آخرین اخبار

اثربخشی سه برابری داروی سرطان سینه به کمک نانوفناوری

اثربخشی سه برابری داروی سرطان سینه به کمک نانوفناوری

گزارش‌های جدید در خصوص قابلیت‌های فناوری نانو، حاکی از تولید داروی مؤثری برای درمان سرطان سینه است که نه تنها عوارض داروهای فعلی را به دنبال ندارد، بلکه کارایی سه برابری نیز از خود بجای می‌گذارد. از جمله داروهایی که در حال حاضر برای درمان سرطان سینه استفاده می‌شود، دوستاکسل است که سمیت بالایی داشته و عوارض جانبی زیادی به همراه دارد. این در حالی است که روش جایگزین، با بکارگیری نانومیسل‌هایی که در پوسته خارجی آب‌دوست و در خارج از نانوذره آب گریز می‌باشند، از جذب دارو توسط کلیه و کبد جلوگیری نموده و دارورسانی به تومور را افزایش و مسمومیت کلیه و کبد را کاهش می‌دهد.
تسکین درد به کمک پچ پوستی نانویی و بدون نیاز به دارو

تسکین درد به کمک پچ پوستی نانویی و بدون نیاز به دارو

محققین با بهره‌گیری از فناوری نانو، موفق به ساخت پچ‌های پوستی جدیدی شده‌اند که بدون استفاده از دارو، تسکین درد در بیماران مبتلا به آرتروز و نوروپاتی و همچنین دردهای اسکلتی- عضلانی را ممکن می‌سازداین پچ‌ها که توسط مؤسسه تسکین درد یوتا تولید شده است، به‌عنوان پلی در مسیرهای عصبی ملتهب عمل نموده و توانایی آن‌ها در انتقال صحیح سیگنال‌های درد را بازیابی می‌کنند. در پچ‌های توسعه یافته، از نانوذرات مس، نقره و سیلیکون استفاده شده است.
استفاده از نانوالیاف‌ها به‌منظور بررسی کیفیت هوای داخل خودرو

استفاده از نانوالیاف‌ها به‌منظور بررسی کیفیت هوای داخل خودرو

حسگرهای جدید مبتنی بر نانوالیاف‌ها، قابلیت تشخیص طیف وسیعی از مواد شیمیایی را داشته و به همین دلیل، استفاده از آن‌ها را در صنایع مختلف، از جمله صنایع نظامی و امنیتی فراهم می‌نماید. این فناوری که توسط استارت‌آپ «ویپرسنس» توسعه یافته، علاوه بر کاربردهای نظامی و امنیتی، امکان شناسایی مواد منفجره و دود در داخل وسایط نقلیه را نیز فراهم می‌نماید، قابلیتی که شرکت «جنتکس»، به دنبال عملیاتی نمودن آن می‌باشد. گفتنی است که جنتکس، با تملک ویپرسنس و توسعه فناوری یاد شده، همکاری با یک سازنده اتومبیل‌های خودران را در دستور کار قرار داده تا نخستین ردیاب دود برای تشخیص دود و بخار در محیط داخلی خودروها را به بازار عرضه نمایند.
عرضه روان‌کننده‌های نانویی سازگار با محیط زیست در بیش از ۴۰ کشور جهان

عرضه روان‌کننده‌های نانویی سازگار با محیط زیست در بیش از ۴۰ کشور جهان

«ژریانت» که یک هلدینگ فناوری فعال در صنعت هوافضا می‌باشد، در تلاش است تا نوع جدیدی از روان‌کننده‌های صنعتی را به بازار عرضه نماید. این روان‌کننده‌های نانویی، محصولاتی نوآورانه و کاملاً سبز در صنعت ۵۵ میلیارد دلاری روان‌کننده‌ها بوده که انتظار می‌رود با استقبال چشمگیری روبرو شود. برآوردها حاکی از آن است که در سال جاری میلادی، فروش قابل‌توجه این محصولات در بیش از ۴۰ کشور جهان انجام گیرد.
همکاری صنعت و دانشگاه برای بکارگیری نانوذرات در درمان سرطان

همکاری صنعت و دانشگاه برای بکارگیری نانوذرات در درمان سرطان

یک استارت‌آپ فعال در حوزه فناوری‌های زیستی، خبر از همکاری فناورانه خود با شرکت دارویی «Astellas Pharma» داده است. «United Immunity» که در تلاش برای توسعه نسل جدید راهکارهای درمانی سرطان با استفاده از نانوذرات می‌باشد، امیدوار است که به واسطه این توافقنامه تحقیقاتی، روند توسعه و تجاری‌سازی استفاده از نانوذرات برای نجات جان بیماران سرطانی را تسریع نماید.
استفاده از ماکروویو برای تبدیل زغال‌سنگ به نانو گرافیت

