیان، می‌توانند ارزش زیادی برای کارآفرینان فعال در حوزه فناوری ارائه نمایند. ساخت و مقیاس‌ نمودن یک شرکت فناور موفق، به درک عمیق از کارکردهای مختلفی همچون فروش، توسعه محصول، تجربه کاربر، توزیع، جذب سرمایه و ... نیاز دارد. یک بنیان‌گذار، ممکن است در یک یا دو زمینه متخصص باشد. اما برای سایر حوزه‌ها، قطعاً به کمک و مشاوره نیاز دارد. در نتیجه، داشتن یک تیم مکمل برای پرداختن به سایر مسائل، بسیار کمک حال خواهد بود. مربیان معمولاً افرادی هستند که در حوزه خاصی تجربه داشته و می‌توانند برای کاهش تعداد اشتباهاتی که ممکن است کارآفرینان مرتکب شوند، آن‌ها راهنمایی کنند.

بیشتر کارآفرینان موفق، می‌توانند به سیستم‌های پشتیبانی قابل اعتماد خود اشاره کنند که نقش مهمی در موفقیت آن‌ها داشته‌اند. این سیستم‌ها می‌تواند متشکل از سایر بنیان‌گذاران استارت‌آپی، مربیان، مشاوران، اعضای تیم و ... باشد. در این بین، مربیان گروه خاصی هستند که به کارآفرینان در تمرکز و اولویت‌بندی روی موضوعات مناسب و حل معضلات کمک می‌کنند. حفظ تمرکز، یکی از فاکتورهای اصلی برای استارت‌آپ‌های نوپا بوده و مربیان می‌توانند کمک زیادی به رفع این چالش نمایند. علاوه بر این، مربیان شبکه گسترده‌ای از ارتباطات داشته که می‌تواند برای کارآفرینان مفید باشد.

 

یک کارآفرین حوزه فناوری، هنگام تیم‌سازی باید چه نکاتی را در نظر بگیرد؟

مقالات و گزارش‌های فراوانی پیرامون چگونگی استخدام و جذب نیرو وجود دارد، به‌ویژه برای بنیان‌گذاران استارت‌آپی و کارآفرینانی که برای نخستین بار می‌خواهند این کار را انجام دهند. به نظرم، چهار نکته اصلی در این زمینه وجود دارد که به آن اشاره می‌کنم:

1) افرادی را استخدام کنید که به مأموریت و چشم‌انداز کلی شرکت اعتقاد داشته و بتوانند با فرهنگ شما مطابقت پیدا کنند. در چند سال اول، همه چیز سخت است؛ بنابراین شما به افرادی نیاز دارید که به مأموریت کلی شرکت اعتقاد داشته و زود ناامید نشوند.

2) زمان بیشتری را به استخدام اختصاص دهید؛ بیشتر از آنچه فکر می‌کنید باید برای این کار زمان صرف کنید.

3) افرادی کارآمد و اثرگذار استخدام کنید که از کار کردن با آن‌ها لذت ببرید.

4) در بحث استخدام، هیچ سازش و مصالحه‌ای انجام ندهید، زیرا این افراد برای موفقیت شرکت شما حیاتی هستند.

 

استراتژی ورود به بازار برای موفقیت یک استارت‌آپ حوزه فناوری چقدر مهم است؟

استراتژی ورود به بازار یا اصطلاحاً «Go to Market-GTM»، برای موفقیت یک استارت‌آپ حوزه فناوری، بسیار ضروری است. تعیین نحوه توزیع محصول، یک مسئله اساسی در استارت‌آپ‌ها است.

استراتژی «GTM»، برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا هم مهم است، زیرا به کارآفرینان کمک می‌کند تا درک کنند که چگونه مشتریان جذب می‌شوند. کارآفرینان باید از همان ابتدا، به فکر استراتژی ورود به بازار خود باشند، زیرا این یک بخش مهم از درآمدزایی است.

 

سه ویژگی برتر یک کارآفرین که یک سرمایه‌گذار یا شرکت «VC» آن‌ها را تحسین می‌کند، کدام است؟

نخستین ویژگی، اشتیاق برای حل یک مشکل با یک دیدگاه منحصربه‌فرد است که پایه و اساس استارت‌آپ را ایجاد می‌کند. برای ادامه کار، وقتی شرایط سخت می‌شود، استقامت خود را حفظ کنید. کارآفرین بودن، کار ساده‌ای نیست. شما با پستی و بلندی‌های متعددی مواجه خواهید شد. در نهایت، همواره در حال بازخورد گرفتن از مشتریان، مربیان، مشاوران و حتی «VC»ها باشید. این بازخوردها، به شما کمک می‌کند تا مسیر خود را اصلاح نموده و با اطمینان بیشتری به جلو حرکت کنید.

 

چه زمانی، یک کارآفرین حوزه فناوری باید به سرمایه‌گذار پاسخ منفی بدهد؟

اگر سرمایه‌گذار، چشم‌انداز مشابهی برای شرکت نداشته باشد یا در مراحل بعدی رشد و توسعه آن، متفاوت فکر کند، این مسئله می‌تواند کارآفرین را در یک وضعیت دشوار قرار دهد. همسویی در اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، بسیار مهم است. حذف یک سرمایه‌گذار از روندهای توسعه، کار بسیار دشواری است. بنابراین، باید پیش از انتخاب وی و شروع سرمایه‌گذاری، بررسی‌های لازم صورت گیرد.

 

برای یک کارآفرین حوزه فناوری، ساخت برند شخصی در شبکه‌های اجتماعی تا چه اندازه مهم است؟

به نظرم بستگی دارد. داشتن یک برند شخصی برای یک کارآفرین، می‌تواند در جذب استعدادهای برتر از صنعت کمک کند. اما ما چنین کاری را برای یک کارآفرین ضروری نمی‌دانیم.

 

مرجع: «Get Tech»

 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.