آخرین اخبار

استخراج لیتیوم با استفاده از فناوری نانو

استخراج لیتیوم با استفاده از فناوری نانو

استارت‌آپ کانادایی سامیت نانوتک (Summit Nanotech)، یکی از نخستین شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های معدنی است که توسط یک زن رهبری می‌شود. این استارت‌آپ، با فناوری نانویی جدید خود برای استخراج لیتیوم، توجهات جهانی را به خود جلب نموده است.

از زمان رکود در صنعت نفت و گاز که برخی ایالت‌های کانادا را تحت تأثیر خود قرار داده است، سیاست‌گذاران دولتی و بخش خصوصی این کشور، سالانه در حال تزریق صدها میلیون دلار سرمایه جدید، برای رشد بخش‌های فناوری و انرژی سبز هستند؛ صنایعی که می‌توانند برای ایالتی همچون آلبرتا که غنی از استعداد است، اینده درخشانی را به‌دنبال داشته باشد. در این میان، به نظر می‌رسد که «سامیت نانوتک»، یک مثال موفق از همین سرمایه‌گذاری‌ها است!

آماندا هال (Amanda Hall)، بنیان‌گذار سامیت نانوتک، نمونه‌ای از یک نوآور خلاق و خوش‌فکر است که تجارب خود در صنایع نفت و گاز آلبرتا را به کار گرفت تا به توسعه فناوری‌های سبز برای ذخیره‌سازی انرژی بپردازد. وی در سال 2018 میلادی، شغل را ترک نمود تا یک تلاش جدی در حوزه فناوری نانو را آغاز نماید. وی در خصوص انگیزه و هدف خود می‌گوید: «موارد جالب زیادی در موازات صنایع نفت و لیتیوم وجود دارد. اما چیزی که وجود دارد، این است که قطعاً لیتیوم کامودیتی آینده است. من به این فکر می‌کردم که یک روش صنعتی بیابم که با تقلید از کلیه انسان، فرآیند استخراج لیتیوم را بهبود بخشد».

لیتیوم، یک صنعت چندین میلیون دلاری است که به واسطه روند روبه‌رشد خودروهای برقی و دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل، با تقاضای قابل توجه و فزاینده‌ای روبرو شده است. بر همین اساس، برآوردها حاکی از آن است که تا سال 2025 میلادی، تقاضای موجود برای لیتیوم، به بیش از 5 برابر حال حاضر برسد. همین بازار بزرگ، موجب شد تا آماندا به صرافت استفاده از فرصت و ارائه یک نوآوری جدید برای استخراج لیتیوم باشد. اسفنج‌های نانویی تولید شده در «سامیت نانوتک»، به آن‌ها امکان می‌دهد تا لیتیوم را مستقیماً از منابع آن و بدون نیاز به حوضچه‌های گسترده و مواد شیمیایی سمی استخراج کنند. اسفنج‌های مورد استفاده، دارای حفراتی است که دقیقاً به ابعاد لیتیوم-یون‌ها بوده و اگر جریان سیال از آن عبور کند، فقط لیتیوم را به خود جذب می‌نمایند. زمانی که این اسفنج‌ها شسته می‌شوند، لیتیوم از آن‌ها جدا شده و در نتیجه، نیازی به استفاده از هیچ اسیدی هم نخواهد بود. انتظار می‌رود که این فناوری منحصربه‌فرد، هزینه‌ها را کاهش داده و ضایعات شیمیایی فرآیند تولید را به کمتر از 10 درصد برساند. همین ویژگی‌ها، موجب شده تا در وب‌سایت این شرکت، از عبارت «سبزترین فناوری استخراج لیتیوم در جهان» استفاده شود.

گفتنی است که آماندا هال و همکارانش، در 2.5 سال گذشته، بر توسعه و تکامل فناوری آزمایشگاهی خود متمرکز شده و اکنون در حال طراحی و ساخت اولین مینی پالایشگاه خود می‌باشند. این پالایشگاه 12 متری، پس از تکمیل، برای شرکت «Lithium Chile» ارسال می‌شود. در ادامه نیز، شرکای دیگری در نوادا در صف انتظار تحویل قرار دارند. آماندا می‌گوید: «نوادا از آن جهت برای ما مهم است که ایلان ماسک، درست در مسیر ما قرار دارد. ایلان ما را تماشا می‌کند و این بسیار جالب است».  لازم به تأکید است که سامیت نانوتک، از سوی «National Angel Capital»، به‌عنوان یکی از 30 استارت‌آپ برتر سال 2019 انتخاب شد که تأییدی بر ارزش تجاری فناوری آن‌ها است.

شایان ذکر است که پیش از این نیز، شرکت آمریکایی انرژی ایکس (EnergyXفناوری خاصی برای استخراج لیتیوم به کمک ساختارهای متخلخل نانویی ارائه نموده بود که مبتنی بر چارچوب‌های آلی ‌فلزی است.

 

مرجع: «q107»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.