آخرین اخبار

پیشگیری و درمان زخم بستر و زخم‌های دیابتی به کمک حسگرهای نانویی

پیشگیری و درمان زخم بستر و زخم‌های دیابتی به کمک حسگرهای نانویی

محققین دانشگاه صنعتی چمنیتز (Chemnitz)، موفق به توسعه حسگرهای نانوکامپوزیتی خاصی شده‌اند که درمان زخم‌های بیماران دیابتی و انواع زخم بستر را تسهیل می‌نماید. این حسگرها که مبتنی بر نانولوله‌های کربنی ساخته می‌شوند، فشار را با دقت بالا اندازه‌گیری نموده و می‌توانند در زمان مناسب، نیاز به تغییر وضعیت بیمار را اعلام نمایند. با توجه به اهمیت مسئله زخم بستر و همینطور زخم‌های دیابتی و تعداد قابل توجه بیمارانی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، این فناوری منحصربه‌فرد، یک فرصت بازار بی‌نظیر در حوزه مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی به حساب آمده که همین مسئله، تجاری‌سازی این فناوری را الزامی می‌نماید.

این روزها، حسگرها در طیف وسیعی از کاربردهای تشخیص، مراقبت و درمان بیماری‌های مختلف ایفای نقش می‌کنند. در این میان، حسگرهای نانوکامپوزیتی فوق‌العاده نازک و بسیار دقیق، راهکاری سازگار با بدن و قابل‌اعتماد برای فناوری‌های فعلی درمانی به شمار می‌روند و به همین دلیل، در اولویت نخست بسیاری از محققین و شرکت‌های فناور برای پروژه‌های تحقیق و توسعه قرار دارند. در همین راستا، محققین دانشگاه چمنیتز نیز، با بهره گرفتن از همین حسگرهای نانوکامپوزیتی، یک فناوری منحصربه‌فرد برای رصد تغییرات دما، فشار و رطوبت بدن توسعه داده‌اند که داده‌های آن، از طریق اپلیکیشن‌های تلفن همراه، قابل کنترل می‌باشد.

حسگرهای بکار رفته در این تجهیز، مبتنی بر نانولوله‌های کربنی بوده که بر روی فیلم‌های پلیمری چاپ می‌شوند. این حسگرهای منحصربه‌فرد را می‌توان برای پیشگیری و درمان زخم بیماران دیابتی (رصد روند درمان و بهبود زخم) و شناسایی زخم‌های با وضعیت نامناسب در بیماران دارای محدودیت‌های حرکتی (زخم بستر)، استفاده نمود.

گفتنی است که دو نمونه اولیه از این دستگاه‌ ساخته شده که یکی برای رصد زخم دیابتی و دیگری برای زخم بستر کاربرد دارد. در نمونه مرتبط با زخم‌های دیابتی، یک کفی دوطرفه در نظر گرفته شده که مثلاً با قرارگیری در کفش، فشار نقاط خاص آناتومیکی که امکان بروز زخم دیابتی در آن‌ها وجود دارد (مانند پاشنه پا و زیر انگشتان) را کنترل می‌کند. کفی طبی، داده‌ها را اندازه‌گیری نموده و از طریق یک رابط کاربری گرافیکی (تلفن همراه یا کامپیوتر)، در زمان واقعی نمایش می‌دهد. در این حالت، از فشار اضافی روی پای بیمار جلوگیری به عمل آورده و با توزیع یکنواخت فشار و رطوبت، از آسیب‌دیدگی‌های احتمالی، جلوگیری می‌شود. نمونه دیگر تجهیز، قابل استفاده در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی، جهت کنترل زخم بستر و آسیب‌های ناشی از فشار بستری‌های طولانی‌مدت سالمندان و افراد ناتوان از حرکت طراحی شده که کیفیت بیشتر درمان را موجب می‌شود.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.