آخرین اخبار

امضای قرارداد بین شرکت جوراب مهیار و آقای علیرضا صابر فناور نانومچ

امضای قرارداد بین شرکت جوراب مهیار و آقای علیرضا صابر فناور نانومچ

در روز پایانی نمایشگاه دهم فناوری نانو سه قرارداد میان فناوران نانومچ و صنعتگران امضا شد.  یکی از این قراردادها که  در روز دوشنبه 17 مهرماه منعقد شد، میان علیرضا صابر، فناور نانومچ، کارشناسی ارشد نانوبیوتکنولوژی و شرکت تولیدی صادراتی پوشام مهیار زنجان (جوراب مهیار) است. موضوع این قرارداد فروش نانوذرات کیتوسان با خاصیت ضدمیکروبی برای استفاده در منسوجات است. 

باکتری‌های بیماریزا همه جا وجود دارند؛ بخصوص بیمارستان‌ها که باکتری‌های مقاوم شده به آنتی بیوتیکها، وقتی زمینه رشد آنها فراهم شود، رشد کرده و آلودگی ایجاد می‌کنند و چون این باکتری‌ها بیماریزا هستند می‌توانند سلامت انسان را به خطر بیندازند. همچنین آلودگی‌های باکتریایی و قارچی مواد غذایی علاوه بر تهدیدات سلامتی جامعه، ضایعات مواد غذایی را افزایش می‌دهند. کیتوسان یک پلیمر با منشأ زیستی و زیست سازگاری است که از کیتین مشتق می‌شود. این زیست پلیمر دارای خواص ضد میکروبی می‌باشد و وقتی به نانوذرات خود تبدیل می‌شود اثر ضد میکروبی آن بهبود می‌یابد. بعضی از باکتری‌های گرم منفی حساسیت کمتری نسبت به کیتوسان از خود نشان دادند به همین خاطر در این پژوهش نانوذرات کیتوسان با یک پپتید فعال اصلاح و سنتز شد که علاوه بر حساسیت قارچها و باکتری‌های گرم مثبت، باکتری‌های گرم منفی نیز حساسیت شدیدی در مقابل این نانوذرات نشان دادند به طوری که نانوذرات کیتوسان با بیش از 5 مکانیسم سریع و چندین مکانیسم طولانی مدت اثر ضد میکروبی خود را می‌گذارد.

از جمله مزایای این طرح می‌توان به استفاده از مواد طبیعی، مقرون به صرفه بودن در مقیاس تولید صنعتی، بدون اثر زیانبار و عوارض جانبی و همچنین استفاده از پلیمرهای دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو در ساخت این ماده اشاره نمود.

 علیرضا صابر از فناوران نانومچ است که با پذیرش در دوره پنجم از این برنامه و با حمایتهای نانومچ موفق به راه‌اندازی خط تولید نیمه صنعتی خود شده است و در این مسیر با اطمینان سازی از کارایی محصول خود موفق به جلب رضایت شرکت صنعتی مهیار برای استفاده از این ماده در منسوجات تولیدی این شرکت شد

 

 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.