آخرین اخبار

تبدیل چوب به ماده‌ای دو برابر مقاوم‌تر از فولاد

تبدیل چوب به ماده‌ای دو برابر مقاوم‌تر از فولاد

یک استارت‌آپ دانشگاهی، در حال توسعه نوعی مواد انقلابی است که می‌تواند صنایع مختلفی همچون ساخت‌وساز و خودرو را به کلی متحول نماید. استحکام کششی این ماده که با استفاده از فناوری نانو و مبتنی بر چوب تولید شده، 20 برابر بیش‌تر از الوارهای معمولی و تقریباً 2 برابر فولاد است. جایگزینی این ماده با مواد معمول مورد استفاده، نه‌تنها ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی را در اختیار تولیدکنندگان صنایع مختلف قرار می‌دهد، بلکه اثرات شایان ذکری نیز بر روی محیط زیست و حذف آلاینده‌های زیست‌محیطی خواهد داشت.

استارت‌آپ اینونت‌وود (InventWood) که توسط پرفسور لیانگ‌بینگ هو (Liangbing Hu)، مدیر مرکز نوآوری مواد دانشگاه مریلند (University of Maryland) تأسیس شده، بر استفاده از مواد چوبی و تبدیل آن به مواد مقاوم و دارای کاربردهای متنوع متمرکز می‌باشد. «MettleWood»، مهم‌ترین محصول این شرکت استارت‌آپی است که از تبدیل چوب‌‌های معمولی به موادی با استحکام و چقرمگی مشابه فولادها بدست می‌آید. این ماده ارزشمند که تحت حفاظت سیستم پتنت قرار دارد، برای اهداف مختلفی از صنعت ساخت‌وساز گرفته تا صنعت خودرو، مناسب می‌باشد.

با  توجه به مزایای زیست‌محیطی و قیمت مقرون‌به‌صرفه این ماده، آینده‌ای بسیار مطلوب برای توسعه و تجاری‌سازی آن پیش‌بینی می‌گردد. مطابق با برآوردهای صورت گرفته، جایگزینی 2 درصدی این ماده شگفت‌انگیز در کاربردهای فولادی صنعت ساخت‌و‌ساز، چیزی حدود 800 هزار تن کاهش انتشار دی‌اکسید کربن در سال را به همراه داشته که معادل با خارج ساختن 174 هزار خودرو از جاده‌ها و خیابان‌ها است. بدیهی است که چنین نوآوری ارزشمندی، می‌تواند توجه همه صنایع و دولت‌ها را به خود جلب نماید.

گفتنی است که «InventWood»، از طریق یک برنامه شتاب‌دهی تحت عنوان «F3 Tech Accelerator Program» پذیرفته شده و با کمک‌های مالی، بازاریابی و استراتژی این شتاب‌دهنده، در تلاش برای تسریع عملیاتی نمودن طرح کسب‌وکار خود می‌باشد. این استارت‌آپ، در کنار «MettleWood»، محصولات جانبی دیگری هم توسعه داده که از آن جمله، می‌توان به محصولات چوبی زیر اشاره نمود:

  • «Transparent Wood»: این محصول به کمک یک فرایند منحصربه‌فرد تولید شده که علاوه بر افزایش استحکام چوب، ظاهری جذاب‌تر به آن اهدا می‌کند. این محصول برای کاربردهایی همچون پنجره، مبلمان، صفحات خورشیدی و قطعات الکترونیکی مناسب می‌باشد.
  • «Insulating Wood»: این محصول، عایق حرارتی خوبی در مقایسه با مواد موجود بوده که در برابر شوک و نیروی ناگهانی هم مقاوم می‌باشد.

 

مرجع: «EIN News»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.