آخرین اخبار

استفاده از فیلم‌های نانویی برای اصلاح نور گلخانه‌ها

استفاده از فیلم‌های نانویی برای اصلاح نور گلخانه‌ها

شرکت استارت‌آپی «UbiQD» که در نیومکزیکوی آمریکا مستقر است، راهی جدید برای بهینه‌سازی کیفیت نور گلخانه‌ها یافته است. یوبیگرو (UbiGro)، نوعی فیلم نانویی است که مدیریت نور در گلخانه‌ها را تسهیل می‌کند. در این فیلم، از نقاط کوانتومی برای تبدیل فوتون‌های آبی و ماوراءبنفش به طول‌موج‌های بلندتر استفاده شده که در نتیجه آن، تابش نور نارنجی و قرمز پدید می‌آید.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر بر فتوسنتز گیاهان در گلخانه‌های صنعتی، تنظیم تابش نور خورشید است. اصلاح طیف نوری برای رشد بهتر گیاه، بر این اصل استوار است که همه طول‌موج‌ها اثر یکسانی نداشته و طول‌موج‌های قرمز، می‌توانند کارآمدی بیشتری در فرآیند فتوسنتز گیاه ایفا نمایند. بر این اساس، نوآوری اصلی «UbiQD»، تبدیل طول‌موج‌های آبی و ماوراءبنفش به نور قرمز/ نارنجی است. این کار که از طریق فیلم‌های نوری یوبیگرو انجام می‌گیرد، فتوسنتز را بهبود داده و علاوه بر رشد بهتر ریشه، باردهی گیاهان گلخانه‌ای را هم افزایش می‌دهد. از مزایای دیگر فیلم‌های نوری جدید، عدم نیاز به برق است. این در حالی است که با توجه به نیاز به الکتریسیته در روش‌های سنتی اصلاح طیف نوری به‌کمک «LED»ها، هزینه این فناوری مقرون‌به‌صرفه‌تر میباشد.

لازم به ذکر است که «UbiQD»، در سال 2014 میلادی تأسیس گردیده و طی این سال‌ها، از فناوری نانو برای کاربردهای مختلفی استفاده نموده است. فناوری جدید این شرکت، در سال 2019 میلادی، به صورت آزمایشی در یک گلخانه تجاری به اجرا درآمد. این شرکت، در ادامه برنامه آزمایشی خود، با همکاری 19 گلخانه از پنج کشور مختلف، تولید گوجه‌فرنگی، کاهو و توت‌فرنگی را نیز آغاز نمود که بر اساس نتایج اولیه، بیشترین بهبود عملکرد در مناطق با شدت نور زیاد (ارتفاعات زیاد یا آب‌وهوای آفتابی) مشاهده شده است. به‌طور خاص، عملکرد باردهی گوجه‌فرنگی با 20 درصد و کاهو و توت‌فرنگی هم با 10 درصد افزایش همراه بوده و به همین دلیل، آزمایشات بیشتری بر روی سایر گیاهان، از جمله خیار، ریحان و فلفل دلمه‌ای آغاز شده است.

گفتنی است که دومین فاز برنامه آزمایشی «UbiQD»، از اکتبر 2020 شروع شده و گلخانه‌های متقاضی، می‌توانند با ثبت‌نام در وب‌سایت این شرکت و طی یک فرآیند کاملاً رقابتی، در این دوره یک‌ساله شرکت نمایند. گلخانه‌های همکار در این طرح، از تخفیف‌های بعدی در خرید فیلم‌های یوبیگرو بهره‌مند میشوند.  

 

مرجع: «Hortidaily»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.