آخرین اخبار

استفاده از نانولوله‌های کربنی برای بهبود فناوری چاپ سه‌بعدی

استفاده از نانولوله‌های کربنی برای بهبود فناوری چاپ سه‌بعدی

«مک‌نانو» که بر روی تولید مواد افزودنی برای بهبود عملکرد فناوری چاپ سه‌بعدی متمرکز است، خبر از همکاری فناورانه خود با «دایمکس» داده است. این استارت‌آپ که در کمپ نوآوری دانشگاه آریزونا مستقر است، نانولوله‌های کربنی را برای بهبود فرایندهای چاپ سه‌بعدی بکار می‌گیرد. مک‌نانو با آغاز همکاری جدید، در تلاش است تا فناوری انحصاری خود را برای بهبود خواص رزین‌های مورد استفاده در چاپ سه بعدی و بهبود توزیع و توسعه مستربچ‌های خود استفاده نماید.
استفاده از سنسورهای گرافنی در نسل جدید تجهیزات پوشیدنی پزشکی

استفاده از سنسورهای گرافنی در نسل جدید تجهیزات پوشیدنی پزشکی

محققین مرکز تحقیقات زیست مهندسی و مواد پیشرفته «امبر»، با همکاری یک دانشگاه ایرلندی، حسگرهای گرافنی جدیدی توسعه داده‌اند که تحولی در تجهیزات پزشکی پوشیدنی ایجاد می‌کند. در این فناوری، از نانوکامپوزیت‌های گرافنی برای ساخت نسل جدید سنسورهای چاپی استفاده شده که در مقایسه با استانداردهای صنعت، ۵۰ برابر حساس‌تر بوده و به دلیل انعطاف‌پذیری فوق‌العاده، عملکرد بسیار بهتری نسبت به سنسورهای نانویی حال حاضر دارند.
باتری‌هایی که شارژ مجدد نیاز ندارند!

باتری‌هایی که شارژ مجدد نیاز ندارند!

یک استارت‌آپ آمریکایی، مدعی استفاده از مواد زائد رادیواکتیو برای ساخت باتری‌هایی است که هرگز نیاز به شارژ مجدد ندارند. «Nano Diamond Battery»، با تکیه بر نانوفناوری، به دنبال توسعه باتری‌هایی است که قابلیت استفاده در دستگاه‌های مختلف، از تلفن‌های هوشمند گرفته تا سفینه‌های فضایی را دارا می‌باشد. نکته کلیدی و بسیار جالب، ادعای «NDB» مبنی بر عدم نیاز به شارژ باتری‌های جدید است، ادعایی که در صورت صحت، انقلابی بزرگ در صنعت باتری به دنبال خواهد داشت.
استفاده از نانوفناوری برای جلوگیری از عفونت باکتریایی کنه

استفاده از نانوفناوری برای جلوگیری از عفونت باکتریایی کنه

محققین با تقلید از ساختار و عملکرد آنتی‌بادی‌ها، موفق به طراحی مولکول‌های کوچک نانویی به نام «نانوبادی» شده‌اند که قابلیت از بین بردن عفونت باکتریایی منتقل شده از حشره کنه را دارا می‌باشد. نانوبادی‌های تولید شده توسط محققین دانشگاه اوهایو، پروتئین‌هایی که باکتری‌ها را عفونی می‌کنند، هدف قرار داده و از گسترش عفونت جلوگیری به عمل می‌آورند. آزمایشات کشت سلولی و همچنین تست‌های صورت گرفته بر روی موش‌ها، نشان داد که نانوبادی‌ها با متوقف نمودن سه روشی که پروتئین‌ها کمک به ربودن سلول‌های ایمنی توسط باکتری‌ها می‌کنند، مانع از گسترش عفونت می‌شوند.
بازار ۱۸۲ میلیارد دلاری نانوفناوری در صنعت دارورسانی

بازار ۱۸۲ میلیارد دلاری نانوفناوری در صنعت دارورسانی

بنا بر آخرین بررسی‌های صورت گرفته، تا سال ۲۰۲۷ میلادی، ارزش بازار فناوری‌های نانویی مورد استفاده در حوزه دارورسانی، به بیش از ۱۸۲.۳ میلیارد دلار افزایش می‌یابد. با توجه به ارزش ۴۴ میلیارد دلاری این بازار در سال ۲۰۱۹ و رشد سالیانه تقریباً ۱۹.۹ درصدی، فرصت بسیار ارزنده‌ای پیش روی استارت‌آپ‌ها و فناوران نانویی فعال در صنایع پزشکی و دارویی قرار دارد تا با نوآوری‌های خود، بتوانند سهمی از این بازار بزرگ را بدست آورند.
نانویی کردن ایده ادیسون برای ساخت باتری خودروهای الکتریکی

