آخرین اخبار

بازار ۱۴ میلیارد دلاری در انتظار نانولوله‌های کربنی

بازار ۱۴ میلیارد دلاری در انتظار نانولوله‌های کربنی

بنا بر پیش‌بینی‌های صورت گرفته، بازار نانولوله‌های کربنی (CNT) در طی سال‌های آتی، با رشد قابل توجهی همراه خواهد بود. بر این اساس، برآوردها حاکی از رشد سالیانه 15.3 درصدی بوده که ارزش این بازار را تا آستانه 14 میلیارد دلاری در سال 2026 میلادی می‌رساند.

امروزه، نانولوله‌های کربنی، در طیف گسترده‌ای از محصولات و کاربردهای تجاری، از باتری‌های قابل شارژ و انواع فیلترها گرفته تا قطعات خودرو و حتی تجهیزات ورزشی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. همین عامل، موجب شده تا هر روز بر ظرفیت تولید این ماده ارزشمند افزوده شده و کاربردهای جدیدی نیز برای آن توسعه یابد. گزارش جدید «Fortune Business Insight»، پیرامون ارزش بازار نانولوله‌های کربنی در سال‌های آینده، به خوبی این رشد خارق‌العاده را نشان می‌دهد. بر مبنای این گزارش، حجم بازار نانولوله‌های کربنی که در سال 2018 میلادی، تقریباً برابر با 4.56 میلیارد دلار بوده، با رشد سالیانه 15.3 درصدی، در سال 2026 میلادی، به 13.65 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

از مهم‌ترین حوزه‌های کاربردی نانولوله‌های کربنی در سال‌های بعد، می‌توان به برق و الکترونیک، پلاستیک و کامپوزیت، انرژی و هوافضا اشاره نمود. با وجود استفاده گسترده از این ماده ارزشمند در صنایع مختلف، به نظر می‌رسد که بیشترین استفاده از آن که مهم‌ترین عامل تحریک رشد بازار نیز بوده است، صنعت هوافضا می‌باشد. از یک طرف، تولیدکنندگان هواپیما بر تولید اجزایی قوی‌تر، ماندگار و مستحکم‌تر متمرکز داشته و از سوی دیگر، کاهش وزن اجزای هواپیما در کنار بهبود استحکام آن‌ها، مسئله‌ای کلیدی قلمداد می‌شود. در همین راستا، نانولوله‌های کربنی یکی از حوزه‌هایی است که امید به تحقق این اهداف را زنده نگه داشته و استفاده از آن‌ها، هزینه‌های عملیاتی را به شکل قابل توجهی کاهش داده و مصرف سوخت را بهینه می‌کند.

با وجودی که صنعت هوافضا به عنوان پیشگامی برای استفاده از نانولوله‌های کربنی در سال‌‌های آتی معرفی شده است، اما آمار حاکی از آن است که در سال‌های 2018 و 2019 میلادی، به‌عنوان دوره ابتدایی مطالعه بازار صورت گرفته در خصوص این ماده ارزشمند، حوزه‌های برق و الکترونیک با در اختیار داشتن 10.6 درصد از سهم بازار، بیشترین تقاضا را به خود اختصاص داده‌اند که این مسئله، ناشی از افزایش روزافزون بکارگیری «CNT» در ساخت دستگاه‌های الکترونیکی می‌باشد.   

از منظر جغرافیایی، بازار نانولوله‌های کربنی، به آسیا و اقیانوسیه، آمریکای شمالی، خاورمیانه و آفریقا، آمریکای لاتین و اروپا تقسیم‌بندی می‌شود. آمریکای شمالی با سهم 1.278 میلیارد دلاری در سال 2018، منطقه پیشرو بوده و کشورهایی نظیر کره جنوبی، ژاپن، هند و به خصوص چین، به شدت در تلاش برای افزایش سهم خود از این بازار ارزشمند می‌باشند. شرکت‌های چینی، با توجه به هزینه پایین فرآیندهای تولید و در دسترس بودن مواد اولیه، بیشترین شانس برای رشد چشمگیر در سال‌های آتی را خواهند داشت. گفتنی است که شرکت‌هایی همچون نانوشل (Nanoshell LLC)، نانوسیل (Nanocyl SA)، آرکما (Arkema SA)، کربن سلوشن (Carbon Solutions) و هایپریون کاتالیزیز (Hyperion Catalysis International)، از مهم‌ترین بازیگران صنعت نانولوله‌های کربنی محسوب می‌شوند.

 

مرجع: «PR News Wire»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.