آخرین اخبار

به‌کارگیری نانوذرات در کود و آفت‌کش‌ها جهت افزایش تولید مواد غذایی

به‌کارگیری نانوذرات در کود و آفت‌کش‌ها جهت افزایش تولید مواد غذایی

امروزه یکی از چالش‌های پیش روی بشر، تقاضای رو به رشد مواد غذایی است که ذهن بسیاری از محققین و دانشمندان را به خود مشغول نموده است. یکی از راهکارهای پیشنهادی جهت رفع معضل یاد شده و بهره‌وری بیشتر تولید مواد غذایی، استفاده از نانوذرات به عنوان کود و آفت‌کش است.

نانوفارم «NanoFarm»، یک کنسرسیوم تحقیقاتی متشکل از دانشگاه‌های «Carnegie Mellon» و «Kentucky» و «Vienna» و «Aveiro» بوده که با هدف بررسی تأثیر نانوذرات بر کشاورزی آغاز به کار نموده است. این چهار دانشگاه با تأمین بودجه مورد نیاز این پروژه تحقیقاتی از سوی بنیادهای ملی علوم کشورهای خود، به دنبال پاسخ به این پرسش کلیدی خواهند بود که «چگونه نانوذرات با اندازه 4 نانومتر، می‌تواند موجب تحول اساسی در تولید مواد غذایی گردد؟»

به گزارش وب‌سایت نانوورک «Nanowerk»، پروفسور گرگ لوری «Greg Lowry»، از پژوهشگران اصلی پروژه نانوفارم، با تأکید بر این که کمتر از 5 درصد آفت‌کش‌های بکار گرفته شده، جذب گیاه شده و مابقی وارد محیط زیست می‌شود، افزود: «آنچه در پروژه نانوفارم انجام می‌گیرد، درک و بررسی تعاملات نانوذرات و گیاه‌ها بوده تا از این طریق بتوان برخی کاربردهای آتی نانوذرات را شناسایی نمود. با توجه به جذب بسیار کم آفت‌کش‌ها و کودهای تزریق شده معمول از سوی گیاه و مضرات این مواد برای محیط زیست، استفاده از نانوذرات می‌تواند علاوه بر افزایش قابل توجه جذب مواد لازم برای رشد گیاه، آسیب‌های زیست‌محیطی را نیز به حداقل برساند.»

 

با توجه به قابلیت نانوذرات در جذب آهسته و بلندمدت مواد شیمیایی، این فناوری می‌تواند تحولی شگرف در تولید مواد غذایی ایجاد نماید که با توجه به کمبود مواد غذایی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه «DCs» و کمتر توسعه یافته «LDCs»، می‌تواند چالش‌های پیش رو را تا حدی رفع نماید.

مرجع: Nanowerk

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.