آخرین اخبار

توسعه یک تکنیک نانویی که احتمالاً کرونا ویروس را متوقف می‌سازد

توسعه یک تکنیک نانویی که احتمالاً کرونا ویروس را متوقف می‌سازد

با شیوع همه‌جانبه ویروس کرونا در جهان و روند فزاینده قربانیان این بیماری مرگبار، محققین کشورهای مختلف، در تلاشی جدی هستند که هرچه زودتر در مقابل این ویروس قدم علم نموده و برتری علم بر طبیعت را به نمایش بگذارند. در میان همه فناوری‌هایی که امید قابل توجهی به آن‌ها می‌رود، نانوفناوری نیز مثل همیشه نقشی ویژه را به عهده گرفته است. در همین راستا، محققین موفق به توسعه روش جدیدی شده‌اند که با استفاده از فناوری نانو، می‌تواند جلوی آنفولانزا، آنفولانزای مرغی و احتمالاً کروناویروس را بگیرد.

دستاورد مذکور، در نتیجه یک همکاری بین‌المللی به رهبری محققین آلمانی شکل گرفته و می‌تواند توسعه درمان‌های احتمالی برای کووید-19 را نیز به دنبال داشته باشد. در این همکاری فناورانه که با مشارکت دانشگاه کانادایی «Manitoba»، دانشگاه «FU» برلین، دانشگاه «Homboldt»، مؤسسه تحقیقاتی رابرت کخ، انستیتو تحقیقات «Leibniz» و دانشگاه «Charite» آغاز شده است، تیمی بین رشته‌ای از محققین مختلف، با بهره‌گیری از فناوری نانو، در تلاش برای متوقف‌سازی ویروس‌های مذکور می‌باشند.

در فناوری توسعه یافته، نوع خاصی از نانو ذرات مهندسی‌شده تولید گردیده که به معنای واقعی کلمه، می‌تواند جلوی ویروس‌ آنفولانزا را بگیرد. نانو ذرات تولیدی که زیست‌تخریب‌پذیر و غیرسمی می‌باشند، ویروس‌های آنفولانزا را در نوعی اسکفولد نانویی محصور نموده و اجازه آلوده کرده سلول‌های میزبان را به آن‌ها نمی‌دهند. نکته کلیدی در توسعه این فناوری مهارکننده ویروس آنفولانزا، همکاری محققینی از رشته‌های مختلف، از جمله زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، ویروس‌شناسی، پزشکی و تصویربرداری بوده و همین همکاری جمعی و تجمع دانش‌های مختلف برای توسعه یک محصول کارآ، امیدها را برای مقابله با ویروس جدید کووید-19 هم زیاد نموده است.

لازم به ذکر است که نتایج آزمایشگاهی و تصاویر تهیه شده به کمک میکروسکوپ‌های الکترونی، به خوبی نشان می‌دهد که داروی مهارکننده، ویروس را محاصره نموده و اجازه سرایت آن به سایر سلول‌ها را نمی‌دهد. جالب این‌که قابلیت درمانی فناوری در بافت ریه انسان هم مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج موفقی حاصل شده است.

گفتنی است که با وجود توسعه داروهای مختلف برای ویروس‌های آنفولانزا، اما همچنان آن‌ها برای جوامع انسانی خطرناک بوده و طبق برآوردهای سازمان جهانی بهداشت، سالیانه بیش از 650 هزار نفر را به کام مرگ می‌کشند. اکثر داروهای ضد ویروس فعلی، تنها برای درمان موارد آلوده مناسب بوده و پس از آلودگی سلول‌های ریه، به ویروس آنفولانزا حمله می‌کنند. این در حالی است که فناوری دارویی جدید، از همان ابتدای امر جلوی ابتلا به عفونت ویروسی را گرفته و آن را مهار می‌نماید، ویژگی منحصربه‌فردی که آن را از درمان‌های فعلی متمایز می‌سازد.

 

مرجع: «University of Manitoba»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.