آخرین اخبار

غیرفعال نمودن ویروس کرونا به کمک دستگاه تصفیه هوا

غیرفعال نمودن ویروس کرونا به کمک دستگاه تصفیه هوا

شرکت استارت‌آپی «NS Nanotech»، در حال طراحی و توسعه نوعی دستگاه تصفیه هوای شخصی و قابل‌حمل است که می‌تواند عوامل بیماری‌زا، از جمله انواع ویروس‌های موجود در هوا و به‌طور خاص ویروس کووید-19 را شناسایی نموده و غیرفعال سازد. این دستگاه رومیزی هرمی شکل، از نوعی تراشه نیمه‌هادی نیتریدی استفاده می‌کند که نور «UVC» را در طول‌موج‌های مختلف، از 200 تا 222 نانومتر منتشر می‌سازد. «NS Nanotech»، در تلاش است تا محصول جدید خود را از سال 2021 میلادی روانه بازار نماید.

یکی از ایده‌های جالب برای خنثی‌سازی انواع ویروس و عوامل بیماری‌زای موجود در هوا، استفاده از نور ماوراءبنفش با طول‌موج کوتاه است. در گذشته، به دلیل موانع فنی و هزینه‌ای، چنین ایده‌ای قابلیت اجرا نداشت. با این حال، تراشه خنثی‌کننده «NS Nanotech»، با حل این چالش‌های موجود، به یک ضدعفونی‌کننده نامرئی و به شدت کارآمد تبدیل شده که می‌تواند 99.9 درصد از کروناویروس‌های موجود در هوا را خنثی نماید.

از مزایای دیگر این فناوری که در دانشگاه‌های میشیگان (University of Michigan) و مک‌گیل (McGill University) توسعه یافته است، آسیب‌های بسیار کمتر به چشم و پوست انسان در مقایسه با نور «UVC» با طول‌موج بلندتر است. همچنین مطالعات مستقل دانشگاه‌های کلمبیا (Columbia University) و کوبه (Kobe University) نیز، نشان داده که فوتون‌های نوری «UVC» با طول موج کوتاه 222 نانومتر یا کمتر از آن، علاوه بر غیرفعال نمودن ویروس کرونا، آسیبی به سلول‌های زنده انسان نمی‌رسانند. این یافته بسیار کلیدی، به معنای پتانسیل تجاری نور ضدعفونی‌کننده، در طیف وسیعی از محصولات از جمله دستگاه‌های مصرفی شخصی است.

طبق اعلام رسمی شرکت «NS Nanotech»، دستگاه تصفیه تقریباً به اندازه یک لیوان قهوه بوده و برای مصارف شخصی و کسب‌وکار، در خانه، ادارات، مدارس، هواپیماها، اتومبیل و هر مکان مشابه دیگری که امکان اتصال آن به برق وجود داشته باشد، کاربرد خواهد داشت. ست کو-سولیوان (Seth Coe-Sullivan)، مدیرعامل و بنیان‌گذار این استارت‌آپ، اظهار داشته: «تراشه خنثی‌کننده، هزینه‌های بالقوه کمتری نسبت به سایر منابع نور ماوراءبنفش موج کوتاه دارد و از همین رو، برای بسیاری از کاربردهای احتمالی، از جمله غیرفعال‌سازی ویروس کرونا در هوا و سایر عوامل بیماری‌زا مناسب خواهد بود».

گفتنی است که نسل فعلی لامپ‌های امواج ماوراءبنفش «UVC» با طول‌موج 280 نانومتر و طولانی‌تر، طی دهه‌های متوالی برای پاکسازی هوا و سطوح بیمارستانی مورد استفاده قرار می‌گرفت که البته به دلیل آسیب‌های احتمالی (سرطان پوست، آب‌مروارید و ...)، کاربردهای به شدت محدودی دارد. ساطع‌کننده نیمه‌هادی حالت جامد «NS Nanotech»، قادر به رفع این مشکلات و در نتیجه توسعه انواع کاربردهای مصرفی و تجاری بوده و قابلیت تجاری‌سازی فناوری را به شدت افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد که شیوع اپیدمی کووید-19 و تقاضای فراگیر برای ضدعفونی‌کننده‌های سطوح و هوا، فرصت بی‌نظیری برای این استارت‌آپ نوآور نانویی فراهم نموده، تا محصول منحصربه‌فرد خود را روانه بازار نماید.

 

مرجع: «djournal»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.