آخرین اخبار

استفاده از فیلترهای نانویی برای حذف آلایندگی پساب‌های صنعتی

استفاده از فیلترهای نانویی برای حذف آلایندگی پساب‌های صنعتی

یک استاد سابق نانوفناوری دانشگاه مینه‌سوتا، موفق به ساخت فیلترهای جدیدی شده که به کمک نانوذرات، قابلیت جذب آلایندگی‌های موجود در آب‌های صنعتی، نظیر جیوه، فسفر و «PFC» را فراهم می‌کند. «عبدنور عباس» که به واسطه این ایده ارزشمند استارت‌آپ «کلاروس تکنولوژی» را راه‌اندازی نموده، به کمک جذب سرمایه ۵.۵ میلیون دلاری جدیدی که داشته، در صدد آن است که عرضه گسترده فیلترهای خود به شرکت‌های تولیدکننده پساب‌های صنعتی را آغاز نماید.
رفع عوارض جانبی داروی التهاب روده از طریق فناوری نانو

رفع عوارض جانبی داروی التهاب روده از طریق فناوری نانو

محققین دانشگاه عمانی نیزوا، موفق به ثبت اختراع یک داروی جدید پزشکی شده‌اند که در درمان بیماری‌های التهابی روده کاربرد دارد. این دارو که با استفاده از فناوری نانو و مبتنی بر بهبود داروی فعلی بودزوناید توسعه یافته، در سیستم گوارش بیمار حل نشده و در نتیجه، عوارض جانبی داروهای موجود را به همراه نخواهد داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که موفقیت دانشگاه نیزوا باعث شده تا برخی شرکت‌های دارویی، از جمله شرکت مشهور آسترازنکا، پس از مشاهده نتایج دلگرم‌کننده این دارو، به صرافت سرمایه‌گذاری و مشارکت در ادامه تحقیقات بیفتند.
استفاده از نانوفناوری برای پاک‌سازی کانال‌های تاریخی مکزیک

استفاده از نانوفناوری برای پاک‌سازی کانال‌های تاریخی مکزیک

محققین مکزیکی، با توسعه یک سیستم منحصربه‌فرد مبتنی بر نانو حباب و استفاده از انرژی خورشیدی، در تلاش برای بهبود کیفیت آب در کانال‌های تاریخی منطقه خوچیمیلکو در مکزیکوسیتی هستند. این فناوری جالب و خلاقانه، از انرژی خورشیدی برای فعال‌سازی نوعی پمپ استفاده نموده و نانو حباب‌های پاک‌کننده را به آب کانال ارسال می‌کند. حباب‌های ارسالی، به اکسیژن‌رسانی آب، حذف آلاینده‌های مضر و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک نموده و در نهایت، منجر به بهبود شرایط زیستی و گسترش گیاهان و جانوران سالم می‌گردد.
همکاری فناورانه برای تولید نسل جدید کاتدهای نانویی باتری

همکاری فناورانه برای تولید نسل جدید کاتدهای نانویی باتری

شرکت «فورج نانو»، با همکاری یک استارت‌آپ فعال در حوزه باتری‌های لیتیوم یونی، در صدد تولید نسل جدیدی از کاتدهای مورد استفاده در باتری خودروهای برقی و تأمین نیاز بازار آمریکای شمالی است. پودرهای کاتدی «تکس‌پاور» که با توجه به انرژی بسیار بالا و هزینه کم، گزینه‌ای مناسب برای باتری‌های نسل جدید به حساب می‌آیند، در ترکیب با فناوری انحصاری فورج نانو، می‌تواند تحولی بزرگ در صنعت باتری خودروهای الکتریکی پدید آورد.
بکارگیری نانوفناوری برای مقابله با ویروس‌های مشترک بین انسان و حیوان

بکارگیری نانوفناوری برای مقابله با ویروس‌های مشترک بین انسان و حیوان

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نانوفناوری قادر به ارائه راهکارهای درمانی جدیدی در برابر ویروس‌های مشترک بین انسان و حیوان است. ویروس کرونا، در کنار تمامی عواقب و پیامدهای ناگوار خود، به خوبی اثبات نموده که فناوری نانو از چه پتانسیل چشمگیری برای تولید انواع محصولات و فناوری‌های تجاری و مقرون‌به‌صرفه برای مقابله با ویروس‌های مختلف برخوردار است. به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک، شاهد سرمایه‌گذاری‌های جدیدی بر روی توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های نانویی مختلف برای مقابله با ویروس‌های مشترک انسان و حیوان خواهیم بود.
تولید و عرضه کودهای نانویی در آرژانتین

