آخرین اخبار

مقاومت در برابر شش نوع ویروس آنفولانزا به کمک یک واکسن نانویی

مقاومت در برابر شش نوع ویروس آنفولانزا به کمک یک واکسن نانویی

محققین مؤسسه علوم زیست پزشکی دانشگاه جورجیا (Georgia State University)، موفق به تولید نوعی واکسن آنفولانزا شده‌اند که قادر به محافظت از انسان در برابر شش نوع مختلف از ویروس آنفولانزا است. این واکسن منحصربه‌فرد که با استفاده از فناوری نانو ساخته شده است، نوید یک واکسن جهانی و مؤثر برای مقابله با این بیماری فراگیر را می‌دهد.

آنفولانزا یک بیماری مسری دستگاه تنفسی است که از عوامل شایع مرگ‌ومیر ناشی از عفونت به حساب می‌آید. با توجه به پیامدهای گسترده این بیماری، انواع واکسن‌های فصلی آنفولانزا از سوی شرکت‌های مختلف پزشکی عرضه شده است که البته به دلیل مقاومت ناکافی در برابر انواع ویروس آنفولانزا، به‌طور کامل از شیوع آن جلوگیری نمی‌کنند. در واکنش به این چالش، واکسن جدیدی مبتنی بر نانوذرات ساخته شده که می‌تواند در مقابل انواع ویروس آنفولانزا محافظت لازم را ایجاد نماید. این واکسن، متشکل از دو پروتئین اصلی بیماری آنفولانزا به نام‌های «M2e» و «NA» است. در واقع، دو لایه حاوی پروتئین‌های مذکور با یکدیگر ترکیب شده و آنتی‌ژن حاصل، محافظت گسترده و طولانی‌مدت را در برابر انواع ویروس آنفولانزا پدید می‌آورد. در مرحله نخست، واکسن مذکور بر روی موش‌های مبتلا به ویروس آنفولانزا آزمایش شده است که نتایج حاکی از عملکرد بسیار عالی در برابر شش نوع ویروس بوده است.

«یه وانگ» (Ye Wang)، از اعضای اصلی تیم تحقیق، با اشاره به تعدد ویروس‌های آنفولانزا و فراگیری آن‌ها در ایام مختلف سال می‌گوید: «در هر فصل از سال، انواع مختلفی از آنفولانزا شیوع می‌یابد که این امر، بر نحوه درمان و محافظت در برابر بیماری اثرات قابل توجهی دارد. واکسن نانویی جدید، نشان داده که قادر به محافظت از موش‌ها در برابر انواع مختلف ویروس است. ما امیدواریم که این واکسن که با استفاده از نانوذرات خاص تولید شده است، بتواند از انسان‌ها هم در برابر انواع مختلف ویروس‌ها محافظت نماید».

گفتنی است که بررسی واکسن بر روی انسان، فاز جدید آزمایشات بالینی خواهد بود که پتانسیل محصول برای عرضه به بازار مصرف را نشان می‌دهد. از آنجا که تقاضا برای واکسن آنفولانزا رو به فزونی بوده و از سوی دیگر، در حال حاضر کاربران نیاز به استفاده از واکسن‌های فصلی آنفولانزا دارند، عرضه واکسنی جهانی با قابلیت مقاومت در برابر انواع ویروس آنفولانزا، می‌تواند یک برگ برنده بزرگ و مزیتی جهت تجاری‌سازی موفق محصول باشد.    

 

مرجع: «News GSU»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.