آخرین اخبار

ساخت کوچک‌ترین حسگر پلاستیکی جهان

ساخت کوچک‌ترین حسگر پلاستیکی جهان

شرکت سوئدی جان‌دی‌تک «JonDeTech»، از فناوری نانو برای ساخت نازک‌ترین حسگر ترموپیل جهان استفاده نموده است. این استارت‌آپ زایشی که در نتیجه یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه اوپسالا (Uppsala University) شکل گرفته است، مدعی ساخت نازک‌ترین حسگر جهان شده که ضخامت 0.17 میلی‌متری دارد.

امروزه علاقه به توسعه حسگرهای مینیاتوری برای نظارت بر طیف وسیعی از فعالیت‌ها، از جمله گازهای متصاعد در محیط، افزایش یافته است. بدیهی است که فناوری نانو، به دلیل قابلیت‌های منحصربه‌فرد خود، می‌تواند نقشی کلیدی در برآورده شدن این نیاز فزاینده و بهره‌برداری از فرصت‌های ناشی از آن ایفا نماید. جان‌دی‌تک، یکی از مجموعه‌های فناوری است که فرصت مذکور را به خوبی شناسایی نموده و در پی تجاری‌سازی فناوری خود برای پاسخگویی به نیاز بازار است.

هدف پروژه دانشگاه اوپسالا، ساخت نوع جدیدی از حسگرهای پلاستیکی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد بود: «حسگرهایی که کوچک‌تر، قوی‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از فناوری‌های رایج باشند». این چیزی است که لیف بورگ (Leif Borg)، مدیرعامل جان‌دی‌تک بر آن تأکید دارد: «یک پیش‌شرط موفقیت تجاری این است که حسگر تا حد امکان نازک باشد. ما با استفاده از فناوری نانو، ضخامت آن را تا 0.17 میلی‌متر کاهش داده و در حال حاضر می‌دانیم که این نازک‌ترین حسگر جهان محسوب می‌شود».

یک نوآوری کلیدی در ساخت سنسور مذکور، استفاده از پلاستیک است. این پایه پلاستیکی، به تولیدکنندگان کمک می‌کند که سنسورها را در مقیاس زیاد و با قیمتی مقرون‌به‌صرفه تولید نموده و به بازار عرضه کنند. بورگ می‌افزاید: «مقاومت سنسور، امکان استفاده از آن بدون کپسول‌سازی را فراهم نموده و در نتیجه، نوع جدیدی از طراحی سنسورها حاصل شده است».

گفتنی است که این استارت‌آپ زایشی، به تازگی یک گواهی ثبت اختراع برای نوعی حسگر گاز هیدروژن دریافت نمودده که حاوی اجزا و عناصر پلاستیکی و نانوسیم‌ها می‌باشد. این شرکت، در زمینه استراتژی‌های ورود به بازار نیز ایده‌های جالبی دارد. بنا بر گفته‌های مدیرعامل جان‌دی‌تک، تعدادی از تولیدکنندگان آسیایی قطعات و «ODM»ها (مجموعه‌هایی که امکان تولید یک محصول در یک شرکت با طرح و برند شرکت دیگر را فراهم می‌کنند) شناسایی شده‌اند و پایگاه مشتریان موجود و کانال‌های ورود به بازار الکترونیک مصرفی هم مورد ارزیابی قرار گرفته است. این بازیگران، فرصتی برای ایجاد پروژه‌های مشترک توسعه‌ای و در نتیجه، بنیانی برای رشد مقیاس‌پذیر و قدرتمند شرکت را فراهم می‌آورند. این استراتژی، تا بدین جا به همکاری استراتژیک با «OFILM» و همینطور اینتل منجر شده که می‌تواند رشد شرکت را تسریع نماید.   

 

مرجع: «Printed Electronics Now»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.