آخرین اخبار

ماسک‌های پارچه‌ای که در عرض یک ساعت ضدعفونی می‌شوند!

ماسک‌های پارچه‌ای که در عرض یک ساعت ضدعفونی می‌شوند!

محققین ماسک‌های جدیدی تولید نموده‌اند که ضدعفونی نمودن آن‌ها، بسیار ساده‌تر از نمونه‌های تجاری فعلی است. برای ضدعفونی کردن این ماسک‌ها، کافی است که آن‌ها را برای مدت 60 دقیقه، در معرض نور خورشید قرار داد تا قریب به 99.9999 درصد از باکتری‌ها و ویروس‌ها را به‌صورت کامل حذف نموده و امکان استفاده مجدد از ماسک فراهم گردد.

از دیرباز، ماسک‌های صورت به‌عنوان یک ابزار محافظت شخصی در مکان‌های آلوده مانند محیط‌های بیمارستانی، شرایط نامناسب آب و هوایی و ...، مورد استفاده قرار می‌گرفت. با این وجود، با شیوع اپیدمی کووید-19 و انتقال بسیار سریع آن از طریق مجاری تنفسی، همه‌گیری استفاده از ماسک‌ها، شدت بیشتری یافته و عملاً افراد ملزم به استفاده از ماسک‌ها در اماکن عمومی می‌باشند. با این حال، استفاده از ماسک با یک چالش بزرگ مواجه است و آن، چسبیدن ویروس و باکتری به رویه بیرونی و در نتیجه قابلیت انتقال آلودگی از طریق خود ماسک است. چنین پدیده ناگواری، موجب شده که افراد در طول هفته، مجبور به تعویض چندین‌باره ماسک شده و در نتیجه، هزینه قابل توجهی به خانوارها تحمیل گردد. در واکنش به این موضوع، تیمی از محققین دانشگاه کالیفرنیا، ماسک جدیدی تولید نموده‌اند که امکان ضدعفونی نمودن آن به سادگی فراهم می‌باشد.

ماسک جدید، قابلیت فیلتر نمودن ذرات نانویی آئروسل، مانند ذراتی که در هنگام عطسه و سرفه در محیط پراکنده می‌شوند را دارا بوده و بدین وسیله، مانع جدی در مسیر گسترش بیماری‌هایی همچون کووید-19 خواهد بود. این ماسک، مبتنی بر پارچه‌های پنبه‌ای است ‌که با قرارگیری در معرض نور، نوعی اکسیژن فعال (ROS) آزاد نموده و میکروب‌های متصل به سطوح پارچه را از بین می‌برد. کافی است که در زمان نهار، ماسکتان را در محیط باز در مقابل نور خورشید قرار داده و یا برای مدت‌های طولانی‌تر، در محیط‌های اداری و ساختمان‌ها که از نور خورشید کم‌بهره‌تر هستند، قرار دهید تا مجدداً بتوانید آن را به‌عنوان یک ماسک کاملاً تمیز، استفاده نمایید.

گفتنی است که ماسک تولیدی، قابل شستشو و استفاده مجدد بوده و می‌توان پس از حداقل 10 بار شستشو هم از آن استفاده نمود. شاید این ویژگی، در ماسک‌های تجاری فعلی هم وجود داشته باشد، اما چیزی که این ماسک را از نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند، قابلیت قرار گرفتن مداوم 7 روزه در مقابل نور خورشید، بدون از دست دادن خواص ضد ویروس است، چیزی که آن را به یک نوآوری ارزشمند مبدل می‌سازد. ترکیب موجود روی ماسک، با قرار گرفتن در معرض نور، «ROS» آزاد نموده و موجب ضدعفونی سریع ماسک می‌شود. این روش، در کمتر از 60 دقیقه، باعث از بین رفتن 99.9999 درصدی میکروب‌ها می‌گردد.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.