آخرین اخبار

استفاده از پارچه نانویی برای تصفیه آب

استفاده از پارچه نانویی برای تصفیه آب

محققین اسلواکی، موفق به تولید نوعی الیاف نانویی جدید شده‌اند که در مواقع بحرانی، می‌تواند به‌عنوان فیلتری کارآمد برای تصفیه آب و تولید آب آشامیدنی مورد استفاده قرار گیرد. این فیلترها، قیمت تمام‌شده پایینی داشته و می‌تواند مشکل آب آشامیدنی در مناطق کم‌برخوردار را مرتفع نماید.

سربازانی که در مناطق دورافتاده مستقر شده‌اند و هرگز به آب آشامیدنی مناسب دسترسی ندارند، در زمان مأموریت‌های خود، مجبور به حمل بطری‌های آب آشامیدنی و سایر مایعات مورد نیاز خود می‌باشند و در واقع، این یک چالش بزرگ برای آن‌ها محسوب می‌شود. این مسئله، به‌ویژه در مأموریت‌هایی که چندین روز و یا چندین هفته به طول می‌انجامد، می‌تواند مشکلات جدی‌ را برای سربازان به دنبال داشته باشد. به نظر می‌رسد که با توجه به فناوری توسعه یافته، در صورت همکاری تکنوکرات‌های اسلواکی با طرف مقابل هندی، می‌تواند این چالش را برای طرفین مرتفع نماید. این مسئله از آنجا بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که به کمک نانوفیلترهای تولیدی، بدون نیاز به نیروی الکتریسیته، می‌توان فرایند تصفیه آب را بخوبی انجام داد.

این فیلتر نانویی که «EcoBrane» نامیده می‌شود، قابلیت جذب هر گونه آلودگی به شکل‌های مختلف، اعم از ذرات جامد، آلرژن‌ها و حتی باکتری‌ها را دارا می‌باشد. با توجه به پتانسیل‌های این محصول نانویی برای تجاری‌سازی، توسعه‌دهندگان ایده به دنبال جذب سرمایه بوده و در همین راستا، با حضور در نمایشگاه «DefExpo 2020»، این قابلیت‌ها را برای سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به نمایش گذاشتند.

«راکش تائورانی» (Rakesh Bhagwandas Taurani)، مدیرعامل اتاق بازرگانی و فرهنگ هند در جمهوری اسلواکی، با تأکید بر این‌که ایده این فناوری از یک گفتگوی غیررسمی با ارتش هند شکل گرفته است، اظهار داشت: «این فیلتر، دارای کاربردهای متنوعی بوده و می‌تواند مشکل آب آشامیدنی مناطق مستعد به خشکسالی را از بین ببرد. مردم این مناطق، می‌توانند از حوضچه‌ها و دریاچه‌های در دسترس، آب مورد نیاز را تأمین نموده و با استفاده از پارچه، آن را فیلتر نمایند».

گفتنی است که دو شرکت «NAFIGATE Corporation» و «Bharat Solutions»، در تاریخ 29 دسامبر سال 2019 میلادی، توافق‌نامه‌ای به امضا رسانیدند که بر اساس آن، این فناوری از کشور اسلواکی و با استفاده از یک شرکت بومی هندی، به هند انتقال یابد. برآورد می‌شود که هر فیلتر پارچه‌ای، توانایی فیلتر نمودن 500 لیتر آب را قبل از نیاز به شستشوی مجدد داشته باشد.

 

 مرجع: «Times of India»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.