آخرین اخبار

تشخیص میزان و سرعت نفوذ نانوذرات در پوست انسان

تشخیص میزان و سرعت نفوذ نانوذرات در پوست انسان

محققین دانشگاه «Sechenov»، طی مجموعه آزمایشات خود، از نانوذراتی درخشان بر روی مدل‌های مختلف پوست انسان استفاده نموده تا بدین وسیله، تعداد نانوذرات نفوذ نموده به پوست، سرعت آن‌ها و همچنین عمق نفوذ آن‌ها را ارزیابی نمایند. این فناوری جالب، می‌تواند به الگوسازی‌های بعدی از فعل و انفعالات نانومواد در پوست و جایگزینی آزمایش‌های حیوانی محصولات دارویی و آرایشی، کمک شایان ذکری نماید.

نانوذرات، از جهات مختلفی می‌توانند به تأثیرگذاری بیشتر داروها کمک نمایند. به کمک نانوذرات، می‌توان درجه کنترل بیشتری برای موضع‌های رهاسازی داروها و همچنین حمل آن‌ها تا محل مورد نظر داشته و این مسئله می‌تواند به شکل قابل توجهی، به افزایش دقت و امنیت برای دارورسانی هوشمند منتج گردد. در این میان، یکی از امیدوارکننده‌ترین و مطلوب‌ترین راه‌های تحویل دارویی نانوذرات، پوست است. البته چالشی هم در این راه وجود دارد و آن، عدم وجود روشی عملی و کارآمد برای تخمین دقیق نفوذ نانوذرات به پوست است. راه‌های فعلی برای ارزیابی اثربخشی و رصد تحرک ذرات در اعماق لایه‌های پوست، استفاده از میکروسکوپ‌های الکترونی روبشی و عبوری و «Synchrotron-based X-ray Fluorescence» می‌باشند که در اکثر موارد، بسیار گران بوده و نیاز به امکانات آزمایشگاهی پیچیده و آزمایشات بالینی حیوانی دارند.

در واکنش به این محدودیت‌ها، تیم تحقیق از یک رویکرد جایگزین مبتنی بر میکروسکوپ نوری استفاده کرده‌اند. نانوذرات مورد استفاده، با توجه به ساختار شیمیایی خاص خود، قابلیت جذب تعداد زیادی از فوتون‌های با انرژی کم را داشته و در عوض، با انتشار فوتون‌های با انرژی بالاتر، می‌درخشند. این پدیده که قابلیت تشخیص نانوذرات موجود در اندام‌های داخلی (با عمق یک سانتیمتر) را هم دارد، نقشی بسیار کلیدی در درک پزشکان از تعامل بین نانوذرات با سلول‌های زنده و بافت‌های بدن انسان ایفا می‌نماید. در همین راستا، امیدواری‌ها برای جایگزین‌سازی فناوری جدید با آزمایشات حیوانی، به شدت افزایش یافته و این پتانسیل ارزشمند، تجاری‌سازی قریب‌الوقوع فناوری را محتمل نموده است.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.