آخرین اخبار

تلاش برای رفع چالش ضایعات غذایی با استفاده از فناوری نانو

تلاش برای رفع چالش ضایعات غذایی با استفاده از فناوری نانو

یک دانشجوی عربستانی با تأسیس استارت‌آپ خود در دره سیلیکون، به دنبال مبارزه با چالش فزاینده ضایعات مواد غذایی است. وی که دانشجوی دکتری رشته نانوفناوری است به منظور رفع این مشکل جهانی 35 میلیارد دلاری، ، قصد دارد که از دانش نانویی خود کمک بگیرد.

بنا بر گزارش‌های سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، بیش از یک‌سوم از مواد غذایی تولید شده برای مصارف انسانی، به دلایل مختلف از بین می‌روند. این در حالی است که جهان با کمبود مواد غذایی مواجه بوده و میلیون‌ها انسان به‌ویژه در قاره آفریقا، با سوءتغذیه مواجهند. مشکل ضایعات غذایی، تنها به اثرات اقتصادی محدود نیست (سالیانه بیش از 35 میلیارد دلار) و اثرات زیست‌محیطی، این مشکل را دوچندان نموده است. به گفته «اسرار دامدام» (Asrar Damdam)، سالیانه بالغ بر 3 میلیارد تن گازهای گلخانه‌ای از طریق ضایعات مواد غذایی تولید می‌گردد که یک عامل مؤثر در تغییرات آب و هوایی و پیامدهای مرتبط با آن است. این محقق عربستانی، با تأسیس «UVera» به‌عنوان یک شرکت بیوتکنولوژی پیشرفته، در تلاش است تا از فناوری نانو برای افزایش عمر مفید مواد غذایی تازه استفاده نماید.

هدف «UVera»، استفاده از فناوری‌های نوین و به ویژه فناوری نانو، به منظور کمک به حذف ضایعات مواد غذایی تا سال 2030 میلادی است. یکی از کاربردهای ساده و ملموس نانو فناوری در زمینه ضایعات مواد غذایی، استفاده از نانوپوشش‌ها در بسته‌بندی مواد غذایی و یا استفاده از نانو مواد در ساختار خود مواد غذایی است. برای مثال، می‌توان به نانوذراتی اشاره نمود که در بسته‌بندی‌های پلاستیکی، به‌عنوان مانعی در برابر اکسیژن عمل نموده و کاهش نرخ فساد مواد غذایی را موجب می‌شوند. همچنین استفاده از نانوحسگرها که می‌توانند برای تشخیص باکتری‌ها و کاهش خطر آلودگی مورد استفاده قرار گیرند، از دیگر نمونه‌های عملیاتی مبتنی بر نانوفناوری می‌باشد.

ایده اصلی محقق و کارآفرین 26 ساله عربستانی، استفاده از نوعی نور ماوراءبنفش برای استریل کردن مواد غذایی و از بین بردن انواع باکتری، ویروس و سایر عوامل بیماری‌زا است که به ادعای وی، آزمایش‌های صورت گرفته، نتایج مثبتی را در محصولات تازه، به‌ویژه گوشت نشان داده است. «UVera»، در ژوئن 2019 میلادی تأسیس شده و با توجه به بازار وسیع و فناوری کارآمد مورد استفاده، امید فراوانی به موفقیت آن در طی سال‌های آتی وجود دارد. این شرکت، در مرحله نخست بر روی رستوران‌ها به‌عنوان بازار اولیه خود متمرکز شده و از آنجا که حقوق مالکیت فکری مرتبط با فناوری را به‌طور کامل تحت محافظت داشته و تأییدیه‌های لازم را از سازمان غذا و داروی آمریکا اخذ نموده است، نگرانی چندانی از سوءاستفاده‌های احتمالی نخواهد داشت.

«اسرار دامدام»، با اشاره به دشواری‌ها و جذابیت‌های مسیر کارآفرینی اظهار می‌دارد: «بزرگ‌ترین چالش من، یادگیری در مورد کسب‌وکار، به موازات ساخت نمونه اولیه محصول در کوتاه‌ترین زمان ممکن و البته محدودیت‌های مالی متعدد است. منابع مالی محدود و هزینه بالای زندگی در کالیفرنیا، بسیار چالش‌برانگیز است. با این حال، ثبت پتنت و پیگیری برای اخذ گواهی ثبت اختراع را دنبال نموده و تیم کاری را ترکیبی از مهندسی، فناوری، کسب‌وکار، بازاریابی، استراتژی و تولیدات سخت‌افزاری توسعه داده‌ایم».

 

مرجع: «Arab News»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.