آخرین اخبار

درمان تومورهای سرطانی به کمک سیستم پیشرفته دارورسانی

درمان تومورهای سرطانی به کمک سیستم پیشرفته دارورسانی

متخصصین تایوانی، روش جدیدی برای مبارزه با تومورهای بدخیم سرطانی ارائه نموده‌اند. در این روش درمانی که «NanoNo» نامیده شده، عادی‌سازی و اصلاح وضعیت رگ‌های خونی موجود در داخل تومورهای سرطانی، به صورت ویژه‌ای مورد توجه قرار گرفته و بخش مهمی از فرایند درمانی را در بر می‌گیرد. به این منظور، از فناوری نانو برای دارورسانی و تحویل هدفمند اکسید نیتریک به رگ‌های موجود در تومورها استفاده شده و در نتیجه، اصلاح این رگ‌ها و همچنین تحویل سایر داروهای سرطانی و ایمونوسیت‌ها به درون تومورها، تسهیل می‌گردد.

دکتر یوچینگ چن (Yunching Chen)، سرپرست تیم تحقیق و محقق دانشگاه ملی «Tsing Hua»، در خصوص روش‌های کنونی ارائه شده برای درمان سرطان می‌گوید: «اشکال اصلی روش‌های فعلی درمان بیماری سرطان و به‌طور خاص شیمی‌درمانی، کشتن سلول‌های سرطانی در کنار آسیب رساندن به رگ‌های خونی تومور است که اختلال و ناهنجاری در عملکرد و ساختار این رگ‌ها را به همراه دارد». در کنار ایراد یاد شده باید به این نکته نیز توجه داشت که اگر هر یک از سلول‌های سرطانی از این معالجه جان سالم به در ببرند، منجر به بازگشت بیماری می‌شوند.

محققین تایوانی، در واکنش به این مشکل روش‌های درمانی فعلی، از اکسید نیتریک به‌عنوان گشادکننده عروق خونی و تقویت‌کننده رگ‌ها استفاده نموده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل کوتاه بودن عمر اکسید نیتریک، از آن بیشتر برای درمان علائم حاد، نظیر فشارخون ریوی و سکته قلبی استفاده شده و در بیماری‌های مزمنی مانند سرطان، عملاً بی‌اثر است. دکتر چن و همکارانش، از یک سیستم تحویل دارویی مبتنی بر فناوری نانو استفاده کرده‌اند که مولکول‌های اکسید نیتریک را به‌طور کاملاً مؤثر و در یک بازه زمانی چند دقیقه تا چند روزه، آزاد می‌کند. این فناوری، به مولکول‌های یاد شده اجازه داده تا در بافت‌های تومور جمع شده و رگ‌های خونی غیرطبیعی را به حالت عادی باز گردانند. در این مرحله، داروهای ضد سرطان و سلول‌های ایمنی بدن، به درون تومور نفوذ کرده و سلول‌های سرطانی و خرابکار را نابود می‌کنند.

آنچه این درمان نوآورانه را جالب‌تر می‌سازد، استفاده از عروق و رگ‌های خونی تومورهای بدخیم، به‌عنوان یکی از اجزای درمانی است؛ اجزایی که تاکنون به‌عنوان همدست سلول‌های سرطانی فرض می‌شدند. بنا بر توضیحات دکتر چن، پس از درمان و عادی شدن رگ‌های خونی موجود در تومور، آن‌ها می‌توانند به تقویت عملکرد داروهای ضد سرطان و سلول‌های ایمنی بدن کمک نمایند.

گفتنی است که حامل اکسید نیتریک به‌عنوان هسته کلیدی فناوری درمانی، به راحتی و طی سه مرحله ساخته می‌شود. از همین رو، فرمولاسیون مذکور را می‌توان به تولید انبوه رسانیده و از آن به صورت تجاری استفاده نمود. با توجه به ثبت اختراعات مرتبط با این فناوری در تایوان و آمریکا که در مرحله ارزیابی قرار دارند، هم‌اکنون تیم تحقیق در حال مذاکره با بیمارستان‌ها و شرکت‌های دارویی بین‌المللی، برای آغاز آزمایشات بالینی و تجاری‌سازی داروی ابداعی خود هستند.

 

مرجع: «Bio Spectrum Asia»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.