آخرین اخبار

اثرات کووید-۱۹ بر بازار البسه و پوشاک نانویی

اثرات کووید-۱۹ بر بازار البسه و پوشاک نانویی

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال 2020 میلادی، بازار جهانی نانوفناوری در صنعت پوشاک، مشابه بسیاری از بازارهای دیگر، تحت تأثیر اپیدمی کووید-19 قرار گرفته و با افت نسبی مواجه شده است. این افت در حالی است که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، این بازار در سال‌های آتی، با رشدی 25.56 درصدی روبرو خواهد بود. بنا بر ارزیابی‌های صورت گرفته، در سال 2023 میلادی، ارزش بازار پوشاک و البسه مبتنی بر فناوری نانو، به بیش از 10.5 میلیارد دلار خواهد رسید.

امروزه، فناوری نانو به شکل گسترده‌ای در حوزه‌ها و صنایع مختلف، از پزشکی و دارو گرفته تا الکترونیک و صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این میان، یکی از مظاهر کلیدی و ملموس کاربرد این فناوری نوظهور، صنعت نساجی است. بازار پوشاک و البسه مبتنی بر نانو، شامل محصولاتی است که از فناوری نانو در قالب پارچه‌های نانویی (الیاف) و یا به‌عنوان پوشش استفاده نموده تا خصوصیاتی نظیر آنتی باکتریال، ضد آب و الکتریسیته، مقاوم در برابر چین‌وچروک، عملکرد حرارتی بهتر و ... را پدید آورند.

این بازار گسترده و رو به رشد، مانند بسیاری دیگر از صنایع و حوزه‌های فناوری، در سال جاری میلادی تحت تأثیر اپیدمی وحشتناک کرونا ویروس قرار گرفته است. اقدامات محدودکننده، شامل فاصله‌گذاری اجتماعی، کار از راه دور، بسته شدن و تعطیلی نسبی بسیاری از کارخانجات و صنایع، موجب تعطیلی و اختلال زنجیره تأمین شده و بازار را با مشکلاتی مواجه کرده است. نتیجه این اختلال بزرگ، کاهش 28.56 درصدی ارزش بازار (از 7.42 میلیارد دلار در سال 2019 به 5.3 میلیارد دلار در سال 2020) بوده که البته انتظار می‌رود با عادی شدن شرایط و بهبود بازار در سال‌های بعد، ارزش بازار در سال 2023، به 10.5 میلیارد دلار افزایش یابد.

گفتنی است که در کنار اثرات منفی کووید-19 بر صنعت پوشاک و حتی البسه نانویی، در بخش‌هایی هم افزایش تقاضا ایجاد شده است. به عنوان مثال، لباس‌های نانویی مورد استفاده در صنعت پزشکی و یا ماسک‌های نانویی، با توجه به خاصیت ضدمیکروبی، مبارزه با میکروارگانیسم‌هایی مانند انواع ویروس، قارچ و باکتری را میسر نموده و در نتیجه، شرکت‌های فعال در این حوزه، با هدف مبارزه با میکروب‌ها، استفاده از فناوری نانو را در دستور کار خود قرار داده‌اند. مثال بارز این موضوع، تولید ماسک‌های با قابلیت استفاده مجدد از سوی شرکت «Anxin» است که در واکنش به تقاضای روزافزون برای ماسک‌های محافظ پس از شیوع کووید-19، تولید و به بازار عرضه شد. این ماسک‌ها، حاوی نانو ذرات نقره بوده و قادر به از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌باشند. پیش‌بینی می‌شود که استفاده فزاینده از الیاف یا لباس‌های نانویی در صنعت مراقبت‌های بهداشتی، طی سال‌های آتی، باعث افزایش درآمد شرکت‌ها در بازار پوشاک نانویی خواهد شد.

 

مرجع: «Globe News Wire»

 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.