تولید و عرضه کودهای نانویی در آرژانتین

شرکت هندی «IFFCO» که در زمینه تولید، توسعه و بازاریابی انواع کودهای کشاورزی فعالیت دارد، خبر از راه‌اندازی یک کارخانه تولید کود نانویی اوره در آرژانتین داده است. امکان‌سنجی و راه‌اندازی این کارخانه، با همکاری دو مجموعه آرژانتینی «INAES» و «Cooperar» انجام شده و می‌تواند کمک قابل توجهی برای کاهش مصرف کود، بهبود رساندن مواد مغذی به گیاهان، کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی و همچنین کاهش هزینه‌های کشاورزان گردد.
تحویل ایمن، هدفمند و مقرون‌به‌صرفه داروهای بین سلولی

تحویل ایمن، هدفمند و مقرون‌به‌صرفه داروهای بین سلولی

یک استارت‌آپ هندی در تلاش است تا با استفاده از نانوفناوری، روش جدیدی توسعه دهد که رساندن داروهای تجویزی پزشکان به سلول‌های آلوده در بدن بیمار را ممکن سازد. محصول اصلی «سایجنیکا»، نوعی پلتفرم دارورسانی شبیه به یک دستگاه حفاری نانویی است که مواد دارویی را با بهره‌وری بیشتر و به صورت کاملاً ایمن، به درون سلول حمل می‌کند. به لطف جذب سرمایه ۱.۴ میلیون دلاری، پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که طی سه سال آینده، این فناوری تکمیل شده و به بازار عرضه می‌گردد.
کنترل افت یا افزایش دمای باتری به کمک فوم‌های گرافنی

کنترل افت یا افزایش دمای باتری به کمک فوم‌های گرافنی

سوئیچ‌های حرارتی ساخته شده از فوم گرافنی می‌توانند حرارت دستگاه‌های الکترونیکی را تعدیل کنند. این ایده نوآورانه که توسط چند تن از مهندسین خلاق و خوش‌فکر دانشگاه پوردو توسعه یافته، اختلالات عملکردی ناشی از گرما یا سرمای شدید در باتری‌های لیتیوم یونی مورد استفاده در تلفن‌های هوشمند و اتومبیل‌های الکتریکی را از بین می‌برد. استفاده از فوم گرافنی قابل تراکم، امکان تنظیم درجه حرارت داخل و خارج دستگاه را فراهم نموده و عملاً یک مدیریت دمای نسبتاً پایدار و ثابت صورت می‌گیرد.
حفاظت گسترده از تراشه‌های مورد استفاده در محاسبات کوانتومی

حفاظت گسترده از تراشه‌های مورد استفاده در محاسبات کوانتومی

شرکت استرالیایی آرچر متریال، با هدف تقویت سبد دارایی‌های فکری خود و تجاری‌سازی آن‌ها از طریق واگذاری مجوز بهره‌برداری، اقدام به ثبت گسترده پتنت جدیدی در رابطه با تراشه‌های گرافنی نموده است. این درخواست که ذیل پیمان همکاری ثبت اختراع (PCT) به ثبت رسیده بود، با توجه به اهمیت ویژه برای آرچر متریال، هم‌اکنون در حال بررسی در استرالیا، آمریکا، اروپا و کره جنوبی می‌باشد. این پتنت، نوعی فناوری مبتنی بر گرافن برای تراشه‌های زیستی «12CQ» را توصیف نموده که قابلیت انجام محاسبات کوانتومی در دمای اتاق و ادغام بر روی دستگاه‌های الکترونیکی مدرن را فراهم می‌کند.
تولید کود حاوی نانوحباب در یک همکاری فناورانه بین شرکتی

تولید کود حاوی نانوحباب در یک همکاری فناورانه بین شرکتی

شرکت‌های «RainAg» و «Moleaer»، در نتیجه یک همکاری فناورانه و به اشتراک‌گذاری نوآوری‌های خود، موفق به تولید نوعی کود حاوی نانوحباب شده‌اند که علاوه بر بهبود عملکرد محصولات کشاورزی، کاهش مصرف کود را هم به دنبال خواهد داشت. «RainAg» که در زمینه تولید و عرضه انواع کود مایع فعالیت دارد، با بهره‌گیری از تخصص «Moleaer» در حوزه فناوری نانو و تلفیق فناوری پتنت شده نانوحباب این شرکت با فناوری انحصاری خود، موفق به تولید کودهای جدید شده است.