آخرین اخبار

حذف آلودگی سرویس‌های بهداشتی عمومی به کمک اسپری نانویی

حذف آلودگی سرویس‌های بهداشتی عمومی به کمک اسپری نانویی

یک محقق 25 ساله هندی، موفق به توسعه یک فناوری نانویی جدید برای جلوگیری از عفونت در سرویس‌های بهداشتی عمومی هند شده است. خانم راتود (Rathod) که تحصیلات خود را در رشته میکروب‌شناسی به پایان برده است، یک اسپری نانویی تولید نموده که توالت‌های عمومی به‌عنوان منبع آلودگی و یکی از دلایل عمده عفونت مجاری ادراری را، به مدت یک ماه، تمیز و بهداشتی نگه می‌دارد.

خانم راتود، هنگامی که سال دوم کالج خود را می‌گذراند، به دنبال استفاده از سرویس‌های بهداشتی آلوده، به عفونت مجاری ادرار (UTI) دچار شد. همین تجربه ناخوشایند، وی را به فکر انداخت تا به نحوی این مشکل را حل نماید. راتود در این باره می‌گوید: «بیماری UTI، به دلیل استفاده از توالت‌های غیربهداشتی و آلوده پدید می‌آید. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، هر ساله بالغ بر 150 میلیون نفر به این مشکل دچار می‌شوند که برخی از آن‌ها، به سرطان مثانه ختم می‌شود. از همین رو، با هدف جلوگیری از این بیماری و با در نظر داشتن اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، تصمیم گرفتم تا راه‌حلی بیابم».

راتود از تخصص میکروب‌شناسی خود و البته فناوری نانو، برای ساخت اسپری تمیزکننده توالت‌های عمومی استفاده کرد. نوآوری ارائه شده توسط این محقق جوان، تا بدین‌جا چندین جایزه ملی و بین‌المللی را برای وی به ارمغان آورده است. بنابر ادعاهای مطرح شده، با اسپری نمودن محلول تولیدی روی سطوح توالت فرنگی، یک فیلم براق، نازک و شفاف تشکیل شده که سرویس بهداشتی را به مدت یک ماه، از هرگونه بو، عفونت و آلودگی دور نگه می‌دارد. محلول تولید شده، با محیط‌زیست سازگار بوده و صرفه‌جویی 35 درصدی در مصرف آب را به همراه خواهد داشت.

گفتنی است که این فناوری نانویی، توسط شرکت راه‌آهن سراسری هند، چند مدرسه و کالج و همچنین تعدادی شرکت صنعتی با تعداد کارمند زیاد، مورد استفاده قرار گرفته است. راتود که هیچ محصول مشابهی را به‌عنوان رقیب پیش روی خود نمی‌بیند، در حال حاضر، در تلاش برای همکاری با مقامات دولتی سنگاپور و حضور در بازار این کشور نیز می‌باشد.

 

مرجع: «Free Press Journal»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.