آخرین اخبار

نانوپوششی که از انرژی خورشید برای خنک‌سازی اشیا استفاده می‌کند!

نانوپوششی که از انرژی خورشید برای خنک‌سازی اشیا استفاده می‌کند!

یک استارت‌آپ فعال در حوزه فناوری نانو، با بکارگیری یک فناوری منحصربه‌فرد، از انرژی خورشید برای خنک‌سازی اشیای مختلف استفاده نموده است. پوششی ابداعی شرکت «سول‌کولد» (SolCold) که از فناوری نانو برای ساخت آن استفاده شده است، از نور خورشید برای خنک‌سازی اشیای مختلف، اعم از اتومبیل‌ها، ساختمان‌ها، هواپیماها، تجهیزات الکترونیکی و حتی پوشاک استفاده می‌کند.

در طی سال‌های اخیر، تغییرات آب و هوایی و پیامدهای ناگوار آن، در زمره یکی از تیترهای خبری مطرح در جهان بوده است. افزایش دما و کاهش بارندگی، از عمده‌ترین این تغییرات بوده که موجب شده تا بسیاری از شرکت‌های فناور، در راستای رفع این معضل، استفاده از سوخت‌های پاک را در برنامه خود بگنجانند. در این میان، استفاده از انرژی قابل توجه خورشید، یکی از مواردی بوده که با استفاده از توسعه سلول‌های خورشیدی، تا حد قابل توجهی قابل دستیابی شده است. در میان پیشرفت‌های قابل توجه صورت گرفته در خصوص بهره گرفتن از انرژی لایزال خورشید، یک شرکت نوآور نانویی، ایده‌ای کاملاً متفاوت برای استفاده از این منبع ارائه نموده است.

شرکت سول‌کولد، موفق به تولید نوعی نانوپوشش منحصربه‌فرد شده که اشعه‌های تابشی خورشید را جذب نموده و سپس آن را در یک طول‌موج بالاتر، بازتاب می‌دهد. این فرآیند، کاهش دمای جسم را به همراه داشته و می‌توان از آن برای خنک‌سازی محصولات مختلف استفاده نمود. برای مثال، در تلفن‌های همراه و رایانه‌ها، استفاده از این پوشش نانویی، می‌تواند از گرمای بیش از حد آن‌ها جلوگیری نموده و بسیاری از چالش‌های تولیدکنندگان این تجهیزات را نیز مرتفع نماید.

گفتنی است که سول‌کولد تاکنون موفق به جذب سرمایه 4.5 میلیون دلاری شده که توسعه و تجاری‌سازی پوشش نانویی این شرکت را به شدت تسریع نموده است. این شرکت، در تلاش است که تا اوایل سال 2021 میلادی، محصولات خود را در دو نوع «رنگ قابل استفاده بر روی محصولات مختلف» و «لایه‌های نازک رول مانند (شبیه به فویل‌های آلومینیومی)»، به بازار عرضه نماید. البته شایان ذکر است که محصولات فوق‌الذکر، در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، برای شرکت‌های سفارش‌دهنده و سرمایه‌گذاران در دسترس خواهد بود.

 

مرجع: «Algemeiner»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.