آخرین اخبار

استفاده از جلبک‌ برای تولید محصولات غذایی

استفاده از جلبک‌ برای تولید محصولات غذایی

یک استارت‌آپ هندی، در صدد عرضه نسل جدیدی از محصولات غذایی در بازار خاورمیانه است. «زارا بیوتک» که در حوزه فناوری‌های زیستی فعالیت دارد، موافقت‌نامه‌ای با یک گروه تجاری در امارات به امضا رسانیده که بر اساس آن، از ریز جلبک‌های ابداعی این استارت‌آپ، برای تولید محصولات غذایی جدید استفاده می‌شود. بر اساس این توافق که بودجه ۱۰ میلیون دلاری را برای این استارت‌آپ به دنبال داشته، یک شرکت تجاری جدید راه‌اندازی شده که تولید و توزیع این مواد غذایی در بازار خاورمیانه را دنبال می‌کند.
تلاش برای تجاری‌سازی میکروسکوپ نوری نانویی

تلاش برای تجاری‌سازی میکروسکوپ نوری نانویی

محققین دانشگاه بارسلونا، با راه‌اندازی استارت‌آپ کیوب‌دات (QubeDot GmbH)، در تلاش برای تجاری‌سازی میکروسکوپ‌های نوری جدید خود می‌باشند. این میکروسکوپ‌ها که توسط «LED»های نانویی پشتیبانی می‌شوند، دسترسی به یک وضوح فوق‌العاده را ممکن می‌سازند. میکروسکوپ‌های جدید، این امکان را فراهم می‌سازند که در زمان واقعی و بدون محدودیت‌های تکنیکی مرتبط با وضوح بالای تصویر، از آن‌ها برای مشاهده برخی ویروس‌ها و فرآیندهای سلولی استفاده نمود.
استفاده از فناوری نانو برای تشخیص بیماری آلزایمر

استفاده از فناوری نانو برای تشخیص بیماری آلزایمر

محققین دانشگاه منچستر، راهکاری برای شناسایی و تشخیص زودهنگام آلزایمر یافته‌اند. فناوری توسعه یافته، با بکارگیری نشانگرهای زیستی در خون، سال‌ها پیش از بروز علائم بیماری آلزایمر، قادر به تشخیص آن بوده و روند آغاز شدن و پیشروی آن را پیش‌بینی می‌کند. اهمیت این فناوری، در این نکته نهفته است که تاکنون هیچ آزمایشی برای تشخیص زودهنگام آلزایمر وجود نداشته و عملاً تمامی فرآیندهای درمان، به بروز علائم منوط می‌شوند.
توسعه لنزهای نانوساختار از سوی یک استارت‌آپ دانشگاهی

توسعه لنزهای نانوساختار از سوی یک استارت‌آپ دانشگاهی

«متالنز» که یک استارت‌آپ زایشی از دانشگاه هاروارد است، پرده از فناوری منحصربه‌فرد خود برای لنزهای متا اپتیک برداشته است. این شرکت، در صدد آن است تا با بهره‌گیری از پتانسیل‌های قابل توجه فناوری نانو، لنزهای پلاستیکی موجود را با موج‌برهای ساخته شده از نانوساختارهای سیلیکونی جایگزین نماید. این شرکت، همچنین اعلام داشته که موفق به جذب سرمایه ۱۰ میلیون دلاری شده که برای فرآیندهای تولید به مقیاس و شتابدهی توسعه فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به‌کارگیری سیستم تصفیه هوای هوشمند در صنعت ساختمان

به‌کارگیری سیستم تصفیه هوای هوشمند در صنعت ساختمان

نوآوری جدید یک شرکت نوپای هندی برای تصفیه هوا، در صنعت ساختمان این کشور استفاده خواهد شد. «کلیرکو» با استفاده از فناوری‌های نوظهوری همچون یادگیری ماشین، اینترنت اشیاء و فناوری نانو، نوعی سیستم تهویه مطبوع برای ساختمان‌ها و آپارتمان‌های شهری توسعه داده که از منظر استانداردهای دولتی، بالاترین درجه عملکری را از خود نشان می‌دهد. این فناوری منحصربه‌فرد، مورد توجه یکی از فعالان صنعت ساختمان در هند قرار گرفته و توافقی برای استفاده گسترده از آن منعقد شده است.
جذب سرمایه یک میلیون دلاری برای تجاری‌سازی فناوری تصفیه آب