نانویی کردن ایده ادیسون برای ساخت باتری خودروهای الکتریکی

یک استارت‌آپ ایسلندی فعال در زمینه طراحی و ساخت باتری، در صدد ادغام باتری خودروهای الکتریکی در بدنه و شاسی است. «نانوم» در تلاش است تا با استفاده از قابلیت‌های فناوری نانو، محصولاتی با قدرت شارژ تقریباً دو برابر باتری‌های الکتریکی فعلی ارائه نماید. ایده این باتری را می‌توان تکامل باتری آهن- نیکل توماس ادیسون دانست که الکترودهای بزرگ نیکل و آهن، با نانوذراتی از همان دو فلز تعویض شده است. ویژگی مهم دیگر، ادغام باتری با بدنه خودرو بوده که کاهش وزن را به دنبال خواهد داشت.
تتوی حاوی نانوذرات طلا؛ انقلابی در حسگرهای تشخیص پزشکی

تتوی حاوی نانوذرات طلا؛ انقلابی در حسگرهای تشخیص پزشکی

در ادامه نوآوری‌های نانویی در صنعت سلامت، تتوی حاوی نانوذرات طلا، انقلابی در فرآیندهای تشخیص پزشکی ایجاد خواهد کرد. تیمی از محققین دانشگاه گوتنبرگ، نوع جدیدی از حسگرهای قابل کاشت تولید نموده‌اند که می‌توانند برای چندین ماه در بدن انسان باقی مانده و بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه دهند. نانوذرات طلای بکار گرفته شده، پایداری رنگ را تا حد زیادی تضمین نموده و در عین حال به دلیل ساختار در نظر گرفته شده برای آن، توسط سلول‌های ایمنی به‌عنوان جسم خارجی شناسایی نشده و می‌توانند به کار خود ادامه دهند.
موفقیت‌ یک استارت‌آپ قبرسی برای تولید نانوکامپوزیت‌ها

موفقیت‌ یک استارت‌آپ قبرسی برای تولید نانوکامپوزیت‌ها

«آمادما»، استارت‌آپ قبرسی فعال در زمینه طراحی و ساخت مواد کامپوزیتی پیشرفته، با موفقیت‌های خیره‌کننده خود، نام این کشور کوچک اروپایی را در نقشه جهانی فعالان حوزه کامپوزیت‌ حک نموده است. این شرکت نوپا که در نوامبر ۲۰۱۵ میلادی تأسیس شده، مجموعه‌ای از فناوری‌های پتنت شده برای بهبود عملکرد کامپوزیت‌های پلیمری در اختیار داشته و در همین مدت کوتاه فعالیت، شبکه‌ای بین‌المللی از مشتریان داخلی، آسیایی و اروپایی از جمله آژانس فضایی اروپا ایجاد نموده است.
سیمان نانویی با قابلیت رسانایی و گرمایش داخلی

سیمان نانویی با قابلیت رسانایی و گرمایش داخلی

تلاش چندین ساله محققین دانشگاه «MIT» و مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS)، با تغییر در ساختار اولیه بتن، افزایش کارایی و پایداری این ماده را به دنبال داشته است. در محصول جدید تولید شده، ویژگی هدایت الکترونی نیز به بتن اضافه شده که کاربردهای گسترده و جدیدی را برای این ماده ایجاد می‌نماید. رسانش الکترونی که با افزودن نانو مواد کربنی به سیمان حاصل شده، ویژگی‌هایی نظیر تولید حرارت و ذخیره‌سازی انرژی را نیز برای بتن به ارمغان می‌آورد.
ترکیب نانومواد برای ساخت نسل جدیدی از دستگاه‌های تصویربرداری

ترکیب نانومواد برای ساخت نسل جدیدی از دستگاه‌های تصویربرداری

محققین دانشگاه «سن دیگو»، با ادغام مواد نانویی مختلف، در حال ایجاد نسل‌های کاملاً جدیدی از دستگاه‌های پایش محیط، ذخیره‌سازی انرژی و کاربردهای پزشکی می‌باشند. ترکیب گرافن با نانوذرات نیمه‌هادی به نام نقاط کوانتومی، ایجاد دستگاه‌هایی را ممکن نموده که رصد طیف گسترده‌ای از طول‌موج‌های مختلف نوری را ممکن می‌سازد. این دستگاه‌ها، دوربین‌های نسل جدید را قادر به گرفتن عکس از عفونت‌ها، گازهای سمی و تشعشعات مضر نموده و در نتیجه، از آن‌ها می‌توان برای کاربردهای مختلف همچون بررسی کیفیت غذا و آلودگی‌های آن، کنترل کیفیت هوا و آب و یا دید در شب و هوای مه‌آلود استفاده نمود.