آخرین اخبار

حفاظت از بدن در مقابل امواج الکترومغناطیس با کمک فناوری تولید پارچه های رسانا و نیمه‌رسانا

حفاظت از بدن در مقابل امواج الکترومغناطیس با کمک فناوری تولید پارچه های رسانا و نیمه‌رسانا

یکی از طرحهای برگزیده سومین دوره برنامه طرحهای نوآورانه نانو، فناوری تولید طیف گستردهای از منسوجات رسانا و نیمهرسانا میباشد. این فناوری علاوه بر فراهم سازی شرایط مناسب برای حفاظت از بدن در مقابل امواج الکترومغناطیس، امکان تولید گجتهای الکترونیکی در قالب البسه را نیز فراهم میکند.

امروزه و در عصر پیشرفت فناوری استفاده از طیف‌های فركانسی و امواج رادیویی در حال گسترش است. بنابراین پارچههای با قابلیت محافظت در مقابل امواج، کاربردهای زیادی در صنایع مختلف میتواند داشته باشد. این  منسوجات در ایران با کمک فناوری نانو و در مقیاس نیمه صنعتی تهیه شده و آماده عرضه به بازار است. برای بررسی  خواص ضد امواج  این پارچهها از آزمونهای استانداردی چون IEEE STD 299   بهره گرفته شده است.

از جمله مهمترین مزایای استفاده از این فناوری علاوه بر ایجاد خاصیت ضد امواج با درصدهای مختلف، کاربردی بودن آن است. منسوجات تولیدی با کمک این روش دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچ، ثبات شستشویی و نوری مطلوب، انعطاف‌پذیری و وزن کم و همچنین تنفس‌پذیری مناسب است که با توجه به روش تولید آسان آن دارای مزایای اقتصادی میباشد.

مهمترین کاربردهای این فناوری در صنایع مختلف عبارتند از ساخت پارچه‌های با قابلیت محافظت در برابر امواج (شیلد) و جاذب امواج ، مدارهای الکترونیکی چاپی و بافته شده، پارچه‌های ضد گازهای شیمیایی، لباس‌های هوشمند جهت اندازه‌گیری ضربان قلب و...، سلول‌های خورشیدی، باتری‌‌‌‌‌‌‌ها و آنتن‌های منعطف و همچنین پارچه‌های با قابلیت رسانایی موضعی.

گفتنی است محصولات مشابهی  با درصد شیلد متفاوت برای کاربردهایی مانند لباس زنان باردار، لباسهای زیر، لباس کودکان، پارچههای محافظ در مصارف نظامی و مخابراتی وجود دارد ولی عمدتا در تولید آنها از سیمهای نقره و یا آلومینیوم استفاده می­شود که  به دلیل وزن سنگین­تر و برخی محدودیتهای تولید و هزینههای بالاتر در مقایسه با این فناوری مزیت رقابتی کمتری دارند.

 

علاقمندان و سرمایهگذران محترم جهت آشنایی بیشتر با ویژگیهای این محصول می­توانند از طریق پست الکترونیکی  info@nanomatch.ir  (دبیرخانه برنامه طرحهای نوآورانه فناوری نانو) اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایند.

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.