آخرین اخبار

آیا بوتاکس‌های نانویی هم به بازار می‌آیند؟!

آیا بوتاکس‌های نانویی هم به بازار می‌آیند؟!

محققین دانشگاه سوئدی چالمرز (Chalmers University)، موفق به تولید ماده‌ای لاستیک مانند شده‌اند که می‌تواند جایگزین بافت‌های انسانی شود. خواص بی‌نظیر شناخته شده برای این ماده نانویی، این باور را ایجاد نموده که احتمالاً انقلابی بزرگ در حوزه پزشکی در راه است.

یکی از محدودیت‌های پیش روی پزشکان در استفاده از مواد خارجی در بدن بیماران، خطرات احتمالی این مواد برای سلامتی انسان است. ایجاد عفونت در نتیجه استفاده از مواد خارجی، یکی از جدی‌ترین مواردی است که می‌توان از آن نام برد. به عنوان مثال، می‌توان به عفونت‌های جدی ناشی از مواد بوتاکس اشاره نمود که امروزه برای موارد تزئینی و ترمیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به توضیح نیست که سالیانه میلیاردها دلار صرف ساخت انواع مواد آرایشی و مواد مشابه می‌شود و در بسیاری از موارد، حتی متقاضیان این مواد می‌دانند که استفاده از آن‌ها، می‌تواند با عواقبی جدی همراه باشد. در کنار بازار قابل توجهی که تولید مواد مشابه می‌تواند به دنبال داشته باشد، ضرورت حفظ سلامت نیز، امری بسیار مهم بوده که بایستی مورد توجه قرار گیرد و این همان چیزی است که در کشف جدید محققین سوئدی به خوبی مد نظر قرار گرفته است..

لازم به ذکر است که در این پروژه، محققین در ابتدا به دنبال تولید ماده‌ای با استحکام استخوان و برای کاربردهای جایگزین آن بودند که با نتایج شگرفی روبرو شدند. «آناند کومار» (Anand Kumar)، دکترای علوم مواد و از اعضای اصلی تیم تحقیق، در ارتباط با دستاورد حاصل شده می‌گوید: «وقتی دیدیم که ماده تولیدی، به شدت نرم، انعطاف‌پذیر و به شکل قابل توجهی الاستیک است، به شگفت آمدیم. همین باعث شد که قابلیت استفاده از آن به جای استخوان، منتفی شود. با این وجود، خواص جدید و غیرقابل‌انتظار بدست آمده، کشف ما را بسیار هیجان‌انگیز نموده است».

ماده لاستیک‌مانند جدید، با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد موجود، در کنار سهولت فرآوری، پایداری و قابلیت استفاده در بدن، می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای کاربردهای مختلف پزشکی باشد. یکی از اولین کاربردهایی که تیم تحقیق آن را بصورت جدی دنبال می‌نمایند، بکارگیری در سوندهای ادرار است. خواص ماده جدید، به گونه‌ای است که مانع از رشد باکتری‌ها بر روی سطح آن شده و از این رو، جایگزینی مناسب برای سوندهای فعلی محسوب می‌شود. کاهش نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها به دلیل خواص ویژه ماده تولیدی و همچنین قابلیت تزریق موضعی آن و کاهش عمل‌های جراحی ترمیمی، از دیگر مواردی است که این فناوری می‌تواند بسیار کارساز باشد.

در خصوص برنامه جدی برای توسعه فناوری مذکور و ورود به فاز تجاری‌سازی، «آناند کومار» اعلام داشته: «در حال حاضر، من بصورت تمام وقت بر روی شرکت تازه‌تأسیسمان که اسمش Amferia است، کار می‌کنم تا نتایج این تحقیق را به صنعت برسانیم. بسیار مفتخرم که تمایلات زیادی نسبت به ماده تولیدی ما وجود دارد و این که دستاورد ما در واقع برای جامعه مفید خواهد بود، مشوقی برای تلاش‌های بیشتر برای دستیابی به هدف می‌باشد.»

 

مرجع: «Science Daily»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.