آخرین اخبار

گذرنامه ایمنی بهداشتی کرونا

گذرنامه ایمنی بهداشتی کرونا

یک شرکت آمریکایی فعال در حوزه نقاط کوانتومی، خبر از توسعه فناوری جدیدی داده که برای ایجاد شفافیت در نتایج آزمایشات و ایمنی نیروی کار در برابر بیماری‌های عفونی و همه‌گیر، بسیار مؤثر خواهد بود. شرکت کوانتوم متریالز (Quantum Materials Corp-QMC)، معتقد است که با ظهور ویروس کرونا و نگرانی‌های عمومی پیرامون شیوع آن، احراز سلامتی و اطمینان از صحت اطلاعات بهداشتی افراد، می‌تواند بازگشت سریع آ‌ن‌ها به بازار کار را تضمین نماید. در همین راستا، فناوری جدید این شرکت که ترکیبی از نانو فناوری و بلاک‌چین است، برآورده نمودن این هدف را دنبال می‌نماید.

نقاط کوانتومی، نانو ذراتی ساخته شده از مواد نیمه‌هادی هستند که در هنگام تابش نور، رنگ‌های مختلفی از خود منتشر می‌کنند. این رنگ‌ها، به اندازه و نحوه تولید نقاط کوانتومی بستگی دارد. شرکت «QMC» نیز، فناوری منحصربه‌فردی را در اختیار دارد که از همین ویژگی رنگ‌های متفاوت، برای تأیید مبدأ محصولات، رهگیری آن‌ها و تشخیص موارد جعلی استفاده می‌کند. نوآوری این شرکت که در نتیجه ترکیب نقاط کوانتومی و فناوری نوظهور بلاک‌چین به دست آمده است، تنها منتهی به رهگیری محصولات نبوده و کاربردهای دیگری را نیز در بر می‌گیرد که یکی از این کاربردها، احراز هویت افراد از منظر سلامتی است. در واقع، شرایط به گونه‌ای شده که کارفرماها، از یک طرف از حضور نیروهایشان در محل کار ترس داشته و از سوی دیگر، نگران ضررهای بیشتر در نتیجه تعطیلی شرکت‌هایشان هستند. کارمندان هم به صورت متقابل، هم ترس از حضور در کنار همکارانی دارند که ممکن است به کرونا آلوده باشند و هم نگران این هستند که عدم حضورشان، منجر به از دست دادن کارشان شود. فناوری جدید «QMC»، همانند یک گذرنامه غیرقابل دستکاری بوده که وضعیت سلامت فرد را بر اساس آخرین آزمایشات صورت گرفته نشان می‌دهد و از همین منظر، می‌تواند تا حدودی ذهن‌های درگیر را آرام نموده و بازگشت به کار و ایمنی را بالا برد.

این فناوری که «QDX Health ID» نام دارد، نوعی راهکار احراز هویت برای نظارت و پیشگیری از شیوع بیماری‌ها، به‌ویژه کووید-19 بوده که بر اساس آن، امکان رصد و تأیید افراد آزمایش شده و کیت‌های آزمایشی مرتبط با آن‌ها، فراهم می‌گردد. به عبارت ساده‌تر، این فناوری تضمین می‌کند که داده‌های آزمایش ایمن بوده و دستکاری نشده است. گفتنی است که در حال حاضر، گزارش‌های بهداشتی و گواهی‌های پزشکی، بر روی کاغذ و به صورت کارت‌های تردد صادر می‌گردد که امکان جعل و دستکاری آن‌ها وجود دارد.

استفن اسکوئیرز (Stephen B. Squires)، مدیرعامل شرکت «QMC»، با تأکید بر لزوم به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته برای مبارزه با شیوع بیماری کرونا اظهار داشته: «خدمات مرتبط با این فناوری، نه تنها باعث بهبود نتایج درمانی بیماران می‌شود، بلکه شامل گواهی‌های برگشت به کار بوده که بعضاً عنوان گذرنامه ایمنی هم به آن‌ها اطلاق می‌گردد. جهان باید سیستمی داشته باشد که ترس و اضطراب را از ندانستن این‌که چه کسی  قادر به بازگشت به کار است، رفع نماید».

با پشتیبانی داده‌های بهداشتی و سلامت از طریق فناوری بلاک‌چین، دولت‌ها و سازمان‌های بهداشتی، می‌توانند برنامه‌ها و اقدامات خود برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس جدید و سایر بیماری‌های همه‌گیر را با سرعت بیشتری به پیش برند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند گذرنامه ایمنی خود را از طریق اپلیکیشن موبایل ارزیابی نموده و حتی با دیگران (کارفرمایان، سازمان‌های بهداشتی و نهادهای دولتی)، به اشتراک بگذارند. در این برنامه، سه نشانگر به رنگ‌های سبز، زرد و قرمز وجود دارد که رنگ سبز، به معنای آزادی فرد برای تعامل در محیط‌های اجتماعی و کاری است. لازم به ذکر است که این فناوری، بر روی بستر ابری مایکروسافت (Microsoft Azure cloud) پشتیبانی شده و از زبان مدل‌سازی دارایی‌های دیجیتال (DAML)، برای قراردادهای هوشمند مرتبط استفاده شده است.  

 

مرجع: «Ledger Insights»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.