آخرین اخبار

بازار ۱۵ میلیارد دلاری در انتظار منسوجات نانویی

بازار ۱۵ میلیارد دلاری در انتظار منسوجات نانویی

یکی از حوزه‌های کاربردی فناوری نانو که امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته، تولید منسوجات و پارچه‌های نانویی با مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی متنوع و منحصربه‌فرد است. بنا بر آخرین بررسی‌ها، بازار جهانی منسوجات نانویی، از 5.1 میلیارد دلار در سال 2019 میلادی، به 14.8 میلیارد دلار در سال 2024، افزایش خواهد یافت. این میزان رشد، حاکی از رشد سالیانه 23.6 درصدی این بازار بوده که فرصت شایان ذکری را در اختیار فعالین این حوزه قرار می‌دهد.

به طور کلی، پارچه‌ها و منسوجات نانویی، آن دسته از محصولاتی هستند که از فناوری نانو، در مراحل مختلف تولید آن‌ها استفاده شده است. اصطلاح نانو منسوجات، عموماً برای چهار دسته از محصولات کاربرد دارد: «منسوجات با پوشش‌های نانویی، پارچه‌های متشکل از شبکه‌های نانو الیاف، پارچه‌های دارای الیاف کامپوزیتی مبتنی بر نانو ساختارها و منسوجات با تخلخل‌های نانویی». در طول چهار دهه اخیر، تولید و فروش منسوجات نانویی، به شکل محسوسی افزایش یافته و امروزه طیف وسیعی از محصولات، در بازار عرضه شده است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که منسوجات نانویی مصرفی، عمدتاً شامل پوشاک و کالاهای خانگی بوده و در حال حاضر، این طیف از مصارف، بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان، استفاده از منسوجات نانویی برای تولید لباس‌های بادوام و کارآمد، از جمله مواردی مهمی است که بیشترین رشد را به خود اختصاص خواهد داد. علاوه بر صنعت پوشاک که مهم‌ترین محرک در نرخ رشد دو رقمی منسوجات نانویی به شمار می‌رود، عوامل دیگری هم در این خصوص اثرگذار بوده‌اند که از آن جمله، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش استفاده از منسوجات خاص نانویی در صنایع فیلتراسیون و جداسازی، کاتالیز، زیست پزشکی، انرژی و خودرو؛
  • افزایش تقاضا برای ساخت محصولاتی مانند فتوکاتالیست‌ها؛
  • توسعه و پیشرفت محسوس در صنعت لوازم الکترونیکی پوشیدنی و به‌ویژه دستگاه‌های پوشیدنی پزشکی؛
  • سطح بالای فعالیت‌های تحقیق و توسعه و افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری‌ها.

گفتنی است که این بازار بزرگ و رو به رشد، توجه بسیاری از بازیگران را به خود جلب نموده است. از مهم‌ترین بازیگران فعلی، می‌توان به دونالدسون (Donaldson)، اسپین تکنولوژی (eSpin Technologies)، فینتکس (Finetex EnE)، نانو تکستایل (Nano-Textile) و پارکر هانیفین (Parker Hannifin) اشاره نمود.

 

مرجع: «CommunalNews»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.