آخرین اخبار

ساخت دستگاهی جدید برای تولید نانو فیبر

ساخت دستگاهی جدید برای تولید نانو فیبر

ساختارهای شبکه‌ای در هم تنیده از الیاف‌هایی با قطر نانومتری، در طیف‌های گسترده‌ای از کاربردهای عملیاتی اعم از تصفیه آب، سلول‌های خورشیدی و حتی زره‌های محافظ بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ با این حال، تجاری‌سازی آن‌ها با توجه به تکنیک‌های ناکارآمد مورد استفاده برای تولید، با چالش‌های فراوانی مواجه است. در همین راستا محققین دانشگاه «MIT» موفق به طراحی دستگاه جدیدی برای ساخت مش‌های نانو فیبر شده‌اند که ارائه عملکرد بالاتر از نظر سرعت و کارایی تولید را به همراه دارد.

این دستگاه و فناوری مرتبط با آن که در مقاله‌ ارائه شده در مجله «Nanotechnology» معرفی شده است، بر خلاف دستگاه پیشین این گروه تحقیقاتی که برای تولیدش یک «Clean Room» مورد نیاز بود، به سهولت و با به‌کارگیری یک پرینتر سه‌بعدی تجاری که قیمت آن 3500 دلار است، ساخته شده است. به این ترتیب، فرآیند تولید نانو فیبر نه تنها قابل اعتمادتر که بسیار ارزان‌تر انجام خواهد گرفت. لوئیس فرناندو گارسیا، یکی از محققین اصلی لابراتوارهای تحقیقاتی میکروسیستم در دانشگاه «MIT» و نویسنده ارشد مقاله مذکور بر این باور است که در چند سال آینده هیچ‌کس برای تحقیقات خود از اتاق تمیز استفاده نخواهد کرد. وی افزود: «فناوری چاپ سه‌بعدی به راحتی می‌تواند جایگزین استفاده از اتاق تمیز شود و علاوه بر کاهش قابل توجه هزینه‌ها، امکان تکرار چند باره آزمایشات وجود خواهد داشت.»

گفتنی است، نانو فیبرها در تمامی مواردی که نسبت سطح به حجم بالا مورد نظر باشد، توجیه‌پذیر و بسیار پرکاربرد خواهند بود. برای مثال، سلول‌های خورشیدی نیازمند حداکثرسازی سطح در معرض نور خورشید هستند و یا الکترودهای سلول‌های سوختی برای کارایی بیشتر نیاز به سطح بالای تماس با کاتالیزور دارند. علاوه بر این نانو فیبرها می‌توانند در مواردی که مقیاس‌های بسیار کوچک مد نظر است (مانند فیلترهای آب) و یا وزن محصول مهم است (مانند پوشش‌های حفاظتی بدن نظیر انواع زره) بکار گرفته شوند. 

مرجع: nanowerk

 

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.