استفاده از ماکروویو برای تبدیل زغال‌سنگ به نانو گرافیت

محققین موفق به توسعه روشی ساده و مقرون‌به‌صرفه برای تبدیل پودر زغال‌سنگ به نانو گرافیت‌های ارزشمند و مورد استقبال بازار شده‌اند. در این فناوری، مجموعه‌ای از تجهیزات و وسایل بسیار ساده و در دسترس، شامل فویل‌های مسی، ظروف شیشه‌ای و مایکروویو خانگی، برای تبدیل پودر زغال به نانو گرافیت استفاده شده است. با توجه به پتانسیل کاربردی قابل توجه این ماده و از آنجا که روش تولید بکار گرفته شده هم بسیار ساده و ارزان است، به نظر می‌رسد که یک فناوری با پتانسیل تجاری قابل‌توجه بدست آمده است.
استفاده از نانوکاتالیست‌های طلا برای درمان بیماری‌های عصبی

استفاده از نانوکاتالیست‌های طلا برای درمان بیماری‌های عصبی

یک استارت‌آپ نانویی، از نانوکاتالیست‌های طلا برای مقابله با بیماری‌های عصبی ویرانگر استفاده می‌کند. «بایوتک کلن»، با استفاده از نانوذرات طلا به عنوان کاتالیستی برای واکنش‌های سلولی اساسی، برخی از بیماری‌های این حوزه، از جمله «MS» و پارکینسون را هدف قرار داده و به نتایج موفقی هم دست یافته است. هم‌اکنون، مطالعات فاز ۳ در درمان بیماری «ALS» و فاز ۲ در درمان «MS» و پارکینسون در جریان بوده و این شرکت، در صدد عرضه عمومی سهام خود می‌باشد.
ماسک‌های نانویی با عملکرد ۹۹.۹۹ درصدی در برابر ویروس

ماسک‌های نانویی با عملکرد ۹۹.۹۹ درصدی در برابر ویروس

در حالی که با شیوع گونه‌های جدید و جهش‌یافته ویروس کرونا، نگرانی‌ها از عدم تأثیرگذاری واکسن و اوج‌گیری دوباره این بیماری افزایش یافته، محققین از فناوری نانو برای تولید فیلترهای جدیدی استفاده نموده‌اند که با حبس نمودن آئروسل‌های کرونا ویروس، عملکرد بسیار خوب ۹۹.۹۹ درصدی را به همراه دارد. این فیلترها، هم در ماسک‌های ایمن و کارآمد و هم در سیستم‌های تهویه داخلی قابل استفاده می‌باشند.
نانوماشینی با کارکرد دوگانه گرمایشی و سرمایشی

نانوماشینی با کارکرد دوگانه گرمایشی و سرمایشی

مهندسین ژاپنی، نانوماشین چندمنظوره‌ای ساخته‌اند که می‌تواند به‌طور هم‌زمان، به‌عنوان یک موتور گرمایشی و یک یخچال عمل نماید. این فناوری که دقیقاً مبتنی بر اثرات کوانتومی است، در کوتاه‌مدت چشم‌اندازی از کوانتوم و قابلیت کنترل ذرات و عملکردهای آن‌ها در اختیار محققین قرار می‌دهد. با این وجود، فناوری مذکور در بلندمدت نیز، ‌می‌تواند با کاربردهای نوینی روبرو شده که کارکرد دوگانه گرمایشی و سرمایشی را به صورت همزمان فراهم ساخته و یا امکان تغییر سریع حالت عملکرد ماشین را فراهم ‌نماید.
مقابله با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی به کمک داروی گرافنی

مقابله با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی به کمک داروی گرافنی

یک استارت‌آپ فعال در زمینه تولید مواد گرافنی، خبر از توسعه یک ترکیب آنتی‌بیوتیک، ضد ویروس و ضدقارچ داده که مبتنی بر گرافن می‌باشد. شرکت «ZEN»، به تازگی تأییدیه‌های اولیه را نیز از بخش میکروب‌شناسی بیمارستانی در کانادا دریافت نموده و گام مهمی در مسیر تجاری‌سازی برداشته است. این نتایج، یک پیشرفت بزرگ پزشکی در درمان تعداد زیادی از پاتوژن‌ها بوده که از آن جمله، می‌توان به مبارزه با عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی اشاره نمود که در بیماری کووید-19 نیز بسیار اثرگذار خواهد بود.