آخرین اخبار

استفاده گسترده از کودهای نانویی در هند

استفاده گسترده از کودهای نانویی در هند

دولت هند، اقدام به تصویب قانون جدیدی نموده که به موجب آن، استفاده از فناوری نانو برای کودهای کشاورزی توصیه می‌گردد. به موجب این قانون، انتظار می‌رود که استفاده از اوره، با کاهش 50 درصدی همراه شده و بهره‌وری تولیدات کشاورزی نیز، افزایش 15 درصدی را تجربه نماید.

یکی از حوزه‌های کاربرد فناوری نانو، صنعت کشاورزی است؛ جایی‌که با افزایش ضریب رساندن مواد مغذی به گیاه، نیاز به مواد شیمیایی و انواع کود، تا حد زیادی کاهش یافته و در عین حال، بهره‌وری محصولات افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد که دولت هند، برنامه‌ای جامع برای استفاده از پتانسیل نانوفناوری در کشاورزی خود دارد. مطابق با گفته‌های کمیته مرکزی نظارت بر کودهای گیاهی (Central Fertilizer Committee)، هم‌اکنون «Nano Nitrogen» به‌عنوان یک محصول تجاری در دسترس کشاورزان هندی قرار گرفته که وابستگی این کشور به واردات کود اوره را کاهش می‌دهد. در بیانیه ارائه شده توسط این نهاد، آمده است: «سال گذشته، بیش از 9 میلیون تن اوره وارد کردیم. این در حالی است که با محصول نانویی جدید، این وابستگی به واردات کاهش می‌یابد. قانون مصوب، برای مدت سه سال بوده که پس از بررسی‌های دقیق، قابلیت تمدید دارد. از آنجا که این فناوری کاملاً جدید است، باید اطمینان حاصل نمود که هیچ تأثیر منفی بر محیط‌زیست و سلامت انسان ندارد. بنابراین، ما نتایج را به دقت زیر نظر خواهیم داشت». گفتنی است که این نهاد نظارتی مرتبط با کودهای گیاهی، استفاده از فناوری نانو را پس از برنامه آزمایشی یک ساله مورد تأیید قرار داده است.

لازم به تأکید است که «Nano Nitrogen»، یک محصول به شکل مایع بوده که از منظر تأثیرگذاری، 500 میلی‌لیتر آن، معادل با یک کیسه 50 کیلوگرمی اوره است. با توجه به این‌که مصرف اوره در هند به حدود 35 میلیون تن رسیده و تنها 70 درصد آن در داخل کشور تولید می‌شود، عملاً یک بار مالی بزرگ ناشی از یارانه 70 درصدی بر عهده دولت قرار داشته، تا کود با قیمت پایین‌تری به دست کشاورز برسد. این در حالی است که با تجاری‌سازی این محصول نانویی، نه تنها هیچ یارانه‌ای برای آن از سوی دولت پرداخت نشده، بلکه به دلیل کاهش مصرف اوره، بار مالی دولت نیز کاهش می‌یابد. نانونیتروژن، محصولی از شرکت «IFFCo» است که با پشتیبانی شورای تحقیقات کشاورزی هند و طی یک پروژه یک ساله تحقیقاتی در 9000 سایت پراکنده در سرتاسر هند، توسعه یافته است. طبق ادعای این شرکت، هزینه یک بطری از این محصول، از یک کیسه اوره کمتر بوده که به معنای بار هزینه‌ای کمتر برای کشاورزان می‌باشد. شایان ذکر است که این محصول نانویی، تحت حفاظت سیستم پتنت قرار داشته و انحصار آن در اختیار شرکت «IFFCo» می‌باشد.

 

مرجع: «Economic Times»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.