آخرین اخبار

استقبال استارت آپ‌های هندی از ثبت و انتشار پتنت

استقبال استارت آپ‌های هندی از ثبت و انتشار پتنت

با رشد شدید نوآوری در هند که این کشور را به عنوان یک قطب نوآوری «Innovation Hub»، در آسیا مطرح نموده است، استقبال استارت‌آپ‌های تازه تأسیس هندی، از ثبت اختراع و حفاظت‌های ناشی از سیستم پتنت، رو به فزونی نهاده است. در این مسیر، دولت هند سیاست‌های حمایتی فراوانی از جمله تخفیف‌های مالیاتی و ارزیابی سریع و خارج از نوبت درخواست‌های ثبت شده را جهت ایجاد انگیزه در نوآوران و فناوران برای گرایش به ثبت پتنت اتخاذ نموده است. بر اساس گزارش دفتر ثبت اختراعات هند، روند ثبت پتنت از سوی استارت‌آپ‌های تازه تأسیس شده، با رشد قابل توجهی همراه بوده و در مقایسه با سال قبل 10 درصد افزایش داشته است.

به گزارش فوربس «Forbes»، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی محافظت از دارایی‌های فکری از طریق ثبت پتنت، هزینه‌های به نسبت بالای این فرآیند بوده که برای شرکت‌های تازه تأسیس که در مراحل طفولیت قرار دارند، سنگین خواهد بود. در حال حاضر هزینه ثبت اختراع در سیستم پتنت هند، بالغ بر 920 الی 1530 دلار در مرحله پیش‌پرداخت‌های اولیه است که در مراحل بعدی تا 2300 دلار نیز افزایش می‌یابد. همچنین هزینه نگهداری از پتنت‌های ثبت شده نیز برابر با 2300 دلار است.

یکی از راهکارهای رفع معضل عدم توانایی استارت‌آپ‌ها در پرداخت هزینه‌های ثبت اختراع، استفاده از خدمات برخی شرکت‌های تخصصی فعال در حوزه مالکیت فکری است که در ازای واگذاری قسمتی از سهام شرکت، حاضر به ارائه خدمات به استارت‌آپ‌ها خواهند بود. برای مثال، شرکت «BananaIP»، یکی از شرکت‌های تخصصی مالکیت فکری است که با بررسی دقیق استارت‌آپ‌های متقاضی و انتخاب ایده‌های دارای ارزش تجاری، اقدامات حمایتی در زمینه ثبت اختراع را به استارت‌آپ‌های منتخب ارائه می‌نماید.

 لازم به ذکر است، حمایت دولت هند از فعالیت‌های ثبت و انتشار پتنت از سوی استارت‌آپ‌ها که شامل تخفیف هشتاد درصدی هزینه‌های ثبت اختراع می‌شود، در کنار به‌کارگیری مکانیزم ارزیابی سریع درخواست‌های ارسالی از سوی متقاضیان توانسته است، اعتماد گروه‌های سرمایه‌گذاری مخاطره پذیر «VC» را جلب نموده و مشارکت آن‌ها در ایده‌های جذاب استارت آپی را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

 شایان ذکر است، در ایران نیز طرح‎های حمایتی مشابه زیادی در این خصوص به منظور حمایت از استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و محققین وجود دارد. یکی از این طرح‌ها، طرح حمایتی نانومچ «NanoMatch» بوده که در مسیر حمایت کامل از تجاری‌سازی محصولات نانویی، هزینه کامل ثبت اختراع را تقبل می‌نماید. در حوزه‌های دیگر غیر نانویی نیز این حمایت تا تأمین بیش از 90% از هزینه‌های ثبت اختراع خارجی را در نهادهایی مانند کانون پتنت ایران شامل می‌گردد.

مرجع: Forbes

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.