آخرین اخبار

استفاده از آب‌های شور برای تولید آب شرب

استفاده از آب‌های شور برای تولید آب شرب

مجله ولپ (WELP)، یک شرکت نانویی فعال در زمینه نمک‌زدایی از آب شور دریاها را به‌عنوان یکی از 15 استارت‌آپ برگزیده سال 2021 معرفی نمود. این شرکت نوپای لهستانی، نانومواد به دست آمده از بازیافت ویفرهای فلزی را برای ساخت نوعی فیلتر آب استفاده نموده است. فیلترهای نانویی شرکت نانوسین (Nanoseen) که تحت عنوان «NanoseenX» معرفی شده‌اند، قابلیت نمک‌زدایی از آب‌های شور را فراهم نموده و می‌توانند اثرات قابل توجهی در بحرا‌ن‌های موجود برای آب شرب داشته باشند.

یکی از چالش‌های آتی بشر که نگرانی‌های فراوانی را در میان دولت‌ها، محققین و مردم عادی پدید آورده، عدم دسترسی مناسب به منابع آب شیرین است. در واکنش به این چالش بزرگ، مجموعه‌ای از راهکارهای فناورانه توسعه یافته که بخش بزرگی از آن‌ها، معطوف به استفاده از آب دریاها به‌عنوان یک منبع بزرگ و در دسترس در اقصی نقاط جهان است. در این میان، فناوری نانو به دلیل قابلیت‌های ویژه در تصفیه کارآمد آب شور، گزینه اول بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه محسوب می‌شود. نانوسین، یکی از این شرکت‌ها است که در تلاش برای توسعه روش‌های مقرون‌به‌صرفه برای نمک‌زدایی از آب‌های شور می‌باشد. این استارت‌آپ که در آگوست 2020 تأسیس شده، به لطف دست گذاشتن بر روی یک مسئله پرتقاضا و مورد توجه بازار و البته معرفی یک راه‌حل فناورانه و منحصربه‌فرد، در همین مدت کوتاه فعالیت، توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب نموده و حتی مقدمات کار برای تولید انبوه فیلتر و عرضه آن به شرکای تجاری و متقاضیان صنعتی، برای اوایل سال 2021 میلادی آماده شده است.

بارتوس کروشکا (Bartosz Kruszka)، یکی از بنیان‌گذاران نانوسین، در ارتباط با اهمیت تأمین آب شرب و فرصت بزرگ پیش روی این شرکت می‌گوید: «در سطح جهان، 884 میلیون نفر به آب تمیز و سالم دسترسی ندارند. ما در تلاش برای تولید نمونه اولیه فیلتر برای تصفیه و نمک‌زدایی آب هستیم و بدون شک قرار گرفتن ما در فهرست مجله ولپ، باعث ایجاد جلب توجهات و همچنین ایجاد حس مثبت و انگیزه فراوان در ما می‌شود».

گفتنی است که فیلتر ابداعی نانوسین، یک ابزار ارزشمند برای تیم‌های امدادرسانی بوده که در برابر شرایط بحرانی و حوادث طبیعی، همچون سیل، زمین‌لرزه و طوفان، می‌تواند تقاضای فوری برای آب آشامیدنی و تمیز را پاسخ دهد. علاوه بر این، نانوسین در کنار کار بر روی چالش تأمین آب سالم، مشغول توسعه راهکاری برای تجزیه پلاستیک در بنادر و دریاها است که در آن زمینه هم، فیلترهای نانوسین‌ایکس، کاربرد بالقوه‌ای خواهند داشت. نکته جالب این‌که به گفته کروشکا، نانوسین در پی ساخت نوعی رنگ نانویی برای حذف آلاینده‌های موجود در هوا نیز می‌باشد. مجموعه این ایده‌ها، نشان می‌دهد که این شرکت نوپا، نوآوری و بهره‌گیری از قابلیت‌های فناوری نانو را در صدر اولویت‌های خود قرار داده است.

 

مرجع: «The First News»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.