آخرین اخبار

اسپری نانویی تمیزکننده سطوح با ماندگاری یک روزه

اسپری نانویی تمیزکننده سطوح با ماندگاری یک روزه

یک مؤسسه پژوهشی وابسته به دانشگاه پون (Pune University)، یک اسپری ضدعفونی جدید ابداع نموده که مقابله با شیوع کرونا ویروس را تسهیل می‌کند. این اسپری نانویی، امکان ضدعفونی سطوح به‌ویژه ملحفه‌های بیمارستانی و سایر سطوح آلوده مانند تجهیزات و وسایل پزشکی، دکمه آسانسورها، دستگیره درها و ... را فراهم می‌کند.

شاید در روزهای ابتدایی شیوع کووید-19، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که تا بدین حد، زندگی بشر را از مناظر مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تحت تأثیر قرار دهد. با شیوع این ویروس و گسترده شدن روزافزون آن، بسیاری از فناوران در حوزه‌های مختلف، به فکر توسعه و تجاری‌سازی انواع فناوری‌های درمانی و پیشگیری از این ویروس مهلک افتادند و سرمایه‌گذاری‌های وسیعی در این حوزه صورت گرفت. تقریباً هر روز، خبری از یک گوشه جهان در مورد ساخت واکسن، محصولات درمانی یا انواع ماسک به گوش می‌رسد و در این میان، بسیاری از این محصولات نوآورانه، مبتنی بر فناوری نانو توسعه می‌یابند.

در آخرین نمونه از تلاش‌های محققین به منظور استفاده از فناوری نانو برای مبارزه با کووید-19، مؤسسه فناوری «DIAT» وابسته به دانشگاه هندی پونا، نوعی اسپری ضدعفونی کننده مبتنی بر آب تولید نموده که خصوصیات بسیار جالبی دارد. این اسپری نانویی که «ANANYA» نام‌گذاری شده است، تا 24 ساعت بر روی سطوح باقی مانده و نه تنها مانع از ورود ویروس از طریق سطوح آلوده به بدن انسان می‌گردد، بلکه ویروس را در هنگام هرگونه تماس سطوح آلوده با سطح مورد نظر، از بین می‌برد. محققین «DIAT»، مدعی هستند که ماده تولیدی، به خوبی بر روی انواع پارچه، پلاستیک و اشیاء فلزی چسبیده و برای ضدعفونی کردن سطوح مختلف، قابل استفاده خواهد بود. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اسپری، سمیت بسیار ناچیز برای بدن است که استفاده از آن را کاملاً اطمینان‌بخش می‌کند.

گفتنی است که تجاری‌سازی آنانیا، در شرف انجام بوده و آن‌طور که مسئولان «DIAT» می‌گویند، این محصول در بسته‌بندی‌هایی با ابعاد مختلف، از بطری‌های کوچک استفاده شخصی تا نمونه‌های بزرگ‌تر قابل استفاده توسط کارکنان حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی عرضه می‌شوند.

 

مرجع: «Outlook India»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.