آخرین اخبار

استفاده از ضایعات کشاورزی برای تولید کرم ضد آفتاب نانویی

استفاده از ضایعات کشاورزی برای تولید کرم ضد آفتاب نانویی

محققین مرکز نوآوری و کاربردهای زیستی هند (CIAB)، از ماده لیگنین (Lignin) موجود در ضایعات کشاورزی، نوعی کرم ضد آفتاب بسیار کارآمد تولید نموده‌اند. نانو کامپوزیت‌های مبتنی بر لیگنین، به دلیل خاصیت محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش و همچنین آنتی‌اکسیدان و ضد میکروبی خود، دارای ارزش تجاری فراوانی هستند و همین مسئله، می‌تواند استقبال چشمگیری در بازار تقاضا را به دنبال داشته باشد.

لیگنین، یک پلیمر پیچیده آلی است که عمدتاً در دیواره‌های سلولی بسیاری از گیاهان وجود داشته و آن‌ها را سفت و محکم می‌کند. با توجه به این‌که این ماده ارزشمند، یک بیوپلیمر طبیعی است، کاندیدی ایده‌آل برای کاربردهای صنعتی مختلف به شمار می‌آید. به عنوان مثال، لیگنین به دست آمده از گندم و پوسته برنج، در صنعت کاغذ کاربرد دارد. این در حالی است که در اغلب موارد، لیگنین موجود در ساقه گیاهان، پس از پایان برداشت، سوزانده شده و از بین می‌رود.

در جدیدترین تحقیقات پیرامون کاربردهای صنعتی لیگنین، محققین «CIAB» دریافته‌اند که ترکیب اّب و اتانول موجود در لیگنین، سنتز آسان نانو کامپوزیت‌های اکسید روی را در پی دارد. این ترکیب، سازگار با محیط‌زیست بوده و فرایند سنتز نیز، نیازمند هیچ‌گونه حلال یا کاتالیزور سمی نمی‌باشد. همین یافته ارزشمند، به محققین کمک نموده تا با استفاده از لیگنین، نوعی نانو کامپوزیت ضد میکروب و محافظ در برابر اشعه ماوراءبنفش تولید نمایند که می‌تواند کاربردهای قابل توجهی را به دنبال داشته باشد.

نانو کامپوزیت تولیدی، بدون استفاده از تکنیک‌های مرسوم به‌کارگیری مواد سمی و یا درجه حرارت بالا و در یک شرایط صنعتی کاملاً پایدار تولید شده است. با توجه به قیمت مقرون‌به‌صرفه تولید این نانو کامپوزیت‌ها و همچنین قابلیت تولید به مقیاس آن‌ها، امکان تولید انبوه و تجاری‌سازی این ماده بسیار زیاد خواهد بود. در همین راستا، تیم تحقیق در حال توسعه فرآیند ابداعی خود، به منظور استفاده از لیگنین در مقیاس صنعتی و تجاری‌سازی نهایی کرم ضدآفتاب مذکور هستند.

 

مرجع: «SOMAG News»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.