آخرین اخبار

مبارزه با ویروس کرونا از طریق ماسک نانویی چندبار مصرف

مبارزه با ویروس کرونا از طریق ماسک نانویی چندبار مصرف

فناوری نانو هم به خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا پیوست. بنا بر آخرین گزارش‌ها از چین، مقامات دولتی این کشور اعلام نموده‌اند که دو تولیدکننده محصولات نساجی در شهر شانگهای، در حال تولید ماسک‌های جدیدی با استفاده از فناوری نانو هستند. این ماسک‌های نانویی، با ضدعفونی مجدد پس از مصرف، قابلیت استفاده تا 20 بار را خواهند داشت. تولید این ماسک‌ها که با نام «KN95» عرضه می‌شوند، در هفته‌های آتی به 300 هزار عدد در روز خواهد رسید.

این روزها، تقریباً تمامی اخبار و گزارش‌ها، به صورتی خاص بر بیماری کرونا متمرکز شده‌اند. این بیماری ویروسی که طی مدتی کوتاه، بالغ بر 2300 قربانی در چین بر جای گذاشته، تقاضا برای ماسک را به شدت افزایش داده است. با توجه به همین مسئله و با هدف رفع نیاز بازار، دو شرکت چینی به نام‌های «Juchen Infant and Children Garment» و «Hanpu New Material Hi-Tech»، اقدام به تولید نوع جدیدی از ماسک نموده‌اند که می‌تواند تا حدودی این نیاز بازار را مرتفع نماید. کاربران پس از ضدعفونی کردن این ماسک‌ها، از طریق جوشاندن در آب، استفاده از الکل و یا هر نوع ماده ضدعفونی‌کننده مناسب دیگر، می‌توانند مجدداً از آن‌ها استفاده نمایند. نکته شایان ذکر اینجا است که پس از هر بار ضدعفونی کردن ماسک، میزان زیادی از خاصیت ضد آب بودن و همچنین نفوذناپذیری ماسک حفظ شده و کارایی آن با چالش جدی روبرو نمی‌شود.

با وجود قابلیت استفاده از این ماسک‌ها در دفعات زیاد، توسعه‌دهندگان این فناوری، پیشنهاد نموده‌اند که برای اطمینان بیشتر، کاربران پس از 10 بار استفاده از آن، ماسک جدیدی بکار گیرند. در شرایط کنونی چین که مصرف تجهیزات پیشگیرانه به شکل قابل توجهی بالا است و بعضاً قرنطینه‌های سخت امکان ارسال متعدد محصولات را با مشکل روبرو می‌نماید، امکان استفاده از این ماسک‌ها برای دفعات زیاد، می‌تواند بخش زیادی از چالش‌های مرتبط را مرتفع نماید.

در ماسک‌های جدید، یک غشاء نانوالیاف نازک در لایه داخلی ماسک تعبیه شده که امکان فیلتر ذرات با ابعاد بیش از 75 نانومتر را فراهم می‌کند. از آنجاکه ویروس کرونای جدید، به نسبت بزرگ می‌باشد، لذا استفاده از این ماسک، محافظت کافی در برابر بیماری را نموده و می‌تواند در مسیر مبارزه با این بیماری خطرناک، کمک شایان ذکری نماید.

گفتنی است که این ماسک‌ها، از طریق آنلاین و با استفاده از پلتفرم تجارت الکترونیک «Pinduoduo» در چین در دسترس بوده و احتمالاً با قیمت 15 تا 25 یوآن (کمتر از 4 دلار آمریکا)، عرضه خواهند شد. شایان ذکر است که با توجه به شیوع بیماری کرونا در ایران نیز، با توجه به پتانسیل‌های فناورانه بسیار زیاد شرکت‌های نانویی کشور، این انتظار می‌رود که این شرکت‌ها، با سرعتی قابل توجه، برای تولید و عرضه احجام بیشتری از مواد ضدعفونی‌کننده نانویی و همچنین ماسک‌های قابل استفاده برای این موضوع، اقدام نمایند.

 

مرجع: «Eco Textile»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.