آخرین اخبار

بازار ۱۰ میلیارد دلاری در انتظار فناوری‌های نانویی مورد استفاده در حوزه انرژی

بازار ۱۰ میلیارد دلاری در انتظار فناوری‌های نانویی مورد استفاده در حوزه انرژی

بنا بر آخرین مطالعات صورت گرفته، بازار جهانی نانوفناوری در حوزه انرژی، در سال‌های آتی با رشدی خیره‌کننده مواجه خواهد شد. در سال 2018 میلادی، ارزش بازار فناوری‌های نانویی مورد استفاده در حوزه انرژی، بالغ بر 5.7 میلیارد دلار برآورد شده که با رشد سالیانه 12 درصدی، بازاری 10 میلیارد دلاری را می‌توان برای سال 2023 متصور بود.

نانو، یکی از حوزه‌های نوظهور فناوری است که در کنار هوش مصنوعی، بلاک‌چین، فناوری‌های زیستی و ...، آینده جوامع بشری را تغییر خواهد داد. این فناوری، امروزه به شکل گسترده‌ای در حوزه‌ها و صنایع مختلف، از پزشکی و دارو گرفته تا الکترونیک و صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما یکی از مظاهر کلیدی و ملموس کاربرد این فناوری، استفاده در صنعت انرژی است. کمی دقت در بازار انرژی و فعالیت شرکت‌های بزرگ و کوچک، به خوبی نقش کلیدی فناوری‌های نانویی را در قالب صدها استارت‌آپ مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته و همکاری تنگاتنگ دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی با صنایع بزرگ، نشان می‌دهد.

کاربردهای فناوری نانو در صنعت انرژی را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم نمود. اولین گروه، استفاده از نانو پودرها، نانو کامپوزیت‌ها، فیلم‌های نازک نانویی و همچنین دستگاه‌هایی مانند حسگرهای نانویی در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و غیرتجدیدپذیر است که البته ملموس‌ترین کاربردهای این فناوری در بازار هم به حساب می‌آید. دومین گروه از کاربردهای نانوفناوری، بحث ذخیره‌سازی انرژی در قالب انواع باتری و پیل‌های سوختی است که شرکت‌های فناور متعددی بر روی آن سرمایه‌گذاری نموده و به دلیل پتانسیل‌های ارزشمند نانوفناوری، امیدواری‌های زیادی برای جهش‌های بزرگ و موفقیت‌آمیز آتی وجود دارد. سومین دسته از کاربردهای نانوفناوری در صنعت انرژی هم، به انتقال، تبدیل و بهره‌برداری نهایی از انرژی اشاره داشته که البته در مقایسه با موارد قبلی، کمتر مورد استقبال قرار گرفته است. گزارش جدید که توسط «BCC Research» ارائه شده نیز، با در نظر گرفتن این سه گروه مختلف از کاربردها، اقدام به بررسی بازار جهانی آن‌ها نموده است. تمرکز اصلی گزارش، بر فناوری‌هایی است که یا در حال حاضر به بازار عرضه شده و یا پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2023، حرف‌هایی برای بازار خواهند داشت.

معرفی و شرح نانومواد و نانودستگاه‌های مورد استفاده در صنعت انرژی، مشخصات و روش‌های تولید آن‌ها، از دیگر نقاط تمرکز گزارش مذکور بوده که در کنار حجم بازار هر یک از آن‌ها و پتانسیل‌های رشدشان در سال‌های آتی، ارائه شده است. معرفی فعالان و توسعه‌دهنده‌های اصلی فناوری‌های نانویی مورد استفاده در حوزه انرژی، از دیگر نقاط تمرکز گزارش مذکور بوده که در این بین، می‌توان به شرکت‌هایی همچون «A123 SYSTEM»، «ALBEMARLE» و «ALPS ELECTRIC» اشاره نمود.

 

مرجع: «Apsters News»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.