آخرین اخبار

تدوین و انتشار اولین مجموعه دستورالعمل‌های تست ایمنی برای نانو مواد

تدوین و انتشار اولین مجموعه دستورالعمل‌های تست ایمنی برای نانو مواد

در پی افزایش قابل توجه تولید و به‌کارگیری نانو مواد، «OECD» اولین مجموعه از دستورالعمل‌های آزمایشات ایمنی در این حوزه را تدوین و منتشر نموده است. با توجه به ابعاد بسیار کوچک ذرات مورد استفاده در تولید و به‌کارگیری نانو مواد، شناسایی تأثیرات آن‌ها بر سلامت و محیط زیست، نیازمند آزمایشاتی فراتر از آزمایش‌های معمول شیمیایی است. به همین دلیل تدوین دستورالعمل‌های فوق‌الذکر در راستای استانداردسازی آزمایشات ایمنی مرتبط با نانو مواد، راهگشا خواهد بود.

بنا بر گزارش وب‌سایت «Nanowerk»، مجموعه دستورالعمل‌های انتشار یافته، شامل تدوین دستورالعمل آزمون 318 با موضوع ارزیابی چگونگی عملکرد یک نانو ماده خاص در تماس با آب و یا سایر مایعات بوده است. همچنین مجموعه مذکور در بر دارنده‏ اصلاح و به‌روزرسانی دستورالعمل‌های 412 و 413، با موضوع تعیین سمیت نانو مواد است.

در حال حاضر استفاده از نانو مواد با افزایش قابل توجهی، در حوزه‌های مختلف همراه بوده است و تولیدکنندگان از این مواد جهت بهبود عملکرد تولیدات خود از راکت تنیس گرفته تا اسپری خوشبوکننده دئودورانت استفاده می‌نمایند. با توجه به ضریب نفوذ بالاتر نانو ذرات به پوست، سلول‌ها و محیط زیست در مقایسه با ترکیبات بزرگ‌تر، نگرانی‌ها پیرامون ایمنی این مواد و احتمال ورود آن‌ها به بدن انسان و حیوان رو به افزایش است.

 

لازم به ذکر است، «OECD» در طول 45 سال گذشته اقدام به استانداردسازی روش‌های مختلف آزمایش و ارزیابی خطرات در حوزه‌های گوناگون نموده است که حاصل آن تدوین بیش از 160 روش آزمون استاندارد و هماهنگ برای تعیین خواص فیزیکی و شیمیایی، اثرات مواد شیمیایی بر سلامت، حیات وحش و محیط زیست و اثرات شیمیایی سموم دفع آفات بوده است. با توجه به آزمایشات صورت گرفته در 42 کشور استفاده کننده از آزمون‌های فوق، پذیرش نتایج از سوی دیگر کشورها در قالب برنامه پذیرش متقابل داده‌های آزمایشی «MAD»، عدم تکرار آزمایش‌ها را به همراه داشته که موجب صرفه‌جویی بیش از 150 میلیون یورو در سال گردیده است.

مرجع: NanoWerk

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.