جذب سرمایه یک میلیون دلاری برای تجاری‌سازی فناوری تصفیه آب

یک استارت‌آپ مستقر در دانشگاه آرکانزاس که بر روی توسعه فناوری جدیدی برای تصفیه آب کار می‌کند، موفق به جذب سرمایه ۱.۱ میلیون دلاری از وزارت دفاع و ارتش آمریکا شده است. ایده نوآورانه «CatalyzeH2O»، استفاده از فناوری نانو و راهکارهای الکتروشیمیایی برای حذف مواد منفجره محلول در آب و پاک‌سازی منابع آبی است. راهکار این استارت‌آپ، یک ماده نانویی متخلخل است که ترکیبات شیمیایی مربوط به مواد منفجره را در آب شناسایی نموده و تفکیک و اصلاح می‌کند.
استفاده از اکسید گرافن برای کاهش مصرف انرژی در صنعت کاغذ

استفاده از اکسید گرافن برای کاهش مصرف انرژی در صنعت کاغذ

محققین انستیتو فناوری جورجیا، با استفاده از اکسید گرافن، روش جدیدی توسعه داده‌اند که هزینه‌های انرژی در صنعت کاغذ را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. آن‌ها برای بازیافت فرآیند پالپ‌سازی، از سیستم فیلتراسیون جدید و کم‌مصرفی استفاده نموده‌اند که مبتنی بر غشاهای اکسید گرافن می‌باشد. با بهره‌گرفتن از این روش جدید، امکان فیلتراسیون مؤثر آب، حتی در غلظت‌های شیمیایی بالاتر نیز فراهم شده و در نتیجه، هزینه‌های مربوط به انرژی، به شکل قابل توجهی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
ایجاد پوشش ضد لک و میکروب بر روی صفحه نمایش تلفن‌ همراه

ایجاد پوشش ضد لک و میکروب بر روی صفحه نمایش تلفن‌ همراه

شرکت «NBD» که فناوری نانو را با نمایشگرهای تلفن‌های همراه به هم گره زده است، در تلاش برای عرضه محصول جدیدی است که حضور باکتری و ویروس در سطح نمایشگر را غیرممکن می‌سازد. این پوشش، شامل نوعی ماده ضد میکروبی بسیار قوی است که ۹۹.۹۹۹ درصد بو و باکتری‌های ایجادکننده لکه را از بین می‌برد. روند توسعه و تجاری‌سازی این محصول جدید، اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی و پیش از شروع اپیدمی کووید-۱۹ آغاز گردیده و «NBD» قصد دارد که اوایل سال ۲۰۲۱، نسخه نهایی را به بازار عرضه کند.
با ژل درمانی نانویی، دیگر نیازی به تزریق مکرر دارو نیست!

با ژل درمانی نانویی، دیگر نیازی به تزریق مکرر دارو نیست!

محققین نوعی ژل تزریقی جدید تولید کرده‌اند که امکان آزادسازی تدریجی دارو در بدن بیمار را فراهم می‌کند. این قابلیت که با استفاده از فناوری نانو و مبتنی بر نوعی مقاومت دمایی توسعه یافته، از تزریق مداوم روزانه یا هفتگی دارو در بیماری‌های مزمن جلوگیری نموده و یک روند کنترل شده و خودکار درمان را ممکن می‌سازد.
اسفناجی که مواد منفجره را شناسایی می‌کند و ایمیل می‌زند!

اسفناجی که مواد منفجره را شناسایی می‌کند و ایمیل می‌زند!

محققین موفق به توسعه روشی منحصربه‌فرد برای ارتباط با گیاهان و استفاده از آن‌ها جهت تشخیص مواد منفجره شده‌اند. این سیستم جالب که مبتنی بر فناوری نانو توسعه یافته، به گیاه اسفناج می‌آموزد که به محض تغییر شرایط محیطی (شناسایی مواد منفجره)، نوعی ایمیل الکترونیکی ارسال نماید! جالب‌تر این‌که محققین بر این باورند که چنین گیاهانی، در آینده قادر به اعلام هشدارهایی پیرامون آلودگی هوا و یا حتی تغییرات آب و هوایی نیز خواهند بود.