آخرین اخبار

تغییر عظیم: حضور فناوری نانو در تجارت مواد لایه نازک

تغییر عظیم: حضور فناوری نانو در تجارت مواد لایه نازک

طی 70 سال گذشته، ظهور لایه‌های ضخیم، لایه‌های نازک و لایه‌های بسیار نازک باعث کوچک شدن قطعات الکترونیکی و رشد فزاینده صنعت قطعه‌سازی در این رشته شده است. خبرگزاری بی بی سی در گزارشی از فرا رسیدن عصر جدیدی در صنعت نانو الکترونیک خبر داده که با امکان تولید و گسترش ساخت نانولایه‌‌ها بوجود آمده است. لایه‌های نازک که ضخامتی کمتر از 5 مایکرون دارند برای تولید رنج وسیعی از لایه‌های نازک و بسیار نازک با بکارگیری فناوری‌های متنوع تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فناوری‌ها از سه بخش اصلی (فیزیکی، شیمیایی، و پروسه‌های افزودنی) تشکیل شده است و 7 زیر بخش (تبخیر، کندوپاش، رسوب یونی، رسوب بخار شیمیایی، رسوب فاز مایع، انواع روش‌های کاشت و چاپ) که بر اساس اصول عملکردی و ویژگی‌های آن‌ها دسته‌بندی می‌گردد را دربر می‌گیرد.  تجارت مواد لایه نازک به اندازه 9.8 میلیارد دلار در سال 2016 رسیده است که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال 2021 به 11.3 میلیارد دلار برسد و این بازار با نرخ رشد 3 درصدی سالیانه پیش خواهد رفت. پردازش‌های شیمیایی (شامل رسوب بخار شیمیایی، رسوب فاز مایع، و انواع روش‌های رسوب کاشت) در سال 2016 به ارزش تخمینی 6.1 میلیارد دلار خواهد رسید که به اندازه 2/62 درصد ارزش کل بازار جهانی است. فروش مواد لایه نازک در پروسه‌های شیمیایی با میزان کاربرد آن‌ها در آبکاری برای ایجاد پوششی بر روی بخش‌های شیمیایی/مکانیکی و قطعات الکترونیک تعیین می‌گردد. 

پروسه‌های فیزیکی (شامل تبخیر، رسوب یونی و کندوپاش) باید به 36 درصد در سال 2016 برسد که ارزش مالی آن حدود  3.5 میلیارد دلار در سال است. در سال‌های اخیر، فرایندهای جدیدی مانند چاپ به عنوان روش‌هایی با هزینه پایین برای ساخت لایه‌های نازک ظهور کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که فرایندهای جدید در زمینه تولید مواد لایه نازک به فروشی بالغ بر 180 میلیون دلار و یا 1.8 درصد از ارزش کل بازار در سال 2016 برسد.

روند کوچک سازی در صنعت نیمه‌هادی‌ها بر بخش‌های دیگر نیز تاثیر بسزایی دارد، برای مثال تلاش مداوم در تجارت لایه‌های نازک به تولید اجزایی که بسیار کوچک‌تر، نازک‌تر، و سبک‌تر هستند منجر شده‌ است. علاوه‌ بر این، پیشرفت‌های جدید در فناوری نانو بر تولید و تغییر روش‌های ساخت لایه‌های نازک که اندازه آن‌ها کوچکتر از 30 نانومتر و یا لایه‌هایی به ضخامت اتم است تاثیر بسزایی داشته است. 

روند کوچک‌سازی در صنعت الکترونیک، الکترنیک نوری و دیگر شاخه‌های علم( همانند دانش زندگی، انرژی، سنسورها و ابزار آلات) چرخ‌های صنعت را پیش می‌برند. اگرچه نیاز به تولید قطعاتی که بازار انبوه را هدف گرفته و در قمیت تمام شده توانایی رقابت داشته باشند، فشار شدیدی را به تولیدکنندگان برای بکارگیری روش‌های تولید ارزان وارد آورده است. در نتیجه، صنعت لایه نازک به دنبال روش‌های چاپ جدید بمنظور ایجاد نسل تازه‌ای از قطعات بسیار کوچک است. 

در سال‌های اخیر، به دنبال پیشرفت‌هایی در فناوری نانو، جوهر‌های چاپ ساخته شده از نانو مواد (نانو پودرها، نانو فیبرها، نانوسیم ‌ها، و نانو تیوب‌ها) در دسترس بوده‌اند.  به گزارش خبرگزاری بی بی سی، این جوهر‌ها در صنعت فناوری‌های لایه نازک کاربرد فراوانی دارند، درحالی‌که در چند سال اخیر، تنها‌ در فناوری‌های لایه ضخیم بکار می‌رفتند. در نهایت، تمایز بین فرایند ساخت لایه‌های نازک و لایه‌های ضخیم از بین رفته است. صنعت ساخت لایه‌های نازک بر اساس نانو مواد گسترش وسیعی یافته است اما فعلا سهم کوچکی از صنعت را در اختیار خود دارد.      

 

 منبع: 

http://www.marketwired.com/ press-release/big-trend- nanotechnology-in-thin-film- materials-markets-reports-bcc- research-2152596.htm

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.