آخرین اخبار

بازاری بزرگ در انتظار فناوری RNA در بخش داروسازی

بازاری بزرگ در انتظار فناوری RNA در بخش داروسازی

سال‌های زیادی دانشمندان چشم بر قابلیت‌های RNA در بخش درمان بستند که دلیل این امر نیمه عمر کوتاه و ایمنی‌زایی این ماده است. اما دو مشکل اصلی mRNA یعنی پایداری و تولید با استفاده از حامل‌های نانوذره‌ای حل شده‌است به طوری که از نانوذرات می‌توان برای حمل و رهایش RNA در محیط زنده استفاده کرد.
پیشرفت‌های انجام شده موجب شد تا شرکت‌های بزرگ دارویی اقدام به استفاده از این ماده کنند به طوری که تعاملات مالی میان بازیگران اصلی حوزه mRNA و شرکت‌‌های دارویی به میلیون‌ها دلار می‌رسد. برخی از این معاملات میان شرکت‌های mRNA و شرکت‌های دارویی فعال در بخش بیماری‌های نادر دارای پتانسیل ارزشی تا 2.4 بیلیون دلار می‌رسد که درصورت تحقق زمینه مناسب، این درآمد قابل اکتساب است.
سرمایه‌گذاری‌‌های مختلفی روی این فناوری از سوی بخش خصوصی انجام شده‌است. علاوه براین، موسسه‌های دولتی و سازمان‌ها نیز روی تحقیق و توسعه فناوری mRNA سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا از این فناوری برای تولید واکسن و آنتی‌بادی برای درمان بیماری‌های عفونی استفاده کنند.
mRNA فناوری با پتانسیل بالا بوده که از مزایای متعددی برخوردار است. این ماده فاقد یکپارچگی ژنومی بوده و برای تولید یک پروتئین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ایمنی موجب می‌شود تا mRNA برای تولید واکسن و اصلاح ژن بسیار جذاب باشد. امکان دستکاری ساختار mRNA وجود داشته و می‌توان از آن برای تولید انبوه و خالص مواد مختلف استفاده کرد. نانوذرات لیپیدی به‌عنوان حامل mRNA در محیط زنده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که می‌توان از mRNA در حوزه‌های مختلف استفاده کرد. از جمله کاربردهای این ماده می‌توان به ساخت واکسن سرطان، واکسن برای مقابله با بیماری‌های عفونی، درمان در محیط زنده و اصلاح ژن اشاره کرد.
با این تفاصیل می‌توان گفت که بستر لازم برای وارد شدن روش‌های درمانی و واکسن‌های مبتنی بر mRNA وجود داشته و نسل تازه‌ای از روش‌های درمان در راه است.

منبع: nano.ir

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.