آخرین اخبار

ماسک‌های فیلتردار با قابلیت شستشو و استفاده مجدد

ماسک‌های فیلتردار با قابلیت شستشو و استفاده مجدد

فناوران کره جنوبی، با استفاده از الیاف‌های نانویی، موفق به تولید نوعی ماسک فیلتردار و قابل شستشو شده‌اند که می‌تواند تقاضای فزاینده برای انواع ماسک را پاسخ دهد. با شیوع همه‌جانبه ویروس کرونا در جهان و روند فزاینده قربانیان این بیماری مرگبار، بسیاری از کشورها با کمبود ماسک مواجه شده و این معضل، به‌طور خاص بخش‌های درمانی و مراقبت‌های ویژه را تحت تأثیر قرار داده است. فناوری جدید، با فراهم نمودن امکان استفاده مجدد ماسک، نیاز به ماسک‌های جدید را کاهش داده و حجم تقاضا را می‌تواند به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

ماسک‌های متداول، عموماً یک‌بار مصرف هستند. ماسک‌های «N94» یا «N95» که برای فیلتر کردن 95 درصدی ذرات ریز هوا ساخته شده و ایمن‌ترین نوع ماسک در اپیدمی ویروس کرونا محسوب می‌شوند، پس از مصرف اولیه، قادر به حفظ عملکرد فیلتر هوای خود نبوده و عملکرد الکترواستاتیک آن‌ها، به هنگام قرار گرفتن در معرض آب از بین می‌رود. به عبارت دیگر، استفاده از ماسک به قدری راندمان فیلتر را کاهش می‌دهد که استفاده مجدد از آن را غیرممکن می‌کند.

در مواجهه با این مشکل، محققین مؤسسه پیشرفته علوم و فناوری کره جنوبی «KAIST»، نوعی نانوفیلتر قابل شستشو را برای ماسک‌های جراحی استاندارد توسعه داده‌اند که امکان استفاده مجدد از آن‌ها را فراهم می‌نماید. این فیلترها، با استفاده از یک فناوری اختصاصی و مبتنی بر نانو الیاف‌هایی با قطر 100 تا 500 نانومتر، تولید می‌شوند. این ماسک‌های نانویی، در نتیجه بهینه‌سازی راندمان تصفیه، فشار وارده به فیلتر هوا را به حداقل می‌رسانند.

آزمایش‌ها حاکی از آن است که ماسک‌های تولید توسط محققین کره‌ای، حتی پس از شستشوی چندباره، 94 درصد از آلاینده‌ها، نظیر انواع باکتری را فیلتر می‌کند. علاوه بر این، خیساندن ماسک در محلول اتانول برای بیش از سه ساعت، هیچ تغییری در عملکرد ماسک پدید نمی‌آورد.

پروفسور «ایل دو کیم» (Il-Doo Kim) که سرپرستی تیم تحقیق را بر عهده دارد، امید فراوانی به عملکرد مناسب این ماسک‌های نانویی دارد. وی در انتظار تصویب نهایی سازمان غذا و دارو است تا محصول خود را روانه بازار نماید. پروفسور کیم می‌گوید: «ما معتقدیم که حتی پس از شستشو در اتانول، این ماسک قابلیت استفاده مجدد را دارد. فیلتر داخلی نیز، قابل تعویض بوده و این، کارایی محصول را به شدت افزایش می‌دهد. این ماسک، تا 80 درصد از ذرات با ابعاد 600 نانومتری را حتی پس از انجام آزمایش‌های متعدد (بیش از 4000 بار)، فیلتر می‌کند».

گفتنی است که پروفسور کیم، در ماه فوریه گذشته اقدام به تأسیس یک شرکت استارت‌آپی به نام «Kim Il-Doo Research Institute» نموده که قابلیت تولید و عرضه 1500 فیلتر نانویی در روز را دارا می‌باشد. شایان ذکر است که پیش از این نیز به دنبال اپیدمی کرونا، دو تولیدکننده محصولات نساجی در شهر شانگهای، اقدام به تولید نوعی ماسک نانویی نمودند که با ضدعفونی مجدد پس از مصرف، قابلیت استفاده تا 20 بار را خواهند داشت. با این وجود، به نظر می‌رسد که نمونه کره‌ای، یک سر و گردن از نمونه‌های چینی بالاتر بوده و می‌تواند تحولی عظیم در این صنعت به دنبال داشته باشد.

 

مرجع: «Inceptive Mind»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.