آخرین اخبار

تشخیص عفونت بدون نیاز به نمونه‌گیری از بافت بیمار

تشخیص عفونت بدون نیاز به نمونه‌گیری از بافت بیمار

محققین دانشگاه بوخوم (Ruhr-Universität Bochum) آلمان، روشی جدید برای تشخیص باکتری‌ها و عفونت‌های ناشی از آن‌ها یافته‌اند. در این روش، با استفاده از نانوحسگرهای فلورسنت و بدون نیاز به نمونه‌گیری، امکان تشخیص باکتری‌ها و عفونت‌های ناشی از آن‌ها فراهم می‌گردد.

روش‌های سنتی تشخیص باکتری‌ها، به نمونه‌برداری از بافت و تجزیه‌وتحلیل آن از طریق آزمایشات تخصصی نیازمند است. این فرایندها، علاوه بر دشواری نمونه‌گیری، هدر رفت زمان زیادی را به‌دنبال دارد. سباستین کرو (Sebastian Kruß) و همکارانش در دانشگاه بوخوم، امیدوارند که با استفاده از حسگرهای نوری کوچک، امکان مشاهده پاتوژن‌ها در محل عفونت را فراهم نموده و بدین وسیله، نیاز به نمونه‌گیری را از بین ببرند.

حسگرهای ابداعی، بر اساس نانولوله‌های کربنی اصلاح شده و با قطر کمتر از یک نانومتر تولید شده‌اند. این مواد، اگر تحت تابش نور مرئی قرار گیرند، نوری در محدوده مادون‌قرمز (طول‌موج 1000 نانومتر و بیشتر) ساطع می‌کنند که برای انسان قابل‌مشاهده نیست. با این وجود، اگر نانولوله‌ها با مولکول‌های خاص موجود در محیطشان برخورد کنند، رفتار فلورسنس آن‌ها تغییر می‌کند. از آنجاکه باکتری‌ها، ویژگی‌های ترکیبی از مولکول‌ها را از خود نشان می‌دهند، نوری که توسط حسگرها ساطع می‌شود، امکان شناسایی برخی از پاتوژن‌های خاص را فراهم می‌نماید. برای مثال، محققین حسگرهایی ساخته‌اند که امکان تشخیص عفونت‌های ایمپلنت را فراهم می‌کند.

این قابلیت که حسگرها در محدوده نزدیک به مادون‌قرمز کار می‌کنند، به‌ویژه برای تصویربرداری نوری بسیار مهم است، زیرا در این محدوده، سیگنال‌های پس‌زمینه که ممکن است نتایج را خراب کنند، بسیار کمتر خواهد بود. مزیت مهم دیگر کار کردن در این طول موج، نفوذ بیشتر آن نسبت به نور مرئی در بافت انسانی است که می‌تواند حسگرهای باکتری را حتی از زیر پانسمان و یا روی ایمپلنت نیز شناسایی کند. البته کاربردهای بالقوه دیگری نیز برای این فناوری منحصربه‌فرد قابل‌تصور است که از آن جمله، می‌توان به تشخیص سریع در عفونت‌های حاد و «Sepsis» اشاره نمود